O [old rusty] skrev:
Är det någon bild på "många sammankopplade grenuttag"?

Sen håller jag med ovanstående. Undrar om det är något innertak som inte ser ut så.
Jadå.

Jag är ibland och rotar efter annat i våra innertak på jobbet, det har aldrig sett ut sådär, hade det sett ut så hade jag noterat det och sett till att få dit nån i installationsteamet att åtgärda.

Med det inte sagt att det är farligt, eller att det ens är ovanligt, men snyggt eller bra är det verkligen inte, och en fastighetsägare som är seriös kommer inte låta det se ut sådär.

Men det är såklart skillnad när någon hyr lokaler och bara ska lösa ett problem, än när det är ett företag som äger och förvaltar sin egen fastighet och det finns anställd personal med elbehörighet som är där för att utföra installationer, då behöver man ju aldrig komam till det där läget.
 
  • Gilla
Karelen och 2 till
  • Laddar…
K Karelen skrev:
Hej!
Skulle vilja rådfråga behöriga elektriker. Min bekant har skrivit på uthyrningsavtal av en lokal från en BRF. Hon startar massagesalong med några anställda. Hela lokalen är på 62m2 - bottenvåning i en flervånigshus - och hon fick lov att bygga provisoriska väggar för att dela upp den här lokalen på några rum. När byggfirma som hon skulle anlita tittade på eldragningen längs taket (under hängande takpaneller) såg de många sammankopplade grenuttag. BRF kom med sin elektriker som tyckte att det var helt okej att ha sådana kopplingar under taket. Är det verkligen okej???
Min vän oroar sig att det kan vara en riktigt brandfara om man har sådana kopplingar helt utan egeb uppsikt i lokalen.
Vad säger ni som är behöriga elektriker? Är det verkligen okej att det så här som det ser ut på bilder - ha sammankopplade grenuttag bakom hängande tak? BRF tänkte fixa belysningen från början, mrn nu, efter att deras elektriker var där, tänkte d4m att det är bra med sådana sladdar, typ, man gör så om man vill koppla på nya lampor. Är det sant att man gör såhär eller bör hon diskutera med uthyraren (BRF) att de behöver fixa riktiga ellkoplingar till nuvarande belysningen och eluttag? Hur stor risk att det är brandfarligt?
//Irina [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [video] [bild]
Det ser ut som det är en murare eller liknande som gjort installationen.
Jag skulle döma ut den direkt vid en besiktning.
Ingen elektriker från Sverige som använder tejpskarv som en permanent lösning.
 
  • Gilla
Karelen och 1 till
  • Laddar…
J
Grenuttagen har en maxeffekt de är specade för, att då koppla en massa grenuttag i serie kan ju lätt göra att man överskrider denna effekt. Vilket kan resultera i trasig säkring eller kanske brand.

Känns inte som en bra lösning utan som en provisorisk lösning som blivit permanent. Nu har ni chans att fixa det ordentligt, gör det!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Styrelsen bluffar om dom säger att en riktig elektriker varit på plats.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 4 till
  • Laddar…
Ser ganska normalt ut skulle jag säga.
Sen att åsikterna kan vara delade är väl som det är.
Grenkontakter är inget fel, så länge lasten /(apparaten) vanligtvis belysning i dom här situationerna, är lågförbrukare av ström.
Räkna med att grenkontaktens ledningsdimension kan vara så klen som 0.75 vilket är ok för belysning.
Dock är det inte bra om man kopplat grenkontakt på grenkontakt på grenkontakt.

Jag rek att man håller sig till en/två grenkontakt per uttag eller begränsar sig till kanske 4 ljuskällor per vägguttag. Man får använda sunt lite sunt förnuft. Koppla inte på mer grejer än du vanligtvis gör hemma.

Den tejpade skarven skulle jag säga inte är ok om det handlar om 230v rör det sig däremot om 12v och man skarvat med wago (en variant av kopplingsklämma) med eltejp så känns det säkert.
Är lasten eller lampan 230v vill jag inte ha några tejpskarvar drällandes på undertak men det finns inget lagtvång som säger att det inte skulle kunna bedömas som elsäkert men nja...

Personligen vill jag nog inte ha såna skarvar oavsett om någon installatör anser det elsäkert.
Skarvning i kopplingsdosa hade varit en bättre lösning.
Anser anläggningsägaren/uthyraren att det är elsäkert så ligger det ansvaret på honom.
Lösa drivdon på undertak däremot är helt normalt, dom uppfyller vanligtvis kraven i svensk elstandard.

Tillägg: Noterat på bild nr 3. Lös dubbelisolerad vit kabel från kopplingsdosa på vägg med löst liggande ände med synliga enkelledare inkopplat på sockerbit?? Den skulle jag kikat på, ser misstänksam ut och är isåfall inte ok ifall den är spänningsatt med 230v.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jadå.

Jag är ibland och rotar efter annat i våra innertak på jobbet, det har aldrig sett ut sådär, hade det sett ut så hade jag noterat det och sett till att få dit nån i installationsteamet att åtgärda.

Med det inte sagt att det är farligt, eller att det ens är ovanligt, men snyggt eller bra är det verkligen inte, och en fastighetsägare som är seriös kommer inte låta det se ut sådär.

Men det är såklart skillnad när någon hyr lokaler och bara ska lösa ett problem, än när det är ett företag som äger och förvaltar sin egen fastighet och det finns anställd personal med elbehörighet som är där för att utföra installationer, då behöver man ju aldrig komam till det där läget.
Det är SBC som förvaltar fastigheten för den här BRFen... Det är därför jag ställde frågan här - väldigt anmärkningsvärd att deras fastighetsskötare tyckte att det var okej..
 
Jag måste säga att den här tråden fick mig att tappa hakan.

I allmänhet så verkar forumets elektriker se rött när någon klamrat en skarvsladd längs golvlister, men seriekopplade grenuttag med tejpskarvar lite här och där under ett innertak är tydligen vardagsmat.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag måste säga att den här tråden fick mig att tappa hakan.

I allmänhet så verkar forumets elektriker se rött när någon klamrat en skarvsladd längs golvlister, men seriekopplade grenuttag med tejpskarvar lite här och där under ett innertak är tydligen vardagsmat.
men du har ju förklaringen; dom ser det här varje dag när dom jobbar i kommersiella fastigheter, de har ju aldrig tid komma till en hemmiljö för att dra ett extra uttag
 
K Karelen skrev:
Det är SBC som förvaltar fastigheten för den här BRFen... Det är därför jag ställde frågan här - väldigt anmärkningsvärd att deras fastighetsskötare tyckte att det var okej..
Vem som helst kan kalla sig fastighetsskötare, kanske var en bakfull rookie som stack in huvudet i 3 sekunder...
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
hsd
Fastighetsskötare är inte elektriker ;)
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
Hur gick det så här 2 år senare?

Oavsett skarven på bild-2 med eltejp ser lämplig ut för omedelbar åtgärd.
Video filmen vid 00:34 visar eventuellt en svart starkströmssladd som ligger på en het lampa.

Avtalsmässigt kanske läge att skriva in att BRF har strikt ansvar för elanläggningen, inte hyresgästen.
 
A
Lustigt val med infällda apparatdosor/uttag monterat utanpåliggande.

Grenuttag och sladdar tillhör inte den fasta el-installationen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.