Hej

Jag ska byta ut mina jättegamla markavloppsrör, och efter vad jag har läst mig till så ska man lägga sand eller makadam (helst 8-16) runt dem.

Jag ämnar absolut att göra så, men jag kan inte förstå varför. Jag har heller inte sett det rekommenderas att lägga markduk runt gruset, vilket gör att jag tycker det är ännu mer obegripligt. Är det någon här som vet anledningen?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
E erik211 skrev:
Hej

Jag ska byta ut mina jättegamla markavloppsrör, och efter vad jag har läst mig till så ska man lägga sand eller makadam (helst 8-16) runt dem.

Jag ämnar absolut att göra så, men jag kan inte förstå varför. Jag har heller inte sett det rekommenderas att lägga markduk runt gruset, vilket gör att jag tycker det är ännu mer obegripligt. Är det någon här som vet anledningen?
Det är för att stenar som sakta rör sig i jorden inte ska deformera rören. Och du behöver dessutom stöd kring avloppsrören (särskilt på sidorna) för att de inte ska bli för äggformiga med tiden.

Men det är rätt fritt vad du vill lägga avloppsrören i. Det går bra med traditionell rörgravsand (alltså typ natursand 0-8 mm med låg halt nollfraktion), finmakadam (t ex 2-8 mm), 8-16 mm makadam o s v. T o m samkross, t ex 0-18 mm går bra att lägga i även om man får bara mer noggrann mer kompakteringen när det finns nollfraktion - massorna sjunker rejält annars.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Det handlar om att du vill skapa en bra miljö runt rören, inga stora vassa stenar som med tiden skulle kunna skava på och skada rören. Detta är praxis oavsett om det av VA-rör, el eller någon annan form av rör.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är för att stenar som sakta rör sig i jorden inte ska deformera rören. Och du behöver dessutom stöd kring avloppsrören (särskilt på sidorna) för att de inte ska bli för äggformiga med tiden.
Intressant!

Varför rör sig stenarna inte lika bra i makadamen eller sanden? Och varför ger det bättre stöd än de massor som redan ligger där?
 
4774
E erik211 skrev:
Intressant!

Varför rör sig stenarna inte lika bra i makadamen eller sanden? Och varför ger det bättre stöd än de massor som redan ligger där?
För att marken sjunker och reser sig beroende på årstid och vad marken är. Har du som vi morän så sjunker det mesta. Nu när vi lägger trall så har vi plintat på paddad mark, paddat grus, betongplattor och sedan plintat. Därefter fyllt upp med jord, paddat, lagt markduk och sedan på med grus som även det paddas men vi vet att så småningom så sjunker någon del ändå. Så det är med gamla sjöbottnar. Bra för odling dock 😀. Stenar tar längre tid för marken att sluka helt enkelt.
 
C
Det kan väl tilläggas att det inte behöver vara någon specialsand. Är det sandjord i backen går det bra att återfylla med detta. Eventuellt efter siktning om det är sten i jorden. Huvudsaken är att det är stenfritt, fyller upp under röret och går att packa ordentligt så att det inte sjunker.

När man fyller upp runt röret inser man rätt snabbt varför. Det är helt enkelt inte så lätt att packa under röret om det inte är ett lämpligt material.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Känns som du blanda lite brett här. Det är skillnad på hur man förlägger dräneringsrör och avloppsrör.
Dräneringen läggs i makadam dvs utan nollfraktion och måste separeras med hjälp av tex en fiberduk för att förhindra att materialen blandas och röret blir täppt.
Avloppsrör bör inte läggas i makadam för att det är ett "löst" materialen och ger inte tillräckligt skydd för rören. Det kan lättare skadas av tryck, stötar ojämn kringfyllning etc.
Avloppsrör ska läggas i material med nollfraktion typ samkross/sand går med morän också och kringfyllningen ska vara av liknande kvalité för att jämnare packning kan erhållas.
Detta är enligt AMA som är en standard som innehåller arbetsmoment material och annat roligt :)
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S snickar skrev:
Känns som du blanda lite brett här. Det är skillnad på hur man förlägger dräneringsrör och avloppsrör.
Dräneringen läggs i makadam dvs utan nollfraktion och måste separeras med hjälp av tex en fiberduk för att förhindra att materialen blandas och röret blir täppt.
Avloppsrör bör inte läggas i makadam för att det är ett "löst" materialen och ger inte tillräckligt skydd för rören. Det kan lättare skadas av tryck, stötar ojämn kringfyllning etc.
Avloppsrör ska läggas i material med nollfraktion typ samkross/sand går med morän också och kringfyllningen ska vara av liknande kvalité för att jämnare packning kan erhållas.
Detta är enligt AMA som är en standard som innehåller arbetsmoment material och annat roligt :)
Du som har AMA, vad står egentligen där avseende läggning av avloppsrör? Kan du ge oss en skärmdump?

