Hej, hur ska jag göra för att bygga den här hyllan? Framförallt undrar jag hur man ska fästa de vertikala hyllavdelarna i de horizontella? Skråskruva? Men blir det snyggt. Gärna tips!!!
 
  • En öppen trähylla med flera hyllplan, vertikala och horisontella avdelare, fylld med böcker, träboxar och andra dekorativa objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähylla med flera vertikala och horisontella avdelare fylld med böcker, dekorationer och förvaringslådor, placerad i ett rum med fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hacke B skrev:
Hej, hur ska jag göra för att bygga den här hyllan? Framförallt undrar jag hur man ska fästa de vertikala hyllavdelarna i de horizontella? Skråskruva? Men blir det snyggt. Gärna tips!!!
Jag brukar normalt sett inte använda träplugg själv när jag bygger, men här känns det ganska rimligt. Men vad som lär ju funka, den sammanfogningen behöver ju inte ta upp någon kraft alls, bara se till att det inte ramlar ihop under montering typ.

Ett annat alternativ om du har verktygen (i.e en fräs) är väl att fräsa ur tunna spår i hyllplanen och sen antingen leva med att man ser spåren på framsidan eller göra avdelarna lite lägre i framkant och inte fräsa hela vägen.
 
I ivp skrev:
Jag brukar normalt sett inte använda träplugg själv när jag bygger, men här känns det ganska rimligt. Men vad som lär ju funka, den sammanfogningen behöver ju inte ta upp någon kraft alls, bara se till att det inte ramlar ihop under montering typ.

Ett annat alternativ om du har verktygen (i.e en fräs) är väl att fräsa ur tunna spår i hyllplanen och sen antingen leva med att man ser spåren på framsidan eller göra avdelarna lite lägre i framkant och inte fräsa hela vägen.
Mm, funderade på träplugg. Men var osäker på om de kommer klara vikten. Ska ha böcker i hyllan.
 

Bästa svaret

Ser jag fel eller ligger inte alla hyllor på lister på väggarna? I så fall är det bara tryck på de stående avdelarna och då spelar det ingen roll för hållfastheten hur de är fästa. Träplugg låter som ett rätt smidigt sätt om du inte kan/vill låna kexmaskin eller domino.
 
Hep Hep skrev:
Ser jag fel eller ligger inte alla hyllor på lister på väggarna? I så fall är det bara tryck på de stående avdelarna och då spelar det ingen roll för hållfastheten hur de är fästa. Träplugg låter som ett rätt smidigt sätt om du inte kan/vill låna kexmaskin eller domino.
Jo, precis. Det sitter en liten kantlist runt. Funderar på om man kan limma dit den? Ser inga skruvhål + att den är rätt tunn så det finns väl risk att den spricker om man skruvar den?
 
H Hacke B skrev:
Mm, funderade på träplugg. Men var osäker på om de kommer klara vikten. Ska ha böcker i hyllan.
Alltså i sidled.
 
Är det inte enklast att göra halv-i-halvt urtag i alla brädor?
 
  • Gilla
Hacke B
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det inte enklast att göra halv-i-halvt urtag i alla brädor?
Vad är det?
 
A Alexander HB skrev:
[länk]
Snyggt! Då behöver jag tänka om lite bara. Eller vänta. Funkar det verkligen? Nu blev jag förvirrad.
 
A Alexander HB skrev:
[länk]
Då jobbar jag med hela långa hyllplan både horisontella och vertikala och sammanfogar dessa?
 
Men som @Hep skriver så vilar de horisontella skivorna på lister på bakre långsida och kortsidorna som sitter fast i väggarna. Sen verkar det bara vara vertikala hyllplan instoppade imellan. Du ser att det två nedre planen har förskjutna vertikala plan så det är inte limmat halvt-i.halvt.
 
Mm. Då blir det träplugg.
 
I ivp skrev:
Jag brukar normalt sett inte använda träplugg själv när jag bygger, men här känns det ganska rimligt.
Var ska du sätta träplugg? Inborrade i de vertikala skivorna för att bära de horisontella hyllplanen? Synnerligen oelegant!
Halvt-i-halvt är snyggast. Om du vet om böckerna ska stå i bakkant eller framkant så kan du bestämma hur Halvt-i-halvt ska utföras för maximalt bärkraft.
 
Inte för att bära de horisontella, de bärs upp av reglarna, utan som avdelare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.