Hej!

Brukar ofta läsa och hitta det mesta i forum eller liknande men har stött på ett problem som jag inte tycks kunna hitta en direkt förklaring till. Lite snabb bakgrund är att jag har en Samsung torktumlare modell DV90N8289AW/EE som är ca 4 år gammal och har garanti men när jag kontaktar Samsung support så är det första dem frågar efter "kan du skicka en bild på värmeväxlaren?" och vid stunden bilden går iväg så får man en kommentar tillbaka att denna inte underhållts enligt förväntan och därför gäller inte garanti på något... Kan till mitt försvar säga att jag varit väldigt regelbunden och noga på denna men den känns verkligen designad för att misslyckas med och man fick heller inte veta hur tanken är att det ska se ut för att godkännas heller.

Nu när jag klagat lite så ska jag komma till min faktiska fråga... E5 error är relaterat till dräneringen i torktumlaren och i officiella dokumentationen som finns så ber dem att tömningsslang inte är böjd eller täppts igen samt att inte vattenbehållaren är full. Inget av dessa är problemet. Jag tog mig även friheten (efter att blivit nekad garanti) att skruva isär och däri såg jag hur otroligt mycket damm som ändå läckt igenom in i hela maskinen. Gjorde rent allt väldigt noggrant och säkerställde att flödet där kondensen tar vägen inte riskeras vara igentäppt eller liknande. Körde igång maskinen igen men den fortsätter klaga på E5...

Så om jag nu dubbelkollat rör, vattentank, "vattengångarna" från kondensor/värmeväxlare till pump, kondensor/värmeväxlaren är noggrant rengjord - vad kan vara problemet? Vet inte om det är pumpen kanske men jag kan iaf se att den trycker ut vatten men har heller ingen erfarenhet/uppfattning om det anses vara rätt tryck på det.

Man kan tycka att jag ska kontakta service, betala och be dem ge en offert på det, men skulle helst vilja lösa problemet själv. Så testar därav min lycka här och tack på förhand för era inputs/tankar kring området.
 
G Glimz skrev:
Hej!

Brukar ofta läsa och hitta det mesta i forum eller liknande men har stött på ett problem som jag inte tycks kunna hitta en direkt förklaring till. Lite snabb bakgrund är att jag har en Samsung torktumlare modell DV90N8289AW/EE som är ca 4 år gammal och har garanti men när jag kontaktar Samsung support så är det första dem frågar efter "kan du skicka en bild på värmeväxlaren?" och vid stunden bilden går iväg så får man en kommentar tillbaka att denna inte underhållts enligt förväntan och därför gäller inte garanti på något... Kan till mitt försvar säga att jag varit väldigt regelbunden och noga på denna men den känns verkligen designad för att misslyckas med och man fick heller inte veta hur tanken är att det ska se ut för att godkännas heller.

Nu när jag klagat lite så ska jag komma till min faktiska fråga... E5 error är relaterat till dräneringen i torktumlaren och i officiella dokumentationen som finns så ber dem att tömningsslang inte är böjd eller täppts igen samt att inte vattenbehållaren är full. Inget av dessa är problemet. Jag tog mig även friheten (efter att blivit nekad garanti) att skruva isär och däri såg jag hur otroligt mycket damm som ändå läckt igenom in i hela maskinen. Gjorde rent allt väldigt noggrant och säkerställde att flödet där kondensen tar vägen inte riskeras vara igentäppt eller liknande. Körde igång maskinen igen men den fortsätter klaga på E5...

Så om jag nu dubbelkollat rör, vattentank, "vattengångarna" från kondensor/värmeväxlare till pump, kondensor/värmeväxlaren är noggrant rengjord - vad kan vara problemet? Vet inte om det är pumpen kanske men jag kan iaf se att den trycker ut vatten men har heller ingen erfarenhet/uppfattning om det anses vara rätt tryck på det.

Man kan tycka att jag ska kontakta service, betala och be dem ge en offert på det, men skulle helst vilja lösa problemet själv. Så testar därav min lycka här och tack på förhand för era inputs/tankar kring området.
detta är ju samsung i ett nötskal, de har ingen service på vitvaror i Sverige som är värd namnet någon i malmö en i jönköping och en handfull i stockholm så självklart vill de inte åka till dig och göra några dåligt betalda garantijobb. du har bra en sak att göra som alla andra gör att anmäla till ARN
 
Japp, det kan jag köpa och kan ju säga att man inte köper Samsung igen... Hur som helst, finns det någon som kan ha en teori kring vad det skulle kunna vara? Spontant får jag känslan av att det kan vara pumpen för antar att sensorer enbart kan rapportera från elektriskt kopplade komponenter i maskinen och pumpen är den enda komponenten i dränering som har en kopplinge med centrala systemet?

Ute och simmar på vatten här men gissar så är fallet..
 
G Glimz skrev:
Japp, det kan jag köpa och kan ju säga att man inte köper Samsung igen... Hur som helst, finns det någon som kan ha en teori kring vad det skulle kunna vara? Spontant får jag känslan av att det kan vara pumpen för antar att sensorer enbart kan rapportera från elektriskt kopplade komponenter i maskinen och pumpen är den enda komponenten slangarna som går till och från behållarebi dränering som har en kopplinge med centrala systemet?

Ute och simmar på vatten här men gissar så är fallet..
kretskorten är de vanligaste felen på dessa, pumpen kommer inte bland de tio vanligaste
Men du ser väl ´slangarna som går till och från behållaren på baksidan ta loss och kolla flödet
anras förj de nedåt och lokalisera pumpen för rengöring och examination
mcroswichen verkar vara en felkälla
pumpen heter DC31-00105A men kan ha ersattreservdel sattes ins i flera led sedan denna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.