Avloppscenter anger inte vad du uppger och de tycks referera till AMA så man börjar ju undra hur det är exakt formulerat i AMA:

https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-hur-du-lagger-ror-i-marken/

(Hur en branschstandard som AMA inte kan vara öppen för allmänheten är ju förunderligt. Hur ska man som konsument ens kunna kolla om företag man köper tjänster av följer branschstandarden?)
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du som har AMA, vad står egentligen där avseende läggning av avloppsrör? Kan du ge oss en skärmdump?

Avloppscenter anger inte vad du uppger och de tycks referera till AMA så man börjar ju undra hur det är exakt formulerat i AMA:

[länk]

(Hur en branschstandard som AMA inte kan vara öppen för allmänheten är ju förunderligt. Hur ska man som konsument ens kunna kolla om företag man köper tjänster av följer branschstandarden?)
 
  • Skärmbild av en meny i ett AMA-beskrivningsverktyg där användaren navigerar till delen "CEC.3111 Kringfyllning för va-ledning". Text och alternativ syns på skärmen.
  • Skärmbild av en dator som visar detaljer om ledningsbädd för VA-ledning på ett byggforum. Texten beskriver specifikationer och materialkrav enligt AMA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fantastiskt! Forumet blir bättre!

Låt oss se om jag kan få detta korrekt för eftervärlden:

Så material 2, 3B eller 4 enligt tabell AMA CE/1 ska användas. Men ligger rören på mer än 2,5 m djup så ska ej variant 4 användas. Vad är dessa material för något? D v s vad står det i tabell AMA CE/1?

Köper man in material för att lägga plastavlopp så ska man köpa in material med kornstorleksfördelning 0/2, 0/4, 0/8, 0/11,2, 0/16 eller 0/22,4 enligt kategori GA80 enligt SS-EN13242. Nån som har den standarden? När jag googlar verkar GA80 ange en storleksfördelningskurva (siktkurva?). Är detta vanliga 0-X mm massor? D v s uppfyller typiskt sett vanligt kross man beställer hem denna standard?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan återkoppla med den tabellen när jag är på jobbet igen. Men där du köper grus ska de kunna visa upp sina siktkurvor för att de ska uppfylla standarden. Aldrig varit med om det har varit några problem om du inte köper av bonde eller nåt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är detta vanliga 0-X mm massor?
Med all sannolikhet ja. Tror knappast entreprenadfirmorna beställer sina massor från någon udda specialleverantör av "rörgravsgrus". Och antalet valalternativ säger väl en hel del om hur petigt det egentligen är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fantastiskt vilken hjälp man kan få!

Från vad jag läste innan den här tråden så trodde jag bara att det var krav på vad största stenstorlek skulle vara, så jag trodde att makadam 8/16 skulle funka, men det har jag förstått nu är helt fel.

Mitt lokala grustag säljer bergkross 0/16, det borde funka bra, va?

Jag har förstått att man ska lägga 15cm sånt kross under röret och 30 cm ovanpå. Men hur brett måste man lägga det?

Slutligen, görs detta verkligen när man lägger avloppsrör i trädgårdar?
 
Kul att jag nu kunde ta 7steg från ytterdörren för att se hur nacka kommun har förlagt sina rör och hur man nu förlägger sina rör. Tidigare sand men nu makadam 8-16.
 
  • Utgrävd rörgrav fylld med makadam istället för sand, med ett synligt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A atomlab skrev:
Kul att jag nu kunde ta 7steg från ytterdörren för att se hur nacka kommun har förlagt sina rör och hur man nu förlägger sina rör. Tidigare sand men nu makadam 8-16.
Samma sak i mitt småhusområde. Det var en salig blandning kross och makadam som gick ned i schakten. Det är nog inte så petigt egentligen om man bara lägger mot orörd schaktbotten, ett jämnt lager under och packar noga vid sidorna så röret får stöd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.