Nu när snön töat bort här i Västeråsområdet så ser man den 'ofärdiga' tomten allt för väl. Ett av årets projekt är att anlägga gräsmatta och därför tänkte jag starta en tråd om den 'Perfekta gräsmattan'.

Jag är ute efter att anlägga en gräsmatta som ska vara allt det där man vill att en gräsmatta ska vara. Mörkgrön, tät och underbart skön att gå på. Vi har inga barn som snabbt måste kunna springa omkring på gräsmatttan så det är allts inga problem om det tar lång tid för den att etablera sig.

Jag har läst i lite olika trådar att Weibulls Extra Green ger en fin gräsmatta men att man måste öka på mängden frö vid sådd. Finns det andra frösorter som kan vara lämpliga? Hur ska man göra med gödning? När, hur mycket och vilken sort? Hur mycket matjord skall man lägga på lerjord som vi har?

Bidra gärna med era synpunkter, kunskaper och inlägg så kan vi skapa en tråd om 'Den perfekta gräsmattan'.
 
oj, det här är ju en tråd för mig! Jag är också mycket intresserad av att höra från gräsexperter! Vi hade eventuellt en tanke på att rulla färdigt gräs men inga dörrar är stängda. Förarbetet måste ju vara detsamma i vilket fall som helst.
 
Weibulls extra green rekomenderas varmt. Ger en mycket fin gräsmatta som är både snygg att se på, samt slitstark. Förarbetet är det viktigaste du kan göra riktigt för att slutresultatet skall bli bra. Jag lade på ca 30cm sandhaltig matgjord på min befintliga lerjord. Många säger att 10cm räcker, men har man tid och råd bör man lägga lite mer då det är svårt att ändra senare.
 
Skrev detta nyss i en annan tråd, så med risk för att vara tjatig: Lägg 25-30 cm matjord. Du får aldrig den perfekta gräsmattan med 10 cm matjord direkt på kompakt lerjord.

Körde Weibulls Villa Classic själv och är nöjd med det. Däremot förespråkar många extra green och om namnet håller vad det lovar så ska du såklart satsa på det. I vårt fall ville jag ha gräs snabbt och då är inte EG att föredra.

Gödslingsrekommendationerna kan variera beroende på vilket gräsfrö man väljer, så om du tänker köra Weibulls så finns instruktioner på deras hemsida http://www.weibulls.com/
 
Finns det några andra gräsblandningar från andra leverantörer som är jämförbara med Weibulls Extra Green? Någon som har några erfarenheter?
 
Jag bumpar upp min egen tråd i jakten på andra gräsfröblandningar än Weibulls Extra Green. Är det någon som har några erfarenheter av andra men i egenskaper jämförbara blandningar?
 
Vi använde oss av Weibulls Lazy när vi sådde i våras och det har blivit en fin gräsmatta av det men att det skulle växa långsammare har vi våra tvivel om speciellt efter att vi gav den gödning i höstas och inte kunde klippa på 3 veckor pga eftermiddagsregn, man såg då hur den växte :)
Tyvärr får vi göra om en del av jobbet nu till våren då vissa höjder blev fel när vi lade sten runt huset men nu vet vi hur vi ska göra
 
Robert_Maria skrev:
Finns det några andra gräsblandningar från andra leverantörer som är jämförbara med Weibulls Extra Green? Någon som har några erfarenheter?
Hej,

Gräsmattor kan vara härliga eller förfärliga och grannens är alltid grönare, eller hur ?

Jag är dock grannen i detta fall och har fått många frågor från nyfikna / avundsjuka grannar om hur jag sköter min "golfbana". När jag ibland förklarar för nya bekanta i närområdet var jag bor så svarar de ofta spontant "aha, det är ni med den fina gräsmattan va ? "

Det här är mina tips.

Det finns inga genvägar. En bra gräsmatta kräver arbete både i anläggande och löpande skötsel men det har du väl redan förstått. Jag har sett en del nybyggda hus med jättefina gräsmattor och tänkt "ja, ja - första året är lätt, vi får väl se hur den ser ut om ett par tre år". Och mycket riktigt, ofta har deras gräsmatta tappat rejält efter en tid pga dåligt underhåll.

