spikplanka spikplanka skrev:
Ett par solpaneler i lutning på taket, fritidsbatteri och växelriktare kan man komma rätt långt på också till klart mindre pengar än EcoFlow kräver. Med brasklapp för att växelriktaren kan släppa ifrån sig ordentliga mängder elektromagnetiska störningar.
Isåfall är det väl bättre att sätta panelerna på vägg, man slipper skotta. Om solpanelerna inte följer taklutningen skulle jag tro att de blir bygglovspliktiga.
Kasst med solpaneler nov-feb, lite sol, mörkt stora delar av dygnet.
 
Kul att detta ämne engagerat så många! Som jag nämnde i föregående inlägg skall jag undersöka elen närmare, men jag råkade faktiskt ha två bilder som visar elcentralen resp. Intaget på utsidan. Bildkvaliteten lämnar en hel del att önska och det beror på att det är en skärmdump från en video. Fler bilder i detalj utan plastkåpan kommer som sagt till helgen.

Såg att flera kommentarer tog upp frågan om systemets begränsningar på vintern. På det vill jag bara betona att boden inte är ämnad som bostad och kommer förmodligen knappt att användas vintertid. Systemet ska användas för belysning (ett par led-lysrör) och laddning av enstaka elverktyg. Vattenkokare används också men kommer fortsatt drivas direkt från ecoflow-enheten.
 
  • Bilden visar en elcentral med fyra märkta säkringar samt en lista nedanför, där varje säkring motsvarar en viss funktion som värme, vv-beredare, belysning och vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett elintag på utsidan, med en röd skarvanslutning monterad på en grå betongplatta och en träram i bakgrunden. Bilden är en skärmdump från en video.
Intaget ser ut som röd CEE 5-ledare max 32 A (gissning).

Ingående kablar till proppskåpet är 2 tjocka och 3 klena.

Huvudbrytare och propparna är alla automatsäkringar DIN 10 A (ser ut så iaf).

Anslutningsskylt:
Grupp nr Gruppen ansluter
1 Värme
2 VV-beredare
3 Belysning
4 V.uttag

Potentiella problem om det skall drivas med 1-fas:
* Värmen är kopplad till två automatsäkringar och använder antingen två faser (för 400 V?) eller en fas två gånger.
* Säkringarna använder ev olika faser.

Frekvensstyrning (VFD) kan eventuellt användas för att göra om 1-fas till 3-fas.

Finns uppenbart flera aspekter att fundera på.

En kik under huvudcentralens kåpa och lite mätning skulle nog klargöra en del.
 
Det är ett så litet system att det knappast är några stora problem att lösa. Men det finns ett par saker du behöver fundera på.

1. Vill du att trefasintaget på utsidan fortfarande skall fungera? Du kan inte ha två intag parallellkopplade eftersom det oanvända intaget i så fall får åtkomliga spänningssatta stift. Det går att lösa ändå. Men det blir lite mer att koppla än om du tar bort befintligt intag.

2. Är det bara grupperna 3 och 4 du vill använda? Det går att koppla dem så att de båda ligger på samma fas. Sedan kan varmvattenberedare och värme ligga på de andra faserna. Då kan du få en lösning där elementet och beredaren fungerar om du har en trefasmatning medan bara belysning och uttag fungerar om du har en enfasmatning.

3. Det påverkar inte inkopplingen. Men det kan vara tänkvärt att du kommer att få mycket kortare driftstid om du skall använda vattenkokaren än om du bara använder belysning och laddar elverktyg. Vill du ändå använda vattenkokaren så går det utmärkt att plugga den i ett uttag i stället för att plugga den direkt i enheten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Intaget ser ut som röd CEE 5-ledare max 32 A (gissning).

spikplanka spikplanka skrev:
Intaget ser ut som röd CEE 5-ledare max 32 A (gissning).

Ingående kablar till proppskåpet är 2 tjocka och 3 klena.

Huvudbrytare och propparna är alla automatsäkringar DIN 10 A (ser ut så iaf).

Anslutningsskylt:
Grupp nr Gruppen ansluter
1 Värme
2 VV-beredare
3 Belysning
4 V.uttag

Potentiella problem om det skall drivas med 1-fas:
* Värmen är kopplad till två automatsäkringar och använder antingen två faser (för 400 V?) eller en fas två gånger.
* Säkringarna använder ev olika faser.

Frekvensstyrning (VFD) kan eventuellt användas för att göra om 1-fas till 3-fas.

Finns uppenbart flera aspekter att fundera på.

En kik under huvudcentralens kåpa och lite mätning skulle nog klargöra en del.
Med risk för att jag har missförstått dig så vill jag bara säga att jag inte kommer belasta säkring ett eller två. Men en kik under kåpan är oavsett på g!
A Avemo skrev:
Det är ett så litet system att det knappast är några stora problem att lösa. Men det finns ett par saker du behöver fundera på.

