Hej,

Ska bygga en icke-bärande innervägg med skjutdörr. Skjutdörren är från Bauhaus och är 95mm bred. (länk nedan).

Jag ser två alternativ.

1. Bygga med 45mm regel, OSB på båda sidor 22mm, samt gips, 26mm. Det blir totalt 93mm. Är det OK om dörrkarmen är 95mm?
2. Bygga med 70mm regel, skippa OSB (ska ej ha något på väggarna), gips 26mm. Det blir totalt 96mm. Är det OK om dörrkarmen är 95mm?

Eller finns det något bättre sätt? Tacksam för hjälp!


https://www.bauhaus.se/skjutdorr-in...e=nordic_production_sv_products#go-to-related
 
R
Normalt så bygger man med 70mm regel men du kan sätta på OSB på men då får du göra en extra salning innan man sätter foder runt dörröppningen bara..
Eller så nöjer man sig med bara enkel gips på båda sidor och då är det komplett ifrån fabrik..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Normalt så bygger man med 70mm regel men du kan sätta på OSB på men då får du göra en extra salning innan man sätter foder runt dörröppningen bara..
Eller så nöjer man sig med bara enkel gips på båda sidor och då är det komplett ifrån fabrik..
Tack för svar.

Ja jag antar att kör jag 70mm regel + gips, då kommer det funka bra med den dörren? Rent teoretiskt skiljer det 1mm men antar det är försumbart och inte skapar problem när jag sätter foder?
 
R
E Erik Hultgren1 skrev:
Tack för svar.

Ja jag antar att kör jag 70mm regel + gips, då kommer det funka bra med den dörren? Rent teoretiskt skiljer det 1mm men antar det är försumbart och inte skapar problem när jag sätter foder?
Det blir en halv milis på varje sida så det är ingett att bry sig om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.