Nyanläggning: Tag reda på vad du har för jord egentligen att bygga på. Är det som i ditt fall lerjord bör du både luckra upp den ( jordfräsa ) och blanda i grus 4-10 mm och se till att detta kommer ned en bit. Om du öser på fin sand på lerjorden kommer du med tiden att få en svål hård som ett betonggolv . Och det gillar inte gräset att växa i. Det bästa för både lerjordar och sandjordar är ett få ned ordentligt med mull ( barkmull eller egen kompost). Själv har jag byggt upp med massor av löv, grenar mm. och sedan lagt på grus , sand och bra matjord. Matjorden bör vara 15cm. Detta har sedan fått ligga till sig över vintern och sedan har jag jämnat till med jordvält, lagt på ytterligare lite matjord och jobbat ned ordentligt med NPK grundgödsling. Sedan har jag jämnat till igen med jordvält innan den svarta jorden besås med frön och den spännande väntan på små späda gröna strån som sakteliga kommer upp tar vid.

Som gräsfröblandning är som nämts Extra Green den klart bästa. Möjligen kan du blanda den med Lord Nelsons Royal vilken också är mycket bra, men Extra Green är ngt bättre. Weibulls golf green är dyr och gör inte rätta för namnet. Gräset blir väldigt mjukt och känsligt, lite mossigt rentav. Det är inte det gräs golfbanor heller använder. Men var inte dumsnål när du väljer gräsfrö. Ett stort misstag är att få i rajgräs och annat skräp som bildar fula tuvor i mattan. Var medveten om att de bästa fröerna också har längst groningstid. Men jag lovar, det kommer och blir sedan bara bättre och bättre.

Löpande underhåll: ( som jag gör det i alla fall - Stockholm)

April: Vertikalskär för att få syre till gräsrötterna och även delar dessa vilket ger bra skjuts för tillväxt och täthet. Räfsa bort dött gräs. Fyll ut ojämnheter med topdressing och kogödsel. Bättringså med nya gräsfrön ( Extra Green). Ut med gödsel och antimossmedel i form av Mossa F ( kombimedel).

Maj: Kanske lite mera kogödsel och topdressing på ojämna ställen. Inte för mycket bara, då riskerar du att kväva gräset.

Juni: På en etablerad gräsmatta kan du behöva ogräsbekämpa och gödsla med ett kombimedel. Jag kör Stroller kombi. Men var försiktig, ta inte fär mycket och var noga med att sprida jämt samt att det sker i samband med regn. Stor risk annars att det bränner sönder gräset, speciellt på nyanlagt gräs. I brist på regn - vattna ! Jag ser nu också till att vattna ut levande mikroorganismer, nematoder. Det ser ut som ishavsrom. De små rackarnas uppdrag är att förgöra de skadliga pingborrlarverna som ofta finns i jorden, i alla fall hos mig, och där käkar upp gräsrötterna med döda fläckar som resultat.

Juli: Fullgödselmedel och / eller mera kombimedel mot ogräs vid behov. Medel med magnesium gör mattan mörkare grön om du gillar det.

Augusti - September: Dags att dra ned på gödslingen efter hand och speciellt kväve. Det finns speciellt höstgödsel som får gräset att somna in bra för god övervintring och med kraft kvar för en bra start till våren.

Genomgående skötselregler för hela sommarsäsongen:

Vattning, klippning och gödsling är mycket viktigt och gör hela skillnaden mellan en riktigt fin paradgräsmatta och en medioker villagräsmatta. Klipp ofta och aldrig mer än 1/3 av gräsets längd. För mig innebär det 1-3 gånger i veckan beroende på månad. Många gör bondemisstaget att klippa för sällan och mycket vilket blir mer av ett skördejordbruk som lämnar kvar en brun stubbåker - usch. Gräsmattor är hungriga och behöver mycket näring. Bland gärna lite olika grejer och ge mycket hellre ofta och lite istället för tvärtom. För mycket gödsel kan bränna mattan, den orkar heller inte ta upp så mycket på en gång och därmed åker näring ut i dagvattenbrunnar för att bidra till övergödning i sjöar och hav. Vattna skall du däremot göra mycket på samma gång och mer sällan. Viktigt att vattnet går ned djupt i marken , då följer rötterna med och växer på djupet. Annars kommer rötterna ligga kvar för grunt i ytskiktet och därmed blir gräsmattan mer känslig för torka.

