Hej kompisar!

En sjukt märklig sak hände förra veckan som jag hoppas någon kan ha svar/gissningar på hur det kunde hända.

Jag håller på att bygga hus med sutterängvåning. Det betyder att jag murat upp hela nedervåningen med lecablock. Slammat med grundningsbruk och nu håller jag på att färdigställa invändig putsning. Jag har alltså blandat åtskilliga omgångar bruk/betong/puts med en betongblandare (tombola).

I början av sommmaren körde jag slut på blandaren jag hade och köpte därför en ny från Hornbach i Göteborg. Det blev en Lescha HM P 135L för ca 3500kr.

Jag har blandat ca 60, 25 kilos säckar med puts och murbruk från Finja, också köpt på Hornbach i den nya blandaren under sommaren när den förra veckan helt plötsligt välter, gör en volt genom ett provisoriskt staket och ramlar ner från en stödmur som är 3 meter hög och ner på en uteplats där min 1 åring precis plockat jordgubbar. Som tur är såg jag det hända annars hade jag trott att någon granne stört sig på ljudet och puttar omkull den.. Två andra ”vittnen” såg blandaren precis innan den välte och de såg också att allt såg bra ut. Hur kan detta hända med en knappt två månader gammal betongblandare?


Förutsättningar:

Innan den välte hade den blandat bruket (2 st 25 kilos säckar plus 9 liter vatten) i ca 5 minuter, bruket var alltså helt slätt och fint.

Blandaren stod i princip plant (diffade 3 mm när jag mätte med vattenpass).

På platsen den stod har jag blandat åtskilliga batcher bruk innan. Underlaget var gammalt stelnat bruk på ett lager grus med 3 meter sprängsten under. Alltså helt idealiskt underlag att placera en tombola på. Jag bifogar en bild som är tagen precis efteråt där jag ringat in där det syns att hjulen och stödbenen stod.

Blandaren har fungerat felfritt och var i nyskick innan den välte. Jag har rengjort den pedantiskt efter varje användning.

Det var en ljummen vindstilla sommarkväll.

Blandaren stod inte och vickade/gungade innan fallet utan välte helt plötsligt med full kraft.

Motorskyddet löste ut när den välte eller när den träffade marken.

Jag kunde starta blandaren igen efter den vält och motorn verkade fungera som vanligt.

Blandaren stod i det mest horisontella läget med öppningen åt motsatt håll mot det håll den välte.

Inga säkringar eller jordfelsbrytare löste ut.


Blandaren blev helt förstörd av fallet och jag åkte in med den till Hornbach dagen efter för att reklamera och få en förklaring. Självklart blir jag dumförklarad och förklaringen jag får är handhavandefel eller obalans på grund av dåligt bruk.

Nu har de gått en vecka och Hornbach har pratat med tillverkaren som också hävdar handhavandefel och att det är ”omöjligt” att blandaren kan välta för den har gått igenom test innan den sålts. Jag blev erbjuden ett presentkort på 1000kr men jag tackade nej då jag känner att jag måste luska vidare i detta och hitta någon förklaring. Det är faktiskt helt livsfarligt med en såpass stor och tung maskin som bara välter av sig själv.


Mina teorier/gissningar

Jag hade en tredjedel kvar av väggen jag putsade så jag var tvungen att blanda mer bruk eller riva ner det jag redan putsat då den väggen ska vara synlig och omålad. Jag startade därför blandaren igen och konstaterade att drivremmen hade hoppat av. Jag öppnar motorkåpan som typ är det enda som ser helt ut på blandaren och ser att ett motorfäste av plast gått av. Min första tanke blev därför att motorfästet gått av och att remmen fastnat och sedan lossnat och fått blandaren att slå omkull.

Någon slags strömstörning har påverkat motorn eller så har motorn eller kondensatorn ballat ur och fått motorn att rusa för en kort stund.


Så vad tror ni? Någon som varit med om något liknande eller har några teorier? Är jättetacksam för svar.

/Daniel
 
  • En byggarbetsplats med grusigt underlag, en släpvagn, stege och säckar med byggmaterial. Två platser är markerade med röd cirkel och en med blå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en betongblandare där ett motorfäste i plast visar tecken på att vara trasigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd betongblandare på en grusig uteplats, omgiven av byggmaterial och ett staket med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Hur många motorfästen är det?

Hamnar axeln snett i motorn borde man.kunna få en prima obalans. Lägg till dynamisk last och grejer kan hamna i självsvängning, som när man står och knuffar på barnen i en gunga.

Verkar som no haft en jäkla tur i oturen med att ingen verkar ha kommit till skada.
 
  • Gilla
Daniel Wildensjö
  • Laddar…
Märkligt!
Jag har själv blandat hundratals batcher i tombola, om inte tusentals och inte varit med om att någon blandare vält.
Kan det inte vara så att det blivit en rejäl obalans i den pga bruket klumpat ihop sig?
 
  • Gilla
Daniel Wildensjö
  • Laddar…
TS: du var inne på en teori där, ett avbrutet motorfäste / avhoppad rem eller vad det nu kan vara, leder till tvärstopp i den tunga betongtrumman *relativt ställningen den är fastsatt i*. Detta skulle definitivt kunna leda till att hela maskinen välter i rotationens riktning pga den levande kraften i den tunga trumman med innehåll, den vill fortsätta rotera så att säga.

Väldigt oturligt att maskinen så att säga utraderade alla bevis för vad som kan ha hänt genom att kasta sig ner över ett stup, svårt att i efterhand leda tvärstoppsteorin i bevis.

Som sagt, otrolig tur att ingen kom till skada det är ju det viktigaste.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Wildensjö och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur många motorfästen är det?

Hamnar axeln snett i motorn borde man.kunna få en prima obalans. Lägg till dynamisk last och grejer kan hamna i självsvängning, som när man står och knuffar på barnen i en gunga.

Verkar som no haft en jäkla tur i oturen med att ingen verkar ha kommit till skada.
Det är 2 motorfästen.

Ja det var verkligen tur i oturen. Tack för svar.
 
Raskus Raskus skrev:
Märkligt!
Jag har själv blandat hundratals batcher i tombola, om inte tusentals och inte varit med om att någon blandare vält.
Kan det inte vara så att det blivit en rejäl obalans i den pga bruket klumpat ihop sig?
Det var ingen klump över huvud taget. Jag fick skyffla upp bruket som åkt ut vid fallet och det var helt slätt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
TS: du var inne på en teori där, ett avbrutet motorfäste / avhoppad rem eller vad det nu kan vara, leder till tvärstopp i den tunga betongtrumman *relativt ställningen den är fastsatt i*. Detta skulle definitivt kunna leda till att hela maskinen välter i rotationens riktning pga den levande kraften i den tunga trumman med innehåll, den vill fortsätta rotera så att säga.

Väldigt oturligt att maskinen så att säga utraderade alla bevis för vad som kan ha hänt genom att kasta sig ner över ett stup, svårt att i efterhand leda tvärstoppsteorin i bevis.

Som sagt, otrolig tur att ingen kom till skada det är ju det viktigaste.
Enligt tillverkaren händer inget om remmen lossnar men det stämmer ju som du skriver att om den fastnar på fel sätt kan det bli tvärstopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.