P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Är det det Din häck så borde Du klippt den på båda sidor från början!
 
  • Gilla
Bongo-Bob
  • Laddar…
När vi flyttade in hade tidigare ägarna tagit thujorna (ägda av grannen) ända in till stammen. Såg for djävligtit.
Nu, sju år senare, man det vara dags att klippa den igen.
Den har alltså tagit sig, och grannens sida har varit opåverkad av detta.
 
  • Wow
mlaf
  • Laddar…
L
Har en granne som klippte ned sin säkert 4-5 meter höga häck till 3 meter. Stammarna var säkert 150mm i diameter. Ser helt försäkräckligt ut uppeifrån men häcken har börjat växa igen lite efter de 2-3 år sen den kapades ned i höjd.

Så, den dör troligen inte även fast den kapas i stammen som gjordes här. Men det kommer se skit ut ett tag framöver.
En bil står parkerad på en väg bredvid en hög häck som nyligen klippts ner, med viss ny växtlighet synlig.
 
  • Gilla
mlaf och 1 till
  • Laddar…
P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Hej Peter!

Vi hade samma problem när vi flyttade in i vårt nya hus. De tidigare ägarna hade velat ha en ”vild” thuja och grannen på andra sidan hade hållit efter så den blev mer tät och formklippt.
Vi klippte också in den av samma anledningar som dina nya grannar nämner.

Thujor är mycket tåliga. Man kan beskära på höjden hur mycket man vill. Beskär helst innan eller efter blomning mars + aug. När det kommer till bredden behöver de vara försiktiga. Det är en barrväxt så på de grenar som är kala kommer det inte växa några mer blad på. Så man kan bara beskära den fram tills att den fortfarande ser grön ut. Det kommer alltså inte växa något nytt grönt om man klipper in den så hårt så att kala grenar syns. Vi kunde beskära en del men inte alls den bredd vi hade velat kapa bort. Man måste hålla efter thujor från början för att de ska bli täta med den bredden man vill ha. Hälsa grannen att klippa med häcksax på bredden lite åt gången och jordförbättra på våren med kogödsel och ny jord. Lycka till!
 
E Emelie Melin skrev:
Hej Peter!

Vi hade samma problem när vi flyttade in i vårt nya hus. De tidigare ägarna hade velat ha en ”vild” thuja och grannen på andra sidan hade hållit efter så den blev mer tät och formklippt.
Vi klippte också in den av samma anledningar som dina nya grannar nämner.

Thujor är mycket tåliga. Man kan beskära på höjden hur mycket man vill. Beskär helst innan eller efter blomning mars + aug. När det kommer till bredden behöver de vara försiktiga. Det är en barrväxt så på de grenar som är kala kommer det inte växa några mer blad på. Så man kan bara beskära den fram tills att den fortfarande ser grön ut. Det kommer alltså inte växa något nytt grönt om man klipper in den så hårt så att kala grenar syns. Vi kunde beskära en del men inte alls den bredd vi hade velat kapa bort. Man måste hålla efter thujor från början för att de ska bli täta med den bredden man vill ha. Hälsa grannen att klippa med häcksax på bredden lite åt gången och jordförbättra på våren med kogödsel och ny jord. Lycka till!
Det stämmer inte att det inte kommer nya barr på bruna kvistar, det tar bara rätt lång tid. Läs övriga inlägg så får du gott om exempel.
 
  • Gilla
Unikt användananm
  • Laddar…
E Emelie Melin skrev:
Hej Peter!

Vi hade samma problem när vi flyttade in i vårt nya hus. De tidigare ägarna hade velat ha en ”vild” thuja och grannen på andra sidan hade hållit efter så den blev mer tät och formklippt.
Vi klippte också in den av samma anledningar som dina nya grannar nämner.

Thujor är mycket tåliga. Man kan beskära på höjden hur mycket man vill. Beskär helst innan eller efter blomning mars + aug. När det kommer till bredden behöver de vara försiktiga. Det är en barrväxt så på de grenar som är kala kommer det inte växa några mer blad på. Så man kan bara beskära den fram tills att den fortfarande ser grön ut. Det kommer alltså inte växa något nytt grönt om man klipper in den så hårt så att kala grenar syns. Vi kunde beskära en del men inte alls den bredd vi hade velat kapa bort. Man måste hålla efter thujor från början för att de ska bli täta med den bredden man vill ha. Hälsa grannen att klippa med häcksax på bredden lite åt gången och jordförbättra på våren med kogödsel och ny jord. Lycka till!
Exakt, thuja är bara känsliga vid rötterna dvs de har svårt att hämta sig om rötterna skärs av eller om de omplanteras. Över mark så är de mycket tåliga men växer inte så snabbt så därför tar det något år innan det blir bra.
 
