S sjoelund skrev:
Man lägger dem där ingen är.
Tänkte om det fanns någon form av metod att låta vätska flöda men som stoppar upp mekaniska vågor mellan metallrören. Och som inte påverkas av ordentligt hög framledningstemperatur.
 
Billigt och bra
 
  • Svart munboll med justerbar rem och metallknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lexii skrev:
Det finns massa trådar om att ljudisolera för musik, replokaler, hemmabio, men inte en enda om att ljudisolera ett rum för sex. Spelar det kanske ingen roll vad man ljudisolerar för och man vill inte erkänna varför man egentligen frågar?

Jag kan inget om ljudisolering i nuläget - så snälla ge mig era bästa länkar, tips och hänvisningar till andra bra trådar på temat. Jag tror dock att största frågan jag har är: Är det någon skillnad om man ska isolera för sex? Vi pratar om att ljudisolera ett sovrum - är det mer noga eller mindre noga än t.ex. för en replokal?

Rum i rum är väl bästa sättet att ljudisolera har jag förstått, men om rummet är ganska ljudisolerande redan - kan man öka det ännu mer utan att ändra om konstruktionen? Vad har olika ljudisolerande paneler, plattor och mattor för funktion i praktiken?

Idag har vi ett källarsovrum med en tung brandklassad och ljudisolerad dörr och är man högljud där så hörs det inte alls till våningen över. Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus. Jag vill också få en uppfattning gällande hur mycket arbete det skulle krävas för att få till en någorlunda ljudtät rum. Ni som har ljudisolerat ett rum av olika anledningar och gjort det själva - vad har det landat på kostnadsmässigt?

Tack på förhand för all kunskap ni kan dela!
Amatörer. Svart lädersele med en röd boll, troligen ett gag för bondage eller rollspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
För att få tyst på nån så räcker det inte med en boll eller munkavle, man måste stoppa in tex en strumpa i munhålan.
Prova håll för munnen med handen och skrik, det hörs
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det enklaste är ju att det är lufttätt mellan rummen. Dvs springor mellan reglar och skivor som täcks av en list, springor runt dörrar osv.

Det finns kit med extra gummilister till dörrar.

Du kan också sätta upp en till vägg innanför väggen med luftspalt emellan. När det gäller isolering så har jag hört att man får bäst effekt om det finns luft i den och inte är kompakt packad. Sen hjälper såklart om du tex kör dubbelgips.

Något annat som är enkelt och ser ganska bra ut är om du sätter upp aukustikpanel. Den har goda ljuddämpande egenskaper om du köper något märke av god kvalitet. Göka på!
 
Mycket nyttig information har redan sagts. Men kan tipsa om denna video och några till på samma kanal.

 
  • Gilla
Lexii
  • Laddar…
Redigerat:
Många bra svar i tråden. Vad man behöver är tyngd i väggar och tak samt att det är tätt. Minsta lilla springa tar sig ljudet igenom. (Testa att öppna ett fönster och stäng det långsamt, det hörs utifrån även när det bara är en halv millimeter från att vara stängt. Det är först när det är helt stängt som ljudet blir max dämpat.)

Med luftspalt mellan väggar behöver man inte ha lika mycket tyngd. Men se till att det inte skapas tre väggar eller mer. (Dvs Vägg - luftspalt - vägg - luftspalt - vägg) Denna konfiguration ökar ljudtransmissionen. Det skall vara Vägg - luftspalt - vägg eller bara en tjock vägg. Ett enkelt sätt är att lägga till ett lager gips på alla väggar och täta alla sprickor. Taket måste också bli tyngre. Bra tips av Johannes att fylla med sand på ovansidan.

Ventilationen kan blir problematisk. Där går det att bygga en ljuddämpare. https://soundproofliving.com/soundproofing-air-vents/ (se punkt 4) Annars tar sig ljudet ut genom ventilationshålet. Även hål för eluttag kan bli problematiska om dessa skapar ett hål in till ett intilliggande rum. Då kan man "offsetta" uttagen så att de inte ligger i linje med varandra och försöka bygga in dom i någon labyrintliknande lösning med stenull eller glasull i. (Som i länken ovan)

Dörren bör vara lufttät och lika tung som resten av väggarna, annars blir den den svaga länken.

