Har funderingar på att riva väggen mellan dusch och klk i källaren!
Den kan väl inte ha någon bärande eller stöttande funktion? Eller vad tror ni?
 
  • Planritning av en källare med markerad vägg mellan dusch och klädkammare (klk) som övervägs att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En mäklarbild är dessvärre inget bra att utgå från, du vill hitta en konstruktionsritning för att vara helt 100.

Men om man inte gjort något riktigt konstigt när man byggt så bör den inte vara bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta är original ritningen!
 
  • Original ritning som visar källarplan med rum för förvaring, olja/pannrum, gillestuga, elcentral, klädvård/tvätt och torkrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så som jag ser det är det den tjocka väggen som går genom hela samt väggen mot pannrummet som är bärande.
Så den vägg du vill ta ner är sannolikt inte bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Utan tillgång till ursprungliga K-ritningen så kan ingen säga helt säkert om det är en bärande vägg eller ej. En konstruktör kan på plats göra det utlåtandet.

Med 99% säkerhet så är det inte en bärande vägg, man kan lite se det på hur rejält den är byggd men konsekvensen om det är det där specialfallet på 1% är i ju allra värsta fall att man går i graven så jag hade nog alla fall velat vara 100% säker innan jag rev den alla fall.

Det kan tyvärr vara lite svårt att som privatperson få ut en konstruktör och känner man sig inte själv kunnig nog att göra bedömningen kanske en erfaren byggare kan göra ett utlåtande
 
Man kan också kika en del på tjockleken på den faktiska väggen, är den tunn (<10cm) så är den nästan garanterat inte bärande.
Finns armeringsritningen för bjälklaget kan man slänga ett öga på den med.
 
Man kan även höra om man knackar på väggen, låter väldigt ihåligt! Men som sagt, man kan inte säga säkert!
 
Detta är övervåningen om det underlättar på något vis.
 
  • Byggplansritning som visar övervåningen på ett hus med olika rum markerade och deras mått, inklusive kök, badrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel Jansson8 skrev:
Man kan även höra om man knackar på väggen, låter väldigt ihåligt! Men som sagt, man kan inte säga säkert!
Låter som våra icke-bärande mellanväggar I källaren, de bärande är helt stumma.
 
Ett litet aber kan vara att vissa källar-/mellanväggar har andra uppgifter än att vara bärande.
De ska ta upp jordtrycket på källarens ytterväggar och är isåfall viktiga delar av konstruktionen.

Jag skulle ta hem en sakkunnig för att få ett expertutlåtande innan jag river något i en källare.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.