Z zimbas skrev:
Det går visst, det kommer nya skott hela tiden .. tar tid men den återhämtar sig
Det går utmärkt. Fick också en massa som svar med sånt man trodde, men ingen som testat. Dock var man helt övertygad att det går inte, den dör osv.
Jag lessnade då den var ivägen och kapade av med motorsåg från 100 cm ner till 40 cm från stammen.
Alla grenar + stammen som får ljus på sig skjuter nya skott. Den delen som jag tog i maj har hunnit längst i sin återhämtning. I mitt fall klipper inte grannen sin sida mer än marginellt så då finns det ändå täthet på det hållet. Det tar såklart tid att växa ut, men om den måste klippas bort - ta allt direkt och invänta ny utväxt.
 
P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Plantera aldrig häck i tomtgräns, plantera istället på egen tomt så att häcken inte växer in hos grannen. Om häcken redan finns i tomtgräns o medför problem på olika sätt, så är det bäst att ta bort häcken helt o hållet
 
Vi klippte in en del på vår tidigare thujahäck.. då den börjat bli väldigt bred.. mitt i är den ju "död" (alltså brun o skröplig.. för den får ju inget ljus direkt). Det var lite av en chansning.. men den var ful ett tag på sina håll.. men sen kom små nya skott o grenar och efter nått år var den grön igen

MEN.. det verkar skilja lite.. beroende på läget.. den andra sidan av häcken hade bruna fläckar redan från början och de hämtade sig liksom aldrig.. (samma sak på "motsatta" sidorna inne hos grannarna.. nån av oss hade alltid en "sämre sida")

Men när det står mellan att såga ner den helt och plantera ny häck.. så var det ju värt att prova iaf :) (för oss)
 
P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Vill bara skjuta in att jag tycker tujahäckarna tar över i villaområdena. Allt fler sätter häckar och låter dem bli alltför höga, och gatumiljön blir tråkig. Var kommer denna hysteri ifrån? Är ni så rädda att utomstående människor kan titta på er när ni dricker kaffe? Var sparsam med tujor, och låt dem framför allt inte blir för höga!!!
 
  • Gilla
Kickan42 och 1 till
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
Vill bara skjuta in att jag tycker tujahäckarna tar över i villaområdena. Allt fler sätter häckar och låter dem bli alltför höga, och gatumiljön blir tråkig. Var kommer denna hysteri ifrån? Är ni så rädda att utomstående människor kan titta på er när ni dricker kaffe? Var sparsam med tujor, och låt dem framför allt inte blir för höga!!!
Det där har du fått om bakfoten..
Vill inte se dem..!

😊
 
  • Haha
mlaf och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är det det Din häck så borde Du klippt den på båda sidor från början!
Nä bådas häck . Satte och betalade hälften var
 
N nmeden skrev:
När vi flyttade in hade tidigare ägarna tagit thujorna (ägda av grannen) ända in till stammen. Såg for djävligtit.
Nu, sju år senare, man det vara dags att klippa den igen.
Den har alltså tagit sig, och grannens sida har varit opåverkad av detta.
Ok. Det låter ju bra . Får se vad grannen säger men någon annan på tråden säger att risken finns att häcken dör . Är ju en chansning. Tack för svaret Peter
 
B BryggArk skrev:
Vill bara skjuta in att jag tycker tujahäckarna tar över i villaområdena. Allt fler sätter häckar och låter dem bli alltför höga, och gatumiljön blir tråkig. Var kommer denna hysteri ifrån? Är ni så rädda att utomstående människor kan titta på er när ni dricker kaffe? Var sparsam med tujor, och låt dem framför allt inte blir för höga!!!
Jag håller med det gäller att sköta dom .
 
Snigla Snigla skrev:
Det där har du fått om bakfoten..
Vill inte se dem..!

😊
Håller med det gäller att hålla nere dom
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.