spikplanka spikplanka skrev:
Utifrån deras situation är ljudisolering den bästa lösningen. Vad eventuellt andra problem skulle bestå i får du rekvirera svar från frugan.

Kund: Jag vill köpa en bil.
Bilsälj: Nej du kan gå istället.
Älskar exemplet med bilen!

Jo, jag (TS) är ”frugan”. Jo, visst kan jag vara tyst, och det kan även vara spännande ibland att vara tyst, men att alltid vara det är mentalt påsfrestande, påverkar sexet negativt också för att mannen dessutom gillar att höra mina reaktioner. 🤷‍♀️ Jag vill inte bli van med defaultläge ”tyst”, då kan man som inte ens reagera/låta genuint längre efter ett tag.

Sedan tycker jag att lite mer rough sex hörs ju också ut (t.ex. smisk) och mycket svårare att förklara än stön.

Just ja, sänggaveln/sängen som dunkar är inte ett problem, men något som var tills man tog bort sängram och bytte till mjuk sänggavel.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En idé är att skicka iväg ungarna till mor/farföräldrar, kompisar för övernattning, etc när det ska bli litet mer ljudliga aktiviteter. En klassiker.
Då skulle de behöva sova bort 3-4 ggr i veckan. Ingen vill ha dem så ofta, och dessutom vill man inte rubba deras hemrutiner för mycket och vi tycker annars om att ha våra barn hemma.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
[länk]
Jo, vi har tittat på de här tidigare. Min fråga kvarstår - vad gör de i verkligheten? Gör de någon större skillnad? Det känns som att de skulle dämpa men inte isolera helt och då är frågan hur mycket dämpar dem. Har du någon erfarenhet av dem?
 
Metoden för att ljudisolera befintliga rum är ändå tämligen enkel.

- Se till att det är lufttätt, släng på ett lager gips på alla ytor, spackla och foga. Golv, väggar och tak. Ljudklassad dörr är bra, man kan också med fördel ha 2st dörrar. Ventilation är ofta ett bekymmer och man kan leda om lite till ett utrymme där det gärna kan låta lite.

Se helst till att det låtande rummet är lite avsides till övriga rum. Sen kan man ju ha utrymme för att regla upp ytterligare väggar,

- Täthet (inga springor i väggen vare sig nära ljudkällan eller där det ska vara tyst)
- Tjocklek (längre avstånd mellan 2st väggar ger mer reduktion för långa ljudvågor typ basljud)
- Absorbenter (reducera eko, samtliga rum)
- Massa (kräver mer energi för att sätta i svängning)
- Frånkoppling (vibrationsisolering, stomljud)

Det är ganska vanligt att det bara fokuseras på väggar. Väggar är ofta hyffsat täta med gips, tapet och så. Innertak däremot har ofta små små springor som läcker igenom ljud. Mellanbjälklag ofta ganska öppna, även ljud upp till vinden.
Sand är löst och tungt. Typiskt väldigt dåligt på att överföra ljud. Det är något man kan använda sig av i botten på ett tätt bjälklag.

Dörrar, ventilation, fönster den stora ljudreflektorn i rummet.. och som där radiatorerna med stål rör som går till nästa rum..

Ta ett rum... montera en slät tyst utåtgående dörr som är tät (ljudklassad). foga installationen. Klä dörren med matta.
I rummet gipsa alla ytor, golv, väggar, tak spackla foga. helt tätt.
limma upp tätt med 50mm markisoleringsplattor(kompakt mineral/stenull) på allt ytor, golv, väggar, tak.
Lägg golvspån som nytt golv i hela rummet
Regla upp nya väggar, på golvspånet, alla ytor, även yttervägg. sätt reglar för nytt innertak i de nya väggreglarna. Se till att det är mellanrum mellan de nya väggarna/taket och isoleringen, ju mer avstånd destå bättre. Fyll mellanrummen mellan reglarna med vanlig mineralull, inte packat, fortfarande avstånd till markisolerskivorna.
Stäng igen väggarna och innertaket med osb+gips, spackla, foga. ev. golvgips.
Montera innåtgående tyst dörr.
Montera innerfönster i nya innerummet (frånkopplat från husstomme)
Klä med ytskikt, gärna heltäckningsmatta överallt.

Biorum, musikstudio eller sexkammare kan kvitta

Man kan också skapa "white noise" nära den som är ljudkänslig t.ex. en fläkt så dränks plötsliga ljud bort i bruset något
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
L Lexii skrev:
Jo, vi har tittat på de här tidigare. Min fråga kvarstår - vad gör de i verkligheten? Gör de någon större skillnad? Det känns som att de skulle dämpa men inte isolera helt och då är frågan hur mycket dämpar dem. Har du någon erfarenhet av dem?
Ren isolering klädd med aukustiktyg gör större skillnad. Perfekt för att reducera luftburet ljud i samma rum. t.ex. eko i en Pod studio
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ventilation är ofta ett bekymmer och man kan leda om lite till ett utrymme där det gärna kan låta lite.
Är egentligen inte så stort bekymmer men man kan inte använda standardteknik. I ett projekt för att dämpa maskinljud fick jag tips av en doktorand i akustik.

