blackarrow blackarrow skrev:
Nu kan väl inte hela EU dela produktionen på det sätt som kurvorna antyder eller flyter solelen fritt från öst till väst, tex Spanien till Finland?

I människobyn Sverige, liksom andra i EU, så blir väl kurvan något smalare än för solelsproduktionen för hela EU.

Jag uppskattar då ett effektbehov som behövs som en spik på morron och en längre topp då solen går ner som toppar på 80GW, så egentligen löser solceller inget problem alls då i princip lika mycket effekt måste finnas tillgänglig från någon annan kraftkälla ändå.
Totala kapitalbindningen blir högre och elpriset blir konstigt nog lägre trots totala mängden investerat kapital ökar, men det går ju bra när man använder andras pengar. 🙄

Men visst, för EU som helhet så reducerar ju solelen behovet av fossilkraft.
det finns givetvis ett antal flaskhalsar och transmissionsförluster som gör att valfri produktion inte lär uppenbara sig i alla unionens hörn

jo, kurvan för solproduktionen blir smalare om man tittar på enskilda länder, men det gäller även för last-/förbrukningskurvan – de samverkande EU-elnäten befinner sig i tre tidzoner och geografin/produktionen spänner 41° i öst-västlig riktning, alltså cirka 2h45min för solen att passera

grafen med dygnsprofilerna visade läget för april i år, det finns förstås ingen reglering som säger att Europas kraftsystem ska vara enbart baserat på sol 2024 – och solen är långt ifrån den enda energikällan i energimixen, varken idag eller framledes, men det är den energiproduktion som går snabbast att bygga ut och i många fall/länder också den billigaste; även forskning och teknikutvecklingen går framåt,,,globalt är det den elproduktionsform som det investeras mest pengar i

utbyggnaden inom EU antas växa från 260 GW installerad solkraft i slutet av 2023, till mer än det dubbla år 2030, så det kommer bli långt högre toppar och sannolikt även mer "på flankerna" (öst-västliga installationer)
 
K krfsm skrev:
Ja, om man letar noga så kan man förstås hitta en graf som ser fin ut.

Solel är inte dåligt, och speciellt inte på en EU-nivå. Länder som Spanien med stort behov av AC på sommaren fungerar det förstås extra bra i.

Men jag har flera invändningar mot grafen:
  • Du väljer EU snarare än Sverige för att det gör grafen bättre, trots att Sverige har ett plattare förbrukningsmönster.
  • Du väljer April eftersom det är en månad med bra fördelning mellan solel och efterfrågan.
  • Sverige har högst förbrukning när solelen levererar som minst.
  • Din graf förutsätter att det finns 230 GW baskraft + lagring/planerbar kraft för att solelen ska se bra ut.
Solel ger en fin bump mitt på dagen, men det är som ett komplement. Och om planerbar kraft och baskraft inte ska vara fossil, så ser det inte lika väl anpassat ut.
tro mig – jag letade inte noga för att hitta en fin graf

jag valde EU framför Sverige i grafen därför att EU har en mycket större andel solkraft i produktionsmixen än vad Sverige har, och visar då hur det faktiskt sett ut i nutid, snarare än att landa i att spekulera kring och göra antaganden om hur framtiden skulle kunna se ut i Sverige

Sverige har en något mindre variation i elförbrukning mellan dag och natt än övriga Europa, men varken den eller kurvans form är väsensskilda

när Sveriges [månads-]förbrukning är som störst, levererar solen som minst; samtidigt som vinden levererar som allra mest (dock inte lastföljande människans dygnsrytm) med vanligtvis stort elöverskott (export)

april är vald som en skaplig genomsnittsmånad för att illustrera att solkraften har en naturlig stöttning till människans elbehov (som var upprinnelsen till detta trådspår) – det finns andra månader som inte matchar lika bra idag ("90–90") och om bara några år kommer förstås även april att se annorlunda ut
Diagram som visar elförbrukning (grå kurvor) och produktion av solkraft (orange kurvor) i EU under månaderna januari, april och juli 2024 i gigawatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
basseman och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
den svenska elproduktionen är idag långt större än den någonsin varit, trots nedstängning av reaktorer
Ja, och min poäng var som sagt att det är en ihålig sanning då utbud och efterfrågan matchar varandra sämre än tidigare.
harka harka skrev:
det förekommer att Sverige importerar el från utlandet (en del föredrar att kalla fenomenet för "snyltar")
Guilt by association. Jag är en frihandelsvän och jag tror du får väldigt svårt att hitta exempel på när jag klagat på att den internationella elhandeln är ett problem.
harka harka skrev:
de tre senaste gångerna vi upplevt en nettoimport av el till Sverige för en hel månad /…/
Min invändning var att ersättandet av baskraft med intermittent kraft ger variationer som inte fångas av medel. På vilket jag får svar att vi har bättre medel. Ok…
harka harka skrev:
elförbrukningen har alltså sjunkit rätt stadigt sedan rekordåret 2001, nog främst beroende på allmän energieffektivisering
Det tror jag också. Men det är fortfarande en annan fråga än om vind- och solkraften hjälper oss när efterfrågan är som högst och elsystemet når sitt dimensionerande max och om elsystemet är bättre än tidigare som du påstod.

