F
MathiasS MathiasS skrev:
Den spännande upplösningen Del 1.

Golvprojektet gjordes klart med hyrmaskinen för ett par veckor sedan, men när jag idag skulle foga EN platta som bytts ut så ser jag att en närliggande platta har en skada så jag bestämmer för mig för att byta denna.

Vips så sitter jag med Kling-problemet igen och bestämmer mig för att ringa JLM Group för att höra om det var deras skiva som satt på hyrmaskinen. De hade ingen som heter exakt som den som satt där, men väl en annan liknande som är lämpad för granitkeramik.

[bild]

Blir kopplad till Krister på deras filial i Solna som meddelar att de har en skiva. Klockan är då 14:51 och de stänger om 9 minuter och Krister frågar när jag behöver skivan. ”Helst idag svarar jag…..”

Krister erbjuder sig då att lägga ut skivan på dold plats så att jag kan hämta den och sedan titta förbi imorgon och betala (har inte lämnat några uppgifter om mig själv).

DET kallar jag kundservice, så behöver ni kapskivor etc, hör av er till JLM!

Skivan kostar drygt 600kr så det blir spännande att se hur den fungerar. Nu - ut och rigga sågen med nya skivan….
Det är imponerande och lite analt att åka och hämta en skiva för ett snitt. Jag hade kalldragit den med diamantskiva och vinkelslip.
 
F fsn skrev:
Det är imponerande och lite analt att åka och hämta en skiva för ett snitt. Jag hade kalldragit den med diamantskiva och vinkelslip.
1. Jag fick åka motorcykel
2. Nästa större projekt inkluderar 20kvm klinkergolv, så skivan behövdes…

Lika bra att lösa problemet direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Upplösningen del 2

Ok, det är var som att skära i smör, kanske tillochmed bättre än hyrsågen…

Fint snitt, minimalt med tryck på klingan.

Närbild på ett hörn av ett rum med grått kakel på golvet, en urtagen kakelplatta, en eldriven kakelskärare och en kniv med rött handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett cirkelsågblad med texten "Tile Ceramics Hard" ingraverad, med små hål längs kanten för kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kakelskärare med en blå skyddskåpa och skärbräda med grå kakelplattor, placerade utomhus på stensatt yta. Blå skyddshandskar ligger bredvid maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en grå, jämnt skuren stenplatta med ett fint, rent snitt, placerad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två cirkelsågsklingor ligger på ett bord bredvid en handske. En är grön och märkt "WKA 804093" och en är vit med märket "Midhage DOB Q".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Plattsättaren använde kakelskärare för granitkeramik när jag gjorde om badrummet, stora flak, 1200x1200mm. det gick extermt snabbt. kanske borde prova
 
Villa vista Villa vista skrev:
Plattsättaren använde kakelskärare för granitkeramik när jag gjorde om badrummet, stora flak, 1200x1200mm. det gick extermt snabbt. kanske borde prova
Du menar en manuell skärare typ Sigma? Det har jag provat för många år sedan, jag och den typen av verktyg är inte kompatibla. Dessutom är det rätt många vinklar och vrår här som ändå kräver en maskin.

Men snabbt går det för den som kan…!
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar en manuell skärare typ Sigma? Det har jag provat för många år sedan, jag och den typen av verktyg är inte kompatibla. Dessutom är det rätt många vinklar och vrår här som ändå kräver en maskin.

Men snabbt går det för den som kan…!
🤔jag förstår hur du menar, jag har aldrig själv lyckats med denna heller.
 
Hörde någon gång för länge sedan stt man kan förbättra klingor som blivit slöa genom att kapa kalksten, tex ölandssten. Vet inte om det är sant och jag har aldrig behövt prova.
 
Diamantbelagda skär är en hel vetenskap och vad som ska användas beror på vad som sk bearbetas en granitkeramik eller extremt hård betong så behövs en mjuk bindning av diamanterna och för porösa material så använder ma en hårdarebindning för att slippa extremt slitage. Sen finns det olika sätt att placera diamanterna antingen så logger dom i lager eller så placeras dom ojämnt, det sista är vanligt i slipsegment för att man skall fram nya hela tiden när segmentet slits ner. Problemet med att bearbeta hårda material är att bindningen runt diamanten antingen blir så varmt att diamanterna släpper eller att bindningen smälter och lägger sej över diamanterna så att dom täcks. Lösningen på detta är antingen att man kyler klingan med vatten och eller bearbetar ett mjukt material som tex tegel och "vässar" skivan
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar en manuell skärare typ Sigma? Det har jag provat för många år sedan, jag och den typen av verktyg är inte kompatibla. Dessutom är det rätt många vinklar och vrår här som ändå kräver en maskin.

Men snabbt går det för den som kan…!
Samma för min del. Hörde också att det som gällde var kakelskärare. Så fort jag sätter den i en granitkeramik blir det bara kaos. Det är på den nivån att jag bestämt mig för att de som säger det snackar skit… kakel och vanlig klinker löser jag rätt smärtfritt men den där jävla granitkeramiken än nåt helt annat.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Samma för min del. Hörde också att det som gällde var kakelskärare. Så fort jag sätter den i en granitkeramik blir det bara kaos. Det är på den nivån att jag bestämt mig för att de som säger det snackar skit… kakel och vanlig klinker löser jag rätt smärtfritt men den där jävla granitkeramiken än nåt helt annat.
Första gången jag kaklade något öht så satte jag granitkeramik som jag knäckte med en Sigma gick riktigt bra! Nu nyligen satte jag kalksten och där var det rätt lurigt då stenen har små egna brottlinjer som ibland fuckade upp för en - men överlag gick det rätt bra.

Klyvde några längs med ~1m med en biltema diamtklinga, men jag inser att man borde köpa kvalitetsskivor...
 
E Eld skrev:
Hörde någon gång för länge sedan stt man kan förbättra klingor som blivit slöa genom att kapa kalksten, tex ölandssten. Vet inte om det är sant och jag har aldrig behövt prova.
På omslaget till denna nya klinga står det att man ska köra 5-10 sekunder och sedan låta klingan svalna för att inte överhetta den. Om den blivit överhettad kan man behöva köra den mot en slipsten för att få klingan att fungera igen. Det verkar ju stämma med vad ni skriver här ovan. Kanske går det tillochmed att få fart på den gamla klingan igen, om man hittar en lämplig slipsten att köra den i….
 
Några tips om hur man hanterar diamant kapskivor.

Skivan skall alltid rotera i samma riktning (om man har skiftat klinga).
Stödet för diamanten försvinner om man vänder på klingan.

Det får inte förekomma höjdfel p.g.a. slitna lager.
Diamanterna lossnar och man får en "slö" klinga.

Nästan inget tryck på klingan då den kan gå varm och diamanterna lossnar.
Vattenkylning är skonsamt för klingan om det är möjligt.

Man kan "skärpa" klingan genom att köra i betong med lätt tryck.
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.