Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
 
Densiteten för berg är nånstans king 1700kg / kubik så en 1kbm sten är ca 1700kg.
Då måste ni ha en kranlastbil som hämtar
Frågan är dels hur mycket pengar ni har och dels hur lätt det är att komma åt med kranlastbil.
 
Det är för att få svar på vad vi ska välja vi undrar vilken erfarenhet det finns av alternativen.
 
S Simsgrodan skrev:
Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
Kanske går det att flytta stenarna och gör en installation på någon del av tomten?
 
  • Gilla
Primusemma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill bli av med dem, undrar bara vilken erfarenhet det finns i forumet om det är värt jobbet att spräcka dem och köra bort själva.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
coconut
Testat att sätta ut en annons på att stenarna bortskänkes mot avhämtning? Häromkring kan man då och då se annonser i lokala Facebook grupper och liknade på personer som både vill ha och vill skänka sten.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Det behövs mer info här.
Hur ser förutsättningarna ut för att komma dit med en kranbil? Är det bara att köra in och hämta? Måste de grävas upp?
Billigaste är garanterat att köra snigeldynamit.
Hur dyrt får det vara? Lär ju kosta några tusen att få dom hämtade även om förutsättningarna är bra.....
 
  • Gilla
Primusemma och 1 till
  • Laddar…
billigaste metoden är borra och spräck med kilar. Gratis styrketräning också.
 
  • Gilla
Aser och 6 till
  • Laddar…
Billigaste är nog att hyra en miniräknare, klart på en dag.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Billigaste är nog att hyra en miniräknare, klart på en dag.
Eller köra för hand, 1/2 - 1m3 är inte alltför stora stenar.
 
Förr använde man en Jätte. Trebent stativ med taljor och block.
Gick att lyfta stora saker med.
 
Spräckkilar är klart snabbast och enklast om man vill spara pengar. Finns för en låg peng på nätet. Minst två borrar behöver ni också, samt en hammarborr.

Jag har personligen plockat ett tiotal stenar i den klassen och större på min tomt. Avsätt en halv dag för per sten, ni behöver spräcka flera gånger.

Vill ni snabba på processen så kan ni borra alla håll på en gång och använda snigeldynamit. FInns billigt på nätet även det.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Billigaste är nog att hyra en miniräknare, klart på en dag.
De flesta har väl miniräknare inbyggd i telefonen idag?
 
  • Haha
  • Gilla
peter chroscielewski och 11 till
  • Laddar…
Jag har gjort mig av med en något mindre sten med enbart slägga. Iofs ganska spröd bergart, en granitklump hade varit värre.
Som bonus fick jag grovt grus att göra en stig upp till huset av.

/Höghus
 
A August Eriksson skrev:
Billigaste är nog att hyra en miniräknare, klart på en dag.
Hur kan man använda minigrävaren om stenarna väger över ett ton?

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
mange65 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.