Hejsan!
Har ett gammalt garage där det saknas en syll mellan två dörrar i mitten på byggnaden. Vad är smidigast att göra här? Syllen har till synes legat direkt på mark och golvet på insidan har nog blivit gjutet efteråt. Eftersom syllen är i bättre skick utåt väggen så är det väl markfukt från betongen som skadat syllen från insidan.

Skall jag ta bort syllen och skruva dit en ny och sedan gjuta under bara med en syllpapp imellan? Isåfall gjuter jag direkt mot marken? Är väldigt lätt sandjord under.
 
  • Två bruna trädörrar på ett gammalt garage, en skadad syll mellan dem, gul ljus putsad vägg med lyktlampa ovan dörren, växter med rosa blommor framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av ett garage med gul vägg, elektriska boxar, rör, vattenkran, svart kabel och trasigt golv där syllen saknas. En blå hink och en vit yta syns i bildens högra del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betonggrund på garagevägg mellan dörrar, med utsatt syll och sönderfallna bitar synliga, omgiven av rosablommande växter och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttet trä vid basen av en garagevägg där syll saknas, med synlig mark och stenar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad syll i ett garage, där syllen ligger på marken med bruten betong och sandjord runtomkring. Träet är synligt slitet och delvis borta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips?
 
R
Bättre du tar bort allt dåligt och rengör först sedan är det alltid bättre med lite dränerande material under gjutningen..
Sedan gjuter du med tex. grovbetong och låter det härda i en vecka ca..
Sedan lägger du dit syllpapp och en ny syll..
 
Ok hur hur långt ner bör jag gräva ut för dränerande material? Verkar som jag kommer få göra så här runt hela huset tyvärr.
 
R
Svårt att säga utan att sett förutsättningarna men minst 10-20cm kan du väl ta bort..
 
Ok jag skall gräva ut lite ikväll o se hur det se ut, återkommer med bild.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det är bara sand under, så inga problem att gräva ur. Ser ut att vara en stor sten på högra sidan utifrån som stocken vilat på. Men hur packar jag om jag lägger makadam (eller vad jag nu skall använda) under för att sedan gjuta?

Bör jag gjuta upp en klack i höjd med innergolveg o lägga en tunnare syll eller bör jag fortsätta med en stock? Impregnerat eller inte?
 
  • Bild av en utsliten trästock ovanför en sandig och stenig mark, som del av ett byggprojekt. Stocken visar slitage och fragment, vilket tyder på behovet av renovering eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt område med sandig jord och en stor sten till höger där en trästock vilat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en gammal byggnad med sliten trästock, delvis nedsjunken i marken. En röd plastkratta vilar på stocken, och marken är grusig och ojämn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en grundyta med jord och stenar, en stor sten är synlig på höger sida och en stock verkar ha vilat på marken under en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jaha sand det fungerar det med trodde det var mer sandig jord men det är bara o fylla upp stampa så gott det går och gjuta..
 
Ja det är nog lite jord med, mestadels sand. Går ju o gräva ner en bit, lite rädd att det blir sättningar dock.
 
Hur är det med frosten, behöver jag ner en bra bit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.