Jag fick ut protokoll efter gjord OVK besiktning. Där står att vi har system S alltså självdrag. Enligt svar jag fått av styrelsen är det okej att koppla in en vanlig köksfläkt till ventilationen. Bor i en bostadsrätts lägenhet. Ordföranden i en annan förening säger att detta inte är okej. Vad gäller, var kan jag få reda på fakta?
 
BirgitS
Se till att du har det skriftligt från styrelsen.

Vad det gäller fläktar så beror det hur ventilationssystemet fungerar i huset, t.ex. om varje lägenhet har en egen kanal till skorstenen eller om lägenheter delar kanal.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Även om du har egen kanal, så kan det vara problem. I äldre hus med murade ventilationskanaler, så är dessa ofast inte täta. Luft som din fläkt trycker in i kanalen läcker över till grannarnas kanaler, och trycks in i deras kök.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Till detta så krävs en anmälan till kommunens byggnadsnämnd för att ändra ett självdragssystem till ett motoriserat trycksystem. D v s du får inte påbörja åtgärden förrän startbesked har getts.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till detta så krävs en anmälan till kommunens byggnadsnämnd för att ändra ett självdragssystem till ett motoriserat trycksystem. D v s du får inte påbörja åtgärden förrän startbesked har getts.
Var i kontakt med kommun vi har självdrag. Inga uppgifter har inkommit till kommun att förändringar är gjorda i vårat ventilations system. Slog larm nu påtalade att OVK skulle vara gjord 2023-10-10. Påtalade att det var ett tag sedan. Undrar hur man skall göra med alla som av styrelsen fått godkänt att koppla in en vanlig fläkt till ventilationen. Har själva papper på att bor du från C till F är detta ok. Men A och B får inte. Enligt besiktning protokollet har vi samma ventilations system (står S).
 
Claes Sörmland
Det kommer fram på nästa OVK. Man kopplar bort dessa fläktar och styrelsen får sluta ge tillstånd för dylika ingrepp. Eller projektera om ventilationsanläggningen för varje hus.
 
Redigerat:
C
Piffy Piffy skrev:
Ordföranden i en annan förening säger att detta inte är okej. Vad gäller, var kan jag få reda på fakta?
Du får börja med att ta reda på vilken byggnorm/byggregler som är aktuell i detta fall, det skiljer sig från olika utgåvor. I vissa fall skall det till och med formellt sett finnas en fläkt i kök och badrum utan fönster, s.k. förstärkt självdrag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bra att kolla upp projekteringen, det är den som ska följas.

Men föreningen kan inte ha en egen policy om att enskilda bostadrättshavare kopplar på och av köksfläktar enligt behag utan bygganmälan vid varje ändring. Det finns ingen sådan flexibel möjlighet i PBL.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men föreningen kan inte ha en egen policy om att enskilda bostadrättshavare kopplar på och av köksfläktar enligt behag utan bygganmälan vid varje ändring. Det finns ingen sådan flexibel möjlighet i PBL.
I vårt hus utrustades (och projekterades) samtliga lägenheter med kanalansluten köksfläkt i enlighet med de byggregler som gällde då (SBN 80 om jag inte missminner mig). Efter hand är det många lägenhetsinnehavare som bytt till kolfilterfläkt i samband med köksrenovering, och säkert en och annan tillbaka till kanalansluten fläkt. Ingen har haft några synpunkter på det, och mig veterligen har ingen bygganmälan gjorts heller. Tänker att det kan vara en liknande situation i TS förening.

Tvärtom har det på senare år någon gång blivit nedslag på de kanalanslutna fläktarna (deras blotta existens). Men det är så det är projekterat och det är så de byggregler som gäller i detta fall säger att det skall vara, så jag ser inte annat än att det är en felaktig anmärkning.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
I vårt hus utrustades (och projekterades) samtliga lägenheter med kanalansluten köksfläkt i enlighet med de byggregler som gällde då (SBN 80 om jag inte missminner mig). Efter hand är det många lägenhetsinnehavare som bytt till kolfilterfläkt i samband med köksrenovering, och säkert en och annan tillbaka till kanalansluten fläkt. Ingen har haft några synpunkter på det, och mig veterligen har ingen bygganmälan gjorts heller. Tänker att det kan vara en liknande situation i TS förening.