1. Vill du att trefasintaget på utsidan fortfarande skall fungera? Du kan inte ha två intag parallellkopplade eftersom det oanvända intaget i så fall får åtkomliga spänningssatta stift. Det går att lösa ändå. Men det blir lite mer att koppla än om du tar bort befintligt intag.
Nej, planen är att koppla ur det och enbart ha ett intag på insidan, vid elcentralen.
A Avemo skrev:
2. Är det bara grupperna 3 och 4 du vill använda? Det går att koppla dem så att de båda ligger på samma fas. Sedan kan varmvattenberedare och värme ligga på de andra faserna. Då kan du få en lösning där elementet och beredaren fungerar om du har en trefasmatning medan bara belysning och uttag fungerar om du har en enfasmatning.
Jag kommer sannolikt aldrig att använda 1 eller 2 då jag ej planerar att nätansluta boden och batteriet har inte i närheten nog med kräm för att ge beständig värme vintertid heller, så det har aldrig varit planen.
A Avemo skrev:
3. Det påverkar inte inkopplingen. Men det kan vara tänkvärt att du kommer att få mycket kortare driftstid om du skall använda vattenkokaren än om du bara använder belysning och laddar elverktyg. Vill du ändå använda vattenkokaren så går det utmärkt att plugga den i ett uttag i stället för att plugga den direkt i enheten.
Absolut, fullt medveten om detta och att det just nu under sommaren råder optimala förhållanden för solel. Dock är detta inget semesterboende eller bostad så batteriet har hittills aldrig fallit under 90%.
 
K kamomillacity skrev:
Nej, planen är att koppla ur det och enbart ha ett intag på insidan, vid elcentralen.
Jag kommer sannolikt aldrig att använda 1 eller 2 då jag ej planerar att nätansluta boden och batteriet har inte i närheten nog med kräm för att ge beständig värme vintertid heller, så det har aldrig varit planen.
Om befintligt intag inte skall vara kvar så blir det enklast. Det är absolut en möjlighet att sätta ett blått CEE216-intag som du kopplar till centralen. Men om motivet för detta är att schuko är olämpligt för långvariga belastningar så blir det meningslöst eftersom du ändå kommer att ha en adapter för att ansluta till invertern. En fungerande lösning är att sätta en anslutningsdosa på väggen med en stump 2,5 mm² kabel med schukopropp som du kopplar direkt i invertern.

Angående avsäkring finns det ett par vägar att gå. Det är i nuläget 10A säkringar. Därför bör du ha kvar säkringarna så att du inte kan överbelasta en gruppledning även om det inte är så stor risk med vad du skall använda det till. Eftersom du inte kommer att ha någon neutral kan du för att göra det lite seriösare ta bort nollskenan i centralen och använda två säkringar per grupp. Här bör man tänka på att säkringarna kommer endast att fungera som överbelastningsskydd och inte kortslutningsskydd. Det senare får invertern stå för.
 
Du kommer nog att bli tvungen att koppla om en hel del i elcentralen för att det skall bli säkert. Lämpligt att ta hjälp av en elektriker för detta.
 
Så har jag en enklare lösning: Sätt stickpropp på de förbrukare som ska drivas och plugga in den direkt i invertern.

Jag såg för övrigt en sån där mackapär på bauhaus idag och den hade skyddsjordsbleck i uttagena, men tydligen är det som brukligt ingen fungerande skyddsjord.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
men tydligen är det som brukligt ingen fungerande skyddsjord.
Det har ju varit diskussion om detta tidigare. Det blir väl en fungerande skyddsjord om man ansluter jordblecken till ett jordtag? Hur skulle det vara möjligt med en fungerande skyddsjord utan ett jordtag? Det hänger väl inte på invertern om skyddsjorden fungerar eller inte?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så har jag en enklare lösning: Sätt stickpropp på de förbrukare som ska drivas och plugga in den direkt i invertern.

Jag såg för övrigt en sån där mackapär på bauhaus idag och den hade skyddsjordsbleck i uttagena, men tydligen är det som brukligt ingen fungerande skyddsjord.
Haha! Ja, det var inte långt ifrån att jag själv landade i den tanken. Det vore förstås enklare på sätt och vis att bara klä om hela boden i metervis av skarvsladdar men några skäl till varför jag inte gör det är att befintlig installation är i ok skick, lösningen vore också rätt ful. Dessutom hade inte befintlig strömbrytare till lampor och eluttag kunnat användas på något rimligt sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om det inte finns någon väg tillbaka till invertern blir väl "skyddsjord" bara något som saknar funktion?
Att slå ner ett spett i marken hjälper väl inte, det kommer aldrig att flyta någon ström dit eftersom invertern är helt isolerad från moder jord.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att slå ner ett spett i marken hjälper väl inte, det kommer aldrig att flyta någon ström dit eftersom invertern är helt isolerad från moder jord.
Någon som tar i elutrustning där en ledare har fått kontakt med hölje osv har däremot jordkontakt.
 
D Dilato skrev:
Om det inte finns någon väg tillbaka till invertern blir väl "skyddsjord" bara något som saknar funktion?
Att slå ner ett spett i marken hjälper väl inte, det kommer aldrig att flyta någon ström dit eftersom invertern är helt isolerad från moder jord.
Jag tänker mig att ett TN-nät blir farligt om det inte finns ett riktigt jordtag. De använder skyddsjord i norska IT-nät också. Det kan uppstå situationer med dubbla fel då skyddsjorden gör nytta. Det finns olika sätt att lösa jordning. Men det alla har gemensamt är att ett jordtag rent definitionsmässigt är ett måste för att det skall kunna kallas jordat.
 
A Avemo skrev:
situationer med dubbla fel då skyddsjorden gör nytta.
Skulle du kunna ange ett exempel på detta?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någon som tar i elutrustning där en ledare har fått kontakt med hölje osv har däremot jordkontakt.
Spettet måste vara i elektrisk kontakt med någon del av inverterns utgångar, annars kan ingen ström flyta någonsin.
Du kan ta inverterns "fas" och trycka ner den direkt i marken, ingen ström kommer att flyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.