Metoden går ut på att man bygger ventilationskanalerna som en labyrint med invändlig dämpningsmatta om luften skall vara till inomhusluft bör man nog klä dessa i geotextil eller annat som t.ex byggplast så att små fiber inte lossnar och mögel förhindras.
Sedan tillkommer den viktiga delen som är att bygga kanalerna med assymetriska former och en massa böjar. En metod är att bygga denna ljudfälla är med träreglar som kläs med explicit ljuddämpningsmaterial och som bas använder man en större bastant skiva. Därefter geotextil ovanpå dämpningsmattorna för att säkra att inget material följer med ut i rum. Samt "lock" som skruvas fast och som kan tas bort för att rengöra från damm.

För ett rum eller hus bör man nog använda stål mm istället för trä med tanke på mögelrisker mm.

Om rummet ändå byggs om för det uppgivna ändamålet så kanske det är värt att ordna takbjälkar som man kan montera något att fästa rep mm i :p
Tänk dock på att skilja på statisk last som t.ex en cementsäck som hänger stilla och dynamisk last där man släpper en cementsäck och den bromsas till stillastående. Dimensionera därefter.

Om mineralull eller gullfiber används så tänk på att dessa släpper ifrån sig små glasfiber som med glädje penetrerar celler och skapar inflamation tills cancer bildas i vissa fall.

För att testa ljuddämpningen så kan man förslagsvis spela någon "förbjuden film" på hög volym.

Hur gamla var barnen när de började intressera sig för de konstiga ljuden? ;)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är egentligen inte så stort bekymmer men man kan inte använda standardteknik. I ett projekt för att dämpa maskinljud fick jag tips av en doktorand i akustik.

Metoden går ut på att man bygger ventilationskanalerna som en labyrint med invändlig dämpningsmatta om luften skall vara till inomhusluft bör man nog klä dessa i geotextil eller annat som t.ex byggplast så att små fiber inte lossnar och mögel förhindras.
Sedan tillkommer den viktiga delen som är att bygga kanalerna med assymetriska former och en massa böjar. En metod är att bygga denna ljudfälla är med träreglar som kläs med explicit ljuddämpningsmaterial och som bas använder man en större bastant skiva. Därefter geotextil ovanpå dämpningsmattorna för att säkra att inget material följer med ut i rum. Samt "lock" som skruvas fast och som kan tas bort för att rengöra från damm.

För ett rum eller hus bör man nog använda stål mm istället för trä med tanke på mögelrisker mm.

Om rummet ändå byggs om för det uppgivna ändamålet så kanske det är värt att ordna takbjälkar som man kan montera något att fästa rep mm i :p
Tänk dock på att skilja på statisk last som t.ex en cementsäck som hänger stilla och dynamisk last där man släpper en cementsäck och den bromsas till stillastående. Dimensionera därefter.

Om mineralull eller gullfiber används så tänk på att dessa släpper ifrån sig små glasfiber som med glädje penetrerar celler och skapar inflamation tills cancer bildas i vissa fall.

För att testa ljuddämpningen så kan man förslagsvis spela någon "förbjuden film" på hög volym.

Hur gamla var barnen när de började intressera sig för de konstiga ljuden? ;)
Bygga bra ljuddämpare är lite av en häxkonst (och beroende på ljudspektrum). Man får också se till att man inte skapar massa flödesinducerat ljud, men mycket absorbenter och volym behövs inte så mycket av en labyrint. Det finns ganska bra skummaterial (Poron t.ex.) som dämpar ljudvågor riktigt bra. Glasfiber är billigt och inte superbra. Samt måste kläs med ytskikt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygga bra ljuddämpare är lite av en häxkonst (och beroende på ljudspektrum). Man får också se till att man inte skapar massa flödesinducerat ljud, men mycket absorbenter och volym behövs inte så mycket av en labyrint. Det finns ganska bra skummaterial (Poron t.ex.) som dämpar ljudvågor riktigt bra. Glasfiber är billigt och inte superbra. Samt måste kläs med ytskikt.
Man slipper iallafall att undvika eko när det gäller det här problemet. Så det är ju inte som att ljudisolera en inspelningsstudio.