Tvärtom har det på senare år någon gång blivit nedslag på de kanalanslutna fläktarna (deras blotta existens). Men det är så det är projekterat och det är så de byggregler som gäller i detta fall säger att det skall vara, så jag ser inte annat än att det är en felaktig anmärkning.
Formellt har ni nog bara gjort fel. Ni har inte gjort nya projekteringar och inte gjort bygganmälan för väsentliga ändringar av systemet. OVKn har heller inte fungerat som den ska eftersom den inte har jämfört ert system med projekteringshandlingarna. Jag säger inte att detta är ovanligt eller förvånande, men det är inte så det är tänkt att fungera.

(Vänta bara tills du börjar höra om hissbranschen, knappt någon gör anmälan som man ska och ändrar hissarna efter eget godtycke. Ibland vaknar någon byggnadsnämnd med ett tillsynsärende då nån irriterad boende anmäler sin hyresvärd.)
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni har inte gjort nya projekteringar och inte gjort bygganmälan för väsentliga ändringar av systemet.
Vad är det som talar för att det är en väsentlig ändring?
Byte till kolfilterfläkt är så klart något som generellt troligen skett på respektive lägenhetsinnehavares initiativ utan styrelsens inblandning. Jag tror inte någon i sammanhanget har sett det som en väsentlig ändring, och det är också min bild att det är den allmänna uppfattningen. Funktionen är ju i stort sett densamma.

Hur som helst, föreningen har väl knappast någon anledning att ha synpunkter på att man, som i detta fall, ändrar tillbaka till så som det är projekterat.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Vad är det som talar för att det är en väsentlig ändring?
Byte till kolfilterfläkt är så klart något som generellt troligen skett på respektive lägenhetsinnehavares initiativ utan styrelsens inblandning. Jag tror inte någon i sammanhanget har sett det som en väsentlig ändring, och det är också min bild att det är den allmänna uppfattningen. Funktionen är ju i stort sett densamma.

Hur som helst, föreningen har väl knappast någon anledning att ha synpunkter på att man, som i detta fall, ändrar tillbaka till så som det är projekterat.
Jag tänker på formuleringarna i Boverkets allmänna råd BFS 2017:4 VÄS 3.

https://rinfo.boverket.se/BFS2012-12/pdf/BFS2017-4.pdf
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker på formuleringarna i Boverkets allmänna råd BFS 2017:4 VÄS 3.
Mmm, jag förstår. Inte glasklart, enligt min mening.
Att notera i sammanhanget är att denna typ av köksfläkt (som inte har något mekaniskt grunddrag) inte räknas som ett mekaniskt ventilationsystem, utan det är i grund och botten ett självdragssystem där fläkten vid behov ger möjlighet till förstärkt luftväxling. Det handlar alltså inte om ett byte av ventilationssystem från självdrag till mekanisk frånluft eller vice versa.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Mmm, jag förstår. Inte glasklart, enligt min mening.
Att notera i sammanhanget är att denna typ av köksfläkt (som inte har något mekaniskt grunddrag) inte räknas som ett mekaniskt ventilationsystem, utan det är i grund och botten ett självdragssystem där fläkten vid behov ger möjlighet till förstärkt luftväxling. Så det handlar inte om ett byte av ventilationssystem från självdrag till mekanisk frånluft eller vice versa.
Håller med om att det sällan är glasklart. Men låt oss säga att det ändå är tydligt att åtgärden att montera bort en motoriserad spiskåpa inte är en rutinmässig underhållsåtgärd utan man byter från lösningen att evakuera den förorenade luften vid matlagning till att filtrera denna luft så att vissa delar av den renas. Men många föroreningar kvarstår och vattenångan måste tas om hand på annat sätt. I en lägenhet som endast har lågeffektivt självdrag. Man måste nog ta på sig sina mest liberala glasögon för att mena att detta inte är en anmälningspliktig åtgärd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
man byter från lösningen att evakuera den förorenade luften vid matlagning
Jovisst, som så ofta i sammanhanget är ju dock detta råd en riktig gummiformulering, som i princip måste läsas med mer eller mindre liberala glasögon. Annars skulle allt kräva bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.