Hej min 20 år gamla matta har fått mer och mer klöverliknande ogräs på sig, de områden som jag också försökt bättra på har fått stubbigt och gulvita tjocka grässtrån, tacksam för alla tips här.
 
  • En gräsmatta med fläckar av klöverliknande ogräs samt några stubbiga och gulvita tjocka grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med klöverliknande ogräs och områden med stubbigt och gulvitt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Klöver trivs bättre än gräs på näringsfattig mark. Hur har du gödslat gräset?
 
Lite typ blåkorn handspritt på våren kan jag ösa ut mer tror du?
 
BirgitS
Gräset behöver mer näring i alla fall och troligen också mer humusämnen så naturgödsel (organisk gödsel) är bra liksom toppdress. Naturgödsel ger också en långtidsverkande effekt så att det blir en jämnare tillgång på näringsämnena.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ok, då skall jag prova men nu är det torrt och tokvarmt - när är det lämpligt att köra ut detta tycker forumet ? skall jag blanda lite naturgödsel och toppdress och lägga ut ?
 
Personligen uppskattar jag klövern, den ger näring till gräset så där jag har klöver så är gräsmattan fin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
Ok, då skall jag prova men nu är det torrt och tokvarmt - när är det lämpligt att köra ut detta tycker forumet ? skall jag blanda lite naturgödsel och toppdress och lägga ut ?
Läs på påsen om det är viktigt att det ska regna/vattnas efter du har lagt på gödseln, det varierar. Så vitt jag minns kan man lägga på toppdress utan att tänka på regn och vattning. Blanda inte påsarnas innehåll för då är det risk för att det blir ojämnt blandat och därmed ojämnt gödslat.
 
toppen tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.