L Lexii skrev:
Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus.
Om det är flera våningar som är aktuellt: titta på något med betong mellan våningsplan. Det hjälper mycket med vibrationer från sängen och är mycket svårt att höra bra mellan våningsplanen annat än genom ventilationen. De flesta andra kommentarerna verkar vara mer fokuserade på väggar som är lätta att åtgärda efteråt om det behövs.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ganska bra skummaterial (Poron t.ex.) som dämpar ljudvågor riktigt bra.
Slog upp vad Poron är, "open-cell polyurethane" men det verkar finnas varianter med stängda celler också. Lämpligt inköpsställe?
Densitet mellan 104 - 480 kg/m³
Temperaturtålighet -20 till +121 ⁰C

Har för mig att öppen cell fungerar dåligt med fukt så det lär behövas byggplast eller liknande ovanpå.

Vet du om det finns något kontinuerligt material som omvandlar mekaniska vibrationer till värme istället för att absorbera den mekaniska energin elastiskt och skicka tillbaks den ?
 
S sjoelund skrev:
Man slipper iallafall att undvika eko när det gäller det här problemet. Så det är ju inte som att ljudisolera en inspelningsstudio.



Om det är flera våningar som är aktuellt: titta på något med betong mellan våningsplan. Det hjälper mycket med vibrationer från sängen och är mycket svårt att höra bra mellan våningsplanen annat än genom ventilationen. De flesta andra kommentarerna verkar vara mer fokuserade på väggar som är lätta att åtgärda efteråt om det behövs.
Betongbjälklag blir också lite som ett trummskinn. Vibrerar av minsta duns och överför stomvibrationer enormt. Därför läggs ofta ett innergolv på ett skikt av markisolering.

Man behöver inte bry sig jättemycket om eko om man har absorbenter i ljuddämparen. Men bra att ha koll på ljudets infallsvinklar och reflexer
 
spikplanka spikplanka skrev:
Slog upp vad Poron är, "open-cell polyurethane" men det verkar finnas varianter med stängda celler också. Lämpligt inköpsställe?
Densitet mellan 104 - 480 kg/m³
Temperaturtålighet -20 till +121 ⁰C

Har för mig att öppen cell fungerar dåligt med fukt så det lär behövas byggplast eller liknande ovanpå.

Vet du om det finns något kontinuerligt material som omvandlar mekaniska vibrationer till värme istället för att absorbera den mekaniska energin elastiskt och skicka tillbaks den ?
Öppna celler fungerar helt okej. Med öppna celler får du mindre reflektion på ytan och ljudvågorna går in bättre i materialet.

Fukt.. ja, men sån fuktbelastning och även smuts bör man inte ha. Ett filter innan luftljuddämpare är bra. Om man inte bara kör ett hål bakom en löstagbar skärm.

Inköpsställe får jag säga pass på. Har bara köpt in direkt via jobbets leverantör. Amazon är nog enklast. Bättre att bara gå på densitet och lågt pris om det inte är ont om utrymme.

Helst vill man ha skjuvning mellan två lager i materialet som blir friktion. Det finns inga supermaterial här egentligen som är vettiga att föredra.
Hårda ytor för att blockera/styra reflexer och sen bara fylla med absorbent, lika djups dom lägsta frekvensen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Helst vill man ha skjuvning mellan två lager i materialet som blir friktion.
Funderade på om Tempur skulle fungera så att den absorberar mekanisk vibration och returnerar den som värme.
Kanske duk av 1 mm gummi varvat med tunna skivor från skumgummimadrass?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Betongbjälklag blir också lite som ett trummskinn. Vibrerar av minsta duns och överför stomvibrationer enormt. Därför läggs ofta ett innergolv på ett skikt av markisolering.
Visst, men det är relativt enkelt fixat om man har en tjock fin betongplatta mellan våningsplanen. Hos mig kan man ha hela fotbollslag över och det låter ingenting mellan våningarna. Det hjälper att inte ha rör mellan våningarna för element som i äldre lägenheter - de blir också lätt lyhörda.
 
S sjoelund skrev:
det är relativt enkelt fixat om man har en tjock fin betongplatta mellan våningsplanen.
Vad består denna fix av?

S sjoelund skrev:
Det hjälper att inte ha rör mellan våningarna för element som i äldre lägenheter
Hur ordnar man rören mellan våningarna utan att ljud följer med?
Om det inte ska vara ouppvärmt dvs..
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad består denna fix av?
Lägg om golven ovanpå betongen enligt det jag svarade på.

spikplanka spikplanka skrev:
Hur ordnar man rören mellan våningarna utan att ljud följer med?
Om det inte ska vara ouppvärmt dvs..
Man lägger dem där ingen är. Luftburen golvvärme i mitt fall. Ett rör som går rakt från klädkammare till shunten och inte går upp något av rummen på övervåningen så det finns inga vibrationer den snappar upp.

Ett alternativ är LLVP; då har du ingen vattenburen värme att dra och således inga ljud som dras mellan våningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.