Att ha stenull/glasull/akustikskum på väggarna gör inte mycket. Den dämpar reflektionerna inuti rummet. Men gör lite för ljudisoleringen.
 
  • Gilla
Lexii
  • Laddar…
Finns ju även varianten att åka iväg en stund med bilen, epatraktorn, husbilen etc, till ett ställe där ingen störs. Även detta en klassiker.

Försöker bara tänka litet utanför boxen här.

__
PS. Om tillsyn av barnen är viktigt under sessionerna behöver det ordnas oavsett om TS befinner sig i ett isolerat utrymme i bostaden eller tex i en husbil utanför bostaden.
 
Redigerat:
J JensHaglof skrev:
Men se till att det inte skapas tre väggar eller mer. (Dvs Vägg - luftspalt - vägg - luftspalt - vägg) Denna konfiguration ökar ljudtransmissionen.
För att det skall bli framgångsrikt bör man nog ordna så att materialkonfigurationen är heterogen annars får man som sagt troligen resonansfrekvenser.
Kanske limma upp sönderslagna bitar av gipsskiva, träbitar osv ?

Eller partiellt mixa frigolit, sand och (tapet?)lim till en ojämn blandning?

J JensHaglof skrev:
Taket måste också bli tyngre.
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik enligt LN: Ljudisolering - Vägg & Konstruktion (2018-03-05)
07:36 För att dämpa lågfrekventa ljud måste man använda mycket hårda och styva material. Således inte bara vikt (densitet) som spelar roll.
07:55 Måste lägga in dämpning mellan väggmaterialen som t.ex mineralull.

Om lufttätning är essentiellt kanske man kan använda det jag föreslog i en annan tråd nämligen att kapsla in hela rummet i badrumsmatta som man förseglar med ultraljudssvets.

Med all denna isolering så finns det väl en viss risk att det blir väldigt varmt i (sov)rummet. Så kanske man behöver något radiator i taket och pump som kan transportera bort värmen.
 
Kanske inte ska krångla till det för mycket? Vissa råd här kräver ju veckor av ombyggnad. Och då får man kanske sova i vardagsrummet under tiden...

Jag hade bytt ut dörren till en massiv dörr. Innerdörrar är ju ofta i sån där veckad papp som släpper i genom en massa ljud. Jag hade också passat på att limma på nån gummilist i nederkant på dörren. Sen hade jag lagt in en heltäckningsmatta och hängt upp rejäla gardiner. Tyg dämpar ju bra. Kanske en sån där tygklädd sänggavel också?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Kanske inte ska krångla till det för mycket? Vissa råd här kräver ju veckor av ombyggnad. Och då får man kanske sova i vardagsrummet under tiden...
Det är nog mer som en meny av åtgärder. Så får man välja de som passar bäst för situationen.

Vi har trots allt ingen aning om hur nuvarande sovrum är konstruerat eller beläget. Eller driftighet och ekonomi.
 
Ska barnen över huvud taget kunna kontakta er under era ljudisolerade sessioner? Annars behöver ni gvetvis fixa någon nanny e dyl som har koll på ungarna under tiden.

Klarar ungarna sig själva så är det inga problem, och ni kan i så fall åka iväg en sväng med bilen eller husbilen etc inga problem och hela frågan om ljudisolering blir utan betydelse.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ska barnen över huvud taget kunna kontakta er under era ljudisolerade sessioner?
Videokamera och rörelselarm utanför?

Det är inte 1970 tal då videokameror var så dyra att de bara användes i TV-studio och på banker.

Kan vara värt att koppla brandlarm och inbrottslarm däremot.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Videokamera och rörelselarm utanför?

Det är inte 1970 tal då videokameror var så dyra att de bara användes i TV-studio och på banker.

Kan vara värt att koppla brandlarm och inbrottslarm däremot.
Inte riktigt med på hur du tänker i aktuellt sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.