Vi har behov av en laserskrivare till vår förening och det föll på min axlar att komma med ett förslag.
Jag har tittat lite på utbudet hus Dustin, men det är svårt att hitta rätt. Förr om åren kunde man ringa in till dom och ha en dialog. Nu verkar dom inte vara så intresserade av dialogen, där av denna frågan i detta forumet!

Har ni skrivare i er förening och fungerar det bra?
Kanske nån annan som är i köp-tankar eller som nyligen har köpt?
Gärna HP... men finns säkert bra skrivare från annat märke också!
 
C
Vi hade en "föreningsskrivare" men det funkade inget vidare. OK, om den står på något kansli eller nåt sånt, men grejen är att alltför många saknar förmågan att vara hyfsat varsamma med egendom som inte tillhör dem själva. Jämför med t.ex. gemensamma dammsugare och sånt, det blir sönderkört på nolltid.

Brother har bra och prisvärda svartvita laserskrivare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Svårt att veta vilka behov det finns. Och om prio är kostnad eller driftsäkerhet.

Jag har en brother multfunktion färglaser. Med kopiering, scanner osv. Till min lilla firma. Är nöjd. Min första hängde med i 10 år. Sedan blev utskrifterna randiga. Borde troligen ha bytt trumman eller ngt sådant. Men det var billigare att köpa en ny (som även kopierar och scannar dubbelsidigt).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har själv en Brother, ungefär som den här: länk

Jag är mycket nöjd, har allt jag behöver och fungerar enkelt och smidigt. Sen skriver jag inte ut 500 sidor i veckans har man det behovet kanske man ska titta på något annat, men som sagt, endast ni vet vilket behov ni har.
 
Har också bra erfarenhet av Brother. Både mindre svartvita laserskrivare som stora multifunktionsskrivare.

Det enda som behövts under åren är ny toner. Har ännu inte kommit upp i tillräcklig driftstid för att kräva ny fuser eller annat.

Men de går ändå inte upp mot de klassiska HP LJ4-printrarna som fanns där i slutet av 90-talet. Jobbade som IT-tekniker runt millenieskiftet och servade många sådana och allt som behövdes då var ny toner/ny fuser/gummispray på rullarna, sen tuffade de på även i den värsta industrimiljön.


Håller dock med om att verkligen (verkligen!) se över behovet. Har aldrig varit med om en BRF som "behöver" en skrivare.
 
Tack för fina svar! Den från HP som jag tittade på, påminner om den från HP som jag tittade på.

https://www.dustinhome.se/product/5011166374/color-laserjet-pro-m282nw-a4-mfp

Aningen dyrare skrivare, aningen dyrare toner.

Vårt behov består i att medlemmar i styrelsen inte har tillgång till egen skrivare så dagordningen och diverse dokument får man skriva ut hemma. Då vill vi gärna kunna skriva på båda sidorna. Skrivaren ska stå i ett låst utrymme som i huvudsak tre personer nyttjar. Skrivaren är inte till för de boende.
 
Kikade på skrivare för ett tag sedan mer på djupet. Detta efter att HP, Canon, Lexmark? m.fl kört med fultrix där de säljer billiga skrivare som sedan kräver svindyra toners. Eller att de får slut på chips så tillgången till tonern försvinner. Och inkjet har en tendens att torka igen om man skriver ut sällan så där är laser bättre. Svartvitt ger generellt mindre strul än färg också.
Således enkel svartvitt laserskrivare för minst strul. Enda haken är USB..

Elgiganten som har fysiska butiker över hela landet säljer enkel svartvit laserskrivare:
Brother Laser, USB-B, WiFi 1995 SEK (SKU: HL1212W)
Toner 1000 utskrifter 679 SEK (SKU: TN1050)

Brother med USB för 1595 SEK:
https://www.dustinhome.se/product/5011351867/hl-l2400dw-a4

Annars kan man kika på denna Brother med Ethernet för 1895 SEK:
https://www.dustinhome.se/product/5011351868/hl-l2445dw-a4

Eller gå på prisjakt.nu, kika i Tyskland mm.
 
Jag köpte en HP SV-laser med duplex och scanner för ca 10år sedan, innan HP sålde skrivaravdelningen till Samsung för att sedan köpa tillbaka den igen, den tuffar på än.

Däremot är jag numera skeptiskt inställd till dem på grund av deras trams med "instant ink", i de sammanhangen har jag hört brother rekommenderas.
 
När det gäller skrivare kika alltid på toner och tillbehörspriserna först..
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
C Civilpolisen skrev:
[länk]
Skippa färgskrivare är mitt tips. Visst är det kul med färg, men det är för mycket trassel för att vara värt det i sammanhanget.
Vi har en sån där HP på jobbet, och personligen tycker jag användargränssnittet är onödigt krångligt.
 
Svartvit, mycket billigare i drift.

Dubbelsidig utskrift. Sparar papper och ser bättre ut.

Sedan föredrar jag nätverksanslutning framför USB, brukar funka bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skippa färgskrivare är mitt tips. Visst är det kul med färg, men det är för mycket trassel för att vara värt det i sammanhanget.
Vi har en sån där HP på jobbet, och personligen tycker jag användargränssnittet är onödigt krångligt.
På min Brother är det inget trassel med färgen, men tonerkassetterna är svindyra.

Även om 90% av det lilla man skriver ut duger gott att skriva i svartvitt, så är det trist att inte få ut det i färg i de få fall man verkligen vill
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ibland vill man ha den lilla färgklicken färgutskrifter ger, skriver ut en del etiketter och de är rätt trista i helt svartvitt.

Överväger att byta ut den tidigare nämnda HPn som tuffat på (tror jag är inne på tredje tonern).
 
C
H hempularen skrev:
På min Brother är det inget trassel med färgen
Det är hanteringen av 4 tonerkassetter som tar slut vid olika tillfällen jag tänker på. Det kommer man inte undan antar jag(?) Plus den ökade komplexiteten = större risk för att något går fel.

För hushållsbruk är det en sak, men i en förening för administrativa ändamål finns det sällan behov av färgutskrifter. Det är om man skall göra något anslag eller utskick, men då kan man väl låta någon medlem som har färgskrivare skriva ut det i så fall.
 
Vi har en färg HP bläckskrivare med scanner och Wi-Fi i styrelserum.. används mkt att scanna in protokoll och avtal mm.. dyra färgpatroner… nästa blir nog en Brother när det är dags.. sällan vi har behov av att skriva ut i färg…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.