Hej

Min Siemens EQ.6 serie 300 fungerar dåligt. Kaffet blir utspätt. Maskinen varnar ibland för att bryggenheten måste rengöras. Droppskålen blir snabbt full. Kaffesump-pucken sitter kvar i bryggenheten när vi gör ren den. Och trots rengöring av bryggenheten fastnar även nästa kaffesump-puck i bryggenheten. I kaffesump-behållaren återfinns bara en blöt sörja.

Har någon varit med om samma sak? Hur löste ni det?
 
Hade en liknande modell med samma bryggenhet, fick samma problem, försökte byta några o-ringar, hjälpte dock inte. Fick bli återvinningen och en ny maskin istället.
 
Hej!
För ett tag sedan hittade jag dessa i droppskålen Två svarta, skadade plastbitar på ett grått underlag. Verkar vara brutna delar eller komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tärning med vit symbol, möjligtvis rollspelstillbehör, på texturerat pappersunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Vet någon vad det är för något?
 
Har en QQ9, men är nog uppbyggd på likande sätt. Hade stora problem med min med att jag för rengör brygg enhet. Efter lite efterforskning så var det mycket som pekade på Oringen i brygg enheten (En stor röd). Beställde ett kit med både o-ringar, och framför allt ett smörjfett. Bytte packningen, och smörjde in hela den gängade spiralen, och andra kugghjul. Har sen funkat perfekt nästan 2 år, tills ganska nyligen när återigen fått rengör brygg enhet. än så länge abra 3 ggr på 2 månader. Men det jag ser är att sumpen också blir betydligt blötare, och det är grisigt runt bryggenheten när jag tar ut den. Så dags att byta o-ring igen;)

Jag köpte detta kit, så jag har några kvar:)
Skötselset för Siemens helautomatisk kaffetätningar, fett, rengöringsborste – för EQ-serien : Amazon.se: Hem & kök
 
Har en EQ.6 serie 300 som är inne på 8:e året.
Har rengjort, bytt packningar m.m. några gånger.
Nu rinner det ner vatten i sumpbehållaren, spolar inte korrekt vid uppstart. (förmodligen rinner allt vatten ner i sumpbehållaren. Har haft den nedmonterad i molekyler utan resultat.
817:- för ett nytt bryggverk blev lösningen. Klart värt för en maskin som kostar 10000:-
 
M mojjen skrev:
Har en QQ9, men är nog uppbyggd på likande sätt. Hade stora problem med min med att jag för rengör brygg enhet. Efter lite efterforskning så var det mycket som pekade på Oringen i brygg enheten (En stor röd). Beställde ett kit med både o-ringar, och framför allt ett smörjfett. Bytte packningen, och smörjde in hela den gängade spiralen, och andra kugghjul. Har sen funkat perfekt nästan 2 år, tills ganska nyligen när återigen fått rengör brygg enhet. än så länge abra 3 ggr på 2 månader. Men det jag ser är att sumpen också blir betydligt blötare, och det är grisigt runt bryggenheten när jag tar ut den. Så dags att byta o-ring igen;)

Jag köpte detta kit, så jag har några kvar:)
Skötselset för Siemens helautomatisk kaffetätningar, fett, rengöringsborste – för EQ-serien : Amazon.se: Hem & kök
Nu har jag också fått hem kitet. Dags att byta o-ring efter 6600 koppar......
Har du hittat någon instruktion på vad som skall smörjas eftersom du smörjde en hel del? Det är väl bara o-ringen egentligen?
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Nu har jag också fått hem kitet. Dags att byta o-ring efter 6600 koppar......
Har du hittat någon instruktion på vad som skall smörjas eftersom du smörjde en hel del? Det är väl bara o-ringen egentligen?
Jag lade en sträng på alla kuggar jag hittade, samt smörjde in själva oringen. Inga enorma mängder, en liten klick/tunn sträng på dom små, och ett par strängar uppifrån och ner på den tjocka spiralen, sen smetar det ut sig när man kör den upp/ner. Jag tog en sked och använde som vev i toppen på brygg enheten och skruvade fram och tillbaka så kaffebehållaren åkte i bott och topp ett par gånger.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
S Sabsan skrev:
Hej!
För ett tag sedan hittade jag dessa i droppskålen[bild] [bild] . Vet någon vad det är för något?
Kom du fram till vad det var de kom ifrån?
Och lyckades du få ordning på maskinen?

Står själv med en 7 år gammal maskin som spottade ur sig denna del i bitar samt att den inte får ur sig något kaffe. Den bygger upp tryck men inget förutom några droppar kommer ur den. Och på slutet hör man hur trycket släpper när den drar isär bryggenheten efter avslutad process.

Min största fundering är om det skulle räcka med att byta bryggenhet eller om det är stopp efter den???
 
Och för att svara på mina egna frågor...

Den bite på bilden ovan är en glidbanehållare. Alltså till för att se till attmaskinen inte snedbelastar under bryggning.
Inte "vital" för bryggning. Men kanske för hållbarhet och eventuellt för kvalite??

Hittade också felet. Bakom metalsilen i bryggenheten sitter en fjäderbelastad ventil som ser till att rätt tryck byggs upp vid bryggningen för det att kaffet släpps till koppen. I mitt fall hade den ventilen bäckat/torkat igen.
Efter att ha skruvat isär bryggenheten kunde jag komma åt och motionera ventilen och nu brygger den kaffe igen... får se hur länge dock. Kan vara läge att köpa ny bryggenhet snart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.