Hej!

Jag har ett problem med en granne.Vi bor på icke planlagt område. Vi har en granne som har fått översvämning hos sig, och vill nu höja en väg som går emellan oss. Det är en privatväg som han inte äger (det gör inte jag heller).
Han kommer då att orsaka översvämning hos oss då allt regn kommer komma därifrån. Vi har varit och pratat med honom och hans svar var: det är smidigare att skicka det till er än att koppla på mig på dagvattenbrunnen.
Jag vill inte ha vattnet då det kommer drabba våran tomt och orsaka stora skador. Inte minst att vi inte kan odla året om, som vi gör nu, samt att vår hönsgård kommer drabbas.
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Skulle du kunna göra en skiss så vi förstår lite bättre? Vad säger ägaren till vägen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Skulle du kunna göra en skiss så vi förstår lite bättre? Vad säger ägaren till vägen?
Jag kanske kan förklara.
Hans hus, väg emellan, vårt hus.
Vägen ägs av en annan man. Pga översvämning på hans tomt pga ett svartbygge som förra ägare gjort, funkar inte hans brunn som den ska. Och då tänker han luta vägen alternativt gräva en ränna som kommer mynna ut på våran tomt och orsaka stor skada.
 
A annsofian skrev:
Skulle du kunna göra en skiss så vi förstår lite bättre? Vad säger ägaren till vägen?
ägaren säger nej. Men jag är inte säker på att grannen bryr sig om detta.
 
Vad tycker ägaren av vägen om detta?
 
K Klass0n skrev:
Vad tycker ägaren av vägen om detta?
ägaren säger nej. Men jag är inte säker på att grannen bryr sig om detta.
 
Borde inte isåfall den rimliga vägen framåt vara att ägaren till vägen förklarar att han kommer polisanmäla ev skadegörelse?

Misstänker att du har problem med grannen på en nivå som inte en kanna kaffe och nåt gott kaffebröd kommer lösa.

Hur gammalt är svartbygget?
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Borde inte isåfall den rimliga vägen framåt vara att ägaren till vägen förklarar att han kommer polisanmäla ev skadegörelse?

Misstänker att du har problem med grannen på en nivå som inte en kanna kaffe och nåt gott kaffebröd kommer lösa.

Hur gammalt är svartbygget?
Vi har fått reda på detta svartbygget för 5 dagar sedan under en diskussion vi hade med dom när vi fick reda på deras planer om att luta vägen. Vi informerade dom att dom ansvarar för att ta hand om sitt eget dagvatten och att vi inte godkänner denna förändring. Enligt grannen är svartbygget ca 1 år gammalt.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Detta hade inte varit mitt huvudspår, men man kan ju tänka sig att man förklarar för grannen att lutar ni vägen enl plan så kommer kommunen få reda på svartbygget. Är det 1 år gammalt borde det vara rätt stor risk att grannen får riva det, så det kanske biter?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Finns det möjlighet att anlägga dränering längs tomtgräns med utlopp annorstädes så att skadan kan minimeras?

En karta vore bra, åtminstone en skiss över området. Gärna med höjdangivelser.
 
Är det vattnet från vägen som orsakar översvämning?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Detta hade inte varit mitt huvudspår, men man kan ju tänka sig att man förklarar för grannen att lutar ni vägen enl plan så kommer kommunen få reda på svartbygget. Är det 1 år gammalt borde det vara rätt stor risk att grannen får riva det, så det kanske biter?
utanför detaljplan kan en komplementbyggnad vara bygglovsbefriad.
Det är viktigt att hålla sig saklig här för att nå framgång.
Vad säger ägaren till vägen om den höjs trots dennes nej?
Kan det i samarbete med vägens ägare läggas en vägtrumma under vägen, om nu det säkerställer att det inte kan uppstå problem för er?
/W
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår inte från vilken markyta dagvattnet rinner in. Rinner det in längs vägen och in på grannens tomt? Å så fall är det ju den som förvaltar vägen som borde lösa detta med nya vägdiken. Hur kommer svartbygget in i översvämningsproblematiken?
 
  • Gilla
annsofian och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.