S Simsgrodan skrev:
Ja, ska kanske tänka ett varv till. Det tråkiga är att de är delvis spräckta, så inte så vackra.
Spräckta sidan ner?
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Nu råkar min erfarenhet av att spräcka sten vara ganska begränsad men jag längtar redan till nästa projekt. Den orgasmiska känslan när stenen knakar och slutligen delar sig är härlig och rent utav jämförbar med …

Spräcka sten är kul! Dela till lagom storlek och flytta för hand.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Går de dumpa någonstans i närheten måste det enklaste/billigaste att flytta dem med hjullastare om det går att komma åt. Kommer även en del spår i backen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
Gammal metod: eld och vatten. Elda runt stenarna så de blir heta - på med kallt vatten. Men gissar att man inte kan elda hur som helst där du bor. Det är nog en rätt långsam metod tror jag, måste upprepas flera gånger. Men användes av nybyggare på 50-talet.😁
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
M Marielisan skrev:
Gammal metod: eld och vatten. Elda runt stenarna så de blir heta - på med kallt vatten. Men gissar att man inte kan elda hur som helst där du bor. Det är nog en rätt långsam metod tror jag, måste upprepas flera gånger. Men användes av nybyggare på 50-talet.😁
Inte vatten ! Det tar bara längre tid att åter få upp värmen igen. Ta och elda bara på en sida ( gärna snett underifrån) och slå sedan med slägga när det blivit varmt. Upprepa några brasor och du har lagom stora bitar.
Varning: Det kan stänka varma stenar en bra bit ( i mitt fall 6-8 m) och ta inte i de heta stenbitarna med fuktiga handskar. Jag gjorde även misstaget att lägga de lossade stenarna i en skottkärra med vatten för kylning, men gräsmattan blev inte glad när jag tömde skållhett vatten på den sedan ☹️.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Finns gott om videos på youtube om hur man praktiskt går till väga när man spräcker sten.
 
S Simsgrodan skrev:
Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
Hade en stor bumling på tomten, halvt under jord.
Lade upp en redig hög med ved och grillbriketter. Eldade på en dag, dränkte med kallvatten från slangen. Stenen sprack och gick hyfsat lätt att flytta i bitar.
 
  • Gilla
LOER och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur nära kan kranbilen stå? När du bokar dit kranbilen så måste det vara en med fasta lämmar. De flesta kranbilarna har bara ett tomt flak och det går inte att få fast stenen på något bra sätt då för transporten.

Får även tänkta på att alltid när man lyfter Sten och annat dylikt så kommer stropparna att gå sönder och bli kasserade.
Det går väl att lägga på pall och spänna fast som det mesta annat? (jag har aldrig lastat större stenar så jag undrar om det är möjligt).
 
Jag har försökt spräcka en sten i den storleken, men misslyckats. Det lossnade bara flagor i stället för att stenen sprack. Så det var några hundralappar i hyra för verktyg och ett antal timmar arbete i onödan. En grävmaskin fick komma och ta bort den istället.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte med stenförflyttarfunktionen.
Finns det inte en "app" för det då?
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Rätt siffra på densiteten är 2700 kg/m3. Billigaste alternativet är nästan alltid att gräva ett rejält hål intill stenen, och tippa ner stenen i hålet. Har du lättgrävd mark gör du det för hand, annars några roliga sandlådeminuter med en inhyrd minigrävare. Glöm inte att ha höjd för tillräckligt tjockt lager jord ovanpå stenen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
Ni kan själva spräcka stenarna med hjälp av stenkilar (snigeldynamit funkar också), kolla t.ex följande Youtube film


Det behövs även en hammarborr och en del arbete, men det är troligen betydligt billigare än att låta någon annan att göra jobber..
 
A AndersMN skrev:
Rätt siffra på densiteten är 2700 kg/m3. Billigaste alternativet är nästan alltid att gräva ett rejält hål intill stenen, och tippa ner stenen i hålet. Har du lättgrävd mark gör du det för hand, annars några roliga sandlådeminuter med en inhyrd minigrävare. Glöm inte att ha höjd för tillräckligt tjockt lager jord ovanpå stenen.
Jo och kanske göra en ledningskoll? Enligt "Mr Murphys lag" så ligger det alltid något där man gräver.

Sen jovisst är en minigrävare skoj! Men undra hur många procent fastighetsägare som skulle klara att hantera minigrävaren?

https://www.ledningskollen.se/
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte vatten ! Det tar bara längre tid att åter få upp värmen igen. Ta och elda bara på en sida ( gärna snett underifrån) och slå sedan med slägga när det blivit varmt. Upprepa några brasor och du har lagom stora bitar.
Varning: Det kan stänka varma stenar en bra bit ( i mitt fall 6-8 m) och ta inte i de heta stenbitarna med fuktiga handskar. Jag gjorde även misstaget att lägga de lossade stenarna i en skottkärra med vatten för kylning, men gräsmattan blev inte glad när jag tömde skållhett vatten på den sedan ☹️.
Låter lite farligt. Skulle nog hålla mig till kallvatten😁
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Minigrävare skulle det såklart stå 😅 Stenar som är för stora för maskinen gräver man ner. Gräv en grop bredvid stenen sen puttar man i den och täcker för. Kan även göras för hand.

1m3 sten är trots allt en relativt lite, trots att den väger mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.