Jag tror att efterfrågenedgången pga. energieffektivisering är en historisk parentes. Ska vi fortsätta ha en god ekonomisk tillväxt, i synnerhet per capita då Sveriges befolkning växt med 15 % under den nämnda perioden, så kommer vi behöva mer el. Då kommer inte ett elsystem med stora produktionsöverskott i SE2 som inte kan överföras till SE4 (eller Danmark för den delen apropå frihandel) att förslå. Och jag anser inte att du på något sätt heller visat att vi fått en sådan systemförbättring.
harka harka skrev:
tittar man på genomsnittspriset hos Nordpool för fjolåret och första halvåret i år (rosa bandet i grafen nedan) för SE3, så återfinner vi historiskt under de föregående sexton åren att elpriset varit snarlikt eller högre vid flera tillfällen
Det här håller jag med om är både intressant och viktigt. Jag har också tidigare ”erkänt” att jag tycker att du visat att den intermittenta kraften på totalen bidrar en nytta som inte är uppenbar för dem av oss som tycker att förutsägbarhet är viktigt. Med en mix ihop med en tillräcklig mängd baskraft kommer i synnerhet landbaserad vindkraft hjälpa oss till ett lägre genomsnittligt elpris.

Det är både bra och värt att uppmärksamma i sig. Ändå är det något annat än ett svar på frågan om ifall elsystemet blivit bättre.
 
returen returen skrev:
Jag har aldrig påstått att det är annat än en realtidsbild.
Moget.
En ögonblicksbild har inget värde för diskussion men än som kuriosa. Att försöka dra slutsatser utifrån en ögonblicksbild blir därför helt meningslöst

I
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/post-5850130
Svarar du Harkas kommentar om produktionen första halvåret 2024 med

”Solkraften ger 7% av installerad effekt och vindkraften 13%.”

Då du INTE skriver att siffrorna gällde de sekunder du hade din skalle inne i kontrollrummet (trots att du påstår det) så är det lätt att se vem som far med osanning.
 
Redigerat av moderator:
Jag har inte plöjt igenom tråden så detta kanske har avhandlats.
Om Sveriges elproduktion är bättre än någonsin varför måste vi då producera allt mer el via Karlshamns oljekraftverk.

Tyvärr utan grafer och fakta upplever jag att Sverige har mycket el under vår- och höststormarna dock när vi behöver krämen som mest under vintern då lyser elen med sin frånvaro. Om detta stämmer är inte elproduktionen superduperbäst.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Jag har inte plöjt igenom tråden så detta kanske har avhandlats.
Om Sveriges elproduktion är bättre än någonsin varför måste vi då producera allt mer el via Karlshamns oljekraftverk.

Tyvärr utan grafer och fakta upplever jag att Sverige har mycket el under vår- och höststormarna dock när vi behöver krämen som mest under vintern då lyser elen med sin frånvaro. Om detta stämmer är inte elproduktionen superduperbäst.
Karlshamnsverket går hela sommaren som balanskraft till slumpkraften förutom effektreserv
2 block av tre igång de drar var och för sig 70 kubikmeter olja i timmen på fullast, 14kubikmeter olja i timmen på tomgång
ett av blocken går 24/7 och det andra i standby klart för omedelbar uppstart om slumpkraften felar för mycket
de har anställt flera så att båda blocken kan gå för fullt 24/7.
verket skulle avvecklas då behovet med 12 kärnreaktorer inte längre fanns men nu är det en akut lösning för att täcka upp
 
Fantiserar du bara eller vad kommer det ifrån? Jag har inte följt produktionen den här sommaren. Men tidigare har de producerat främst för att det var behov på exportmarknaden.
 
Den texten är från 2022 när det var höga priser på exportmarknaden.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fantiserar du bara eller vad kommer det ifrån? Jag har inte följt produktionen den här sommaren. Men tidigare har de producerat främst för att det var behov på exportmarknaden.
du kan ringa men du är ju faktaresistent så du skiter väl i vilket om det inte passar din chimär
För övriga finns intervjun med VDn publicerad i tidningen näringslivet 1/5 2024
tn.se/naringsliv/37058
 
Så du baserar vad de gjort under sommaren på en intervju som publicerades i våras?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så du baserar vad de gjort under sommaren på en intervju som publicerades i våras?
Äsch, inte förstör en god story med fakta.
Han kanske har en tidsmaskin. 🤣
 
D Daniel 109 skrev:
Om du läser vad jag skrev så framgår det att det inte var ”natten den 18 januari”
Det är ju alldeles riktigt, men varför skriver du det?

Det du skrev var ju så hopplöst, givet kontext, att all semantisk analys bara havererade fullständigt.

Men stannar jag vid "Nej, inte på natten." så får jag då konstatera att du menar att solpanelerna INTE producerar som minst på natten.
Och med det är fortsatt dialog helt meningslös. Även om det är många som tittar snett på mig så lär dom tvingas hålla med om att jag har rätt i att solpanelerna producerar som minst på natten.

M mnils skrev:
Den här siten är verkligen en idiotmagnet av rang!

Är folk i allmänhet verkligen så korkade eller står planeterna i något särskilt läge just här?
Jag tycker nog att nivån här är klart högre (även om jag upplever den som deprimerande ibland) än vad den är när folk i allmänhet skriver.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Solpanelerna producerar varken på natten eller när Sveriges elbehov är som störst.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nu kan väl inte hela EU dela produktionen på det sätt som kurvorna antyder eller flyter solelen fritt från öst till väst, tex Spanien till Finland?
Om Xlinks lyckas med sitt projekt kommer strömmen flyta från Marocko till England i 4 undervattenskablar.

Dock ser det ut som att man i Tyskland vill köpa in sig och då kommer strömmen flyta från Marocko till Tyskland.

Även om Marocko inte mer EU-medlem så borde detta svara på din fråga om hur långt strömmen kan flyta. (Naturligtvis till ett pris. Men priset verkar inte avskräcka. Dock ser jag Ebbas 80 öre/kWh som garantipris som extremt avskräckande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.