Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det behövs mer info här.
Hur ser förutsättningarna ut för att komma dit med en kranbil? Är det bara att köra in och hämta? Måste de grävas upp?
Billigaste är garanterat att köra snigeldynamit.
Hur dyrt får det vara? Lär ju kosta några tusen att få dom hämtade även om förutsättningarna är bra.....
Frågade inte om offert, bara erfarenheter. Men bästa informationen var nog han som räknade på en halv dag per sten. Lastbil lär kosta ca 2-3000 kr, och 14 timmar för att göra det själv (transport också) blir en timpenning på ca 180 kr för mig. Blir nog lastbil då, 180 kr/timme är för låg timpenning för ett jobb som inte verkar speciellt roligt.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur kan man använda minigrävaren om stenarna väger över ett ton?

/Krille
Antar att han menar minigrävare. Men tror att det är transporten som kostar mest. Men hade vi plats att gräva ned dem på tomten är det ju en lösning
 
S Simsgrodan skrev:
Frågade inte om offert, bara erfarenheter. Men bästa informationen var nog han som räknade på en halv dag per sten. Lastbil lär kosta ca 2-3000 kr, och 14 timmar för att göra det själv (transport också) blir en timpenning på ca 180 kr för mig. Blir nog lastbil då, 180 kr/timme är för låg timpenning för ett jobb som inte verkar speciellt roligt.
Du frågade bara efter erfarenheter ja. Jo när jag gjorde det gick det smidigt och kostade 8000 kr för hämtning. Hur förutsättningarna var kan vi ju då spara men där har du min erfarenhet....
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Antar att han menar minigrävare. Men tror att det är transporten som kostar mest. Men hade vi plats att gräva ned dem på tomten är det ju en lösning
Jo jag förstod det (därför skrev jag minigrävare och inte miniräknare) 🙂Problemet med en minigrävare är bara att de inte klarar att lyfta/flytta speciellt många kilo. Har bara kört mingrävare vid några tillfällen men har väldigt svårt att tro att de kan lyfta eller ens flytta en sten på 1,5 ton?

/Krille
 
Hur nära kan kranbilen stå? När du bokar dit kranbilen så måste det vara en med fasta lämmar. De flesta kranbilarna har bara ett tomt flak och det går inte att få fast stenen på något bra sätt då för transporten.

Får även tänkta på att alltid när man lyfter Sten och annat dylikt så kommer stropparna att gå sönder och bli kasserade.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
De flesta har väl miniräknare inbyggd i telefonen idag?
Inte med stenförflyttarfunktionen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Gräv en grop o putta ner dom i
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du frågade bara efter erfarenheter ja. Jo när jag gjorde det gick det smidigt och kostade 8000 kr för hämtning. Hur förutsättningarna var kan vi ju då spara men där har du min erfarenhet....
Tack! Ja, förutsättningarna spelar nog en stor roll. De 2-3000 kr jag nämnde var en uppskattning från en lastbilsfirma. Alltså viktigt att allt är helt tydligt innan man skriver på.
 
Redigerat:
A atomlab skrev:
Hur nära kan kranbilen stå? När du bokar dit kranbilen så måste det vara en med fasta lämmar. De flesta kranbilarna har bara ett tomt flak och det går inte att få fast stenen på något bra sätt då för transporten.

Får även tänkta på att alltid när man lyfter Sten och annat dylikt så kommer stropparna att gå sönder och bli kasserade.
Ja, viktigt att förutsättningarna är helt klara innan man skriver på. Resten är firmans ansvar.
 
J jannebmw skrev:
Gräv en grop o putta ner dom i
Det hade vi gjort om vi haft något ställe att gräva groparna….
 
S Simsgrodan skrev:
Det hade vi gjort om vi haft något ställe att gräva groparna….
På grannens tomt kanske?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På grannens tomt kanske?
Bra idé gäller bara att få dit dem isåfall.
 
C
S Simsgrodan skrev:
Det hade vi gjort om vi haft något ställe att gräva groparna….
Ligger de på berg?
Detta är annars förmodligen billigaste alternativet om man inte kan knuffa in dem i skogen eller nåt. I synnerhet om man har grävmaskin på plats.
 
Är det helt ointressant att använda dom i trädgården??
Jag har byggt både avgränsningar i tomtgräns med stenar och lite mellanrum, murar, planterar blommor runt om mitt i gräsmattan och avsatser.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Är det helt ointressant att använda dom i trädgården??
Jag har byggt både avgränsningar i tomtgräns med stenar och lite mellanrum, murar, planterar blommor runt om mitt i gräsmattan och avsatser.
Ja, ska kanske tänka ett varv till. Det tråkiga är att de är delvis spräckta, så inte så vackra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.