Gräsklippare: Detta är också viktigt.Själv har jag 5 stycken. Min fru tycker det är lite onödigt :) Ja, och det har hon väl rätt i. Den jag kör mest med och som passar vår kuperade tomt på 1200 kvm i olika etager etc. är en elektrisk Flymo med 33cm klippbredd. Fördelen med denna är att utan hjul så kommer man nära buskar och träd. Den går att svepa runt som en dammsugare. Snyggt också att slippa hjulspår. Viktigt att bladet är skarpt och ger bra snitt i grässtråna, slipas ofta. Annars slås stråna av, blir fransiga och bruna i änden - inte snyggt. Lyxklipparen är en engelsk motordriven cylinderkippare. Den står dock för närvarande stilla. Men den klipper extremt lågt och förutsätter då att grässvålem är jämn som ett parkettgolv. Annars kalklipper den ev. uppskjutande ojämnheter.

Klippningsteknik: Nu, om inte förr, börjar nog vissa att det blir löjligt pedantiskt. Men jag klipper faktiskt min matta dubbelt. Det vill säga först på ena ledden i jämna rader för att sedan gå en gång till rakt på tvären, 90 grader. Gör det skillnad ? You bet ! Har man en gång gjort detta och sett resultatet är det sedan svårt att låta bli. Jag kör dessutom tre olika kipphöjder för olika gräspartier i min trädgård. Ungefär som på golfbanan alltså. Det är en kortklippt del, ca 5-10mm ( green) största delen (fairway) klipps på 30mm och sen finns det ruffpartier på 5-7 cm.

Mycket jobb alltså. Är det värt det? Tja, har man väl börjat och fått upp en riktigt fin gräsmatta så tar det emot att sluta och dra ned på skötseln. Gör du det så märks det både tydligt och snabbt. Men att ha en tät, jämn, smaragdgrön och ogräsfri gräsmatta är i alla fall en lyx jag njuter oerhört mycket av och tänker fortsätta göra så länge jag orkar :)


Lycka till !

// Bagarn
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack Bagarn för ditt långa svar. När jag hade läst knappt hälften så tänkte jag 'En veritabel Olle Berg' och så refererade du till honom på slutet av ditt inlägg.

Jag har som tidigare nämnt en tomt som nu består av endast lerjord och att den måste förbättras har jag förstått. Att den ska jordfräsas var givet men att jag skulle arbeta ner grus hade jag ingen aning om. Hur mycket grus måste ner i leran? Ett lager på ett par centimeter som sedan fräses ner? Kan/Ska mullen fräsas ner samtidigt eller ska den ligga som ett lager mellan lera och matjord? Hur mycket mull är nödvändigt med tanke på matjorden som skall läggas på?
 
När mina föräldrar köpte hus i början på 70-talet så var det en hel del som odlade potatis på gräsmattan första året, och först där efter sådde gräs. Tydligen så skall potatisen ge riktigt bra jord i många år efter det att man skördat den. Beror säkert på att en hel del potatisar blev kvar i jorden och gav på det sättet näring.

Kanske kan vara något för er som inte har några småbarn som vill ut och leka på gräsmattan, och så har ni ju säkrat upp nypotatisen till midsommar :)

- M
 
Det är inte iofs potatisen som gör den goda jorden utan att man arbetar med jorden, kupar och håller efter ogräset och bearbetar marken den första säsongen.
 
Gladh skrev:
Kanske kan vara något för er som inte har några småbarn som vill ut och leka på gräsmattan, och så har ni ju säkrat upp nypotatisen till midsommar :)

- M
Visst har jag barn och ja - de får leka på den fina gräsmattan. I alla fall i måttliga mängder. Fööööör mycket fotboll eller badminton är inte helt bra för gräs av den finare sorten. Men Extra Green är faktiskt rätt stryktåligt. Klart bättre än det dyra och påstått finare Golf Green.

För att svara på tillkommande frågor från R.M. Tja, jag är ingen expert på att anlägga gräsmattor här och där utan talar väl mer från erfarenheterna i min egen trädgård som anlagts och förbättrats i etapper över 11 år. Det här med lera är inte enbart dåligt. Lera kan vara mycket näringsrik och har också fördelen att binda och hålla vatten. Men hur ser din tomts lutning ut? Ligger den högre än omgivningen med naturlig avrinning ? Eller är det tvärtom, att det istället rinner till vatten som kan samlas på vissa områden och bli stående. Beroende på detta så kommer också svaret på hur mycket grus som behöver läggas på och fräsas ned. Spontant tycker jag dock 2cm låter lite. Jag tror risken för att det blir för mycket grus är rätt liten. Själv skulle jag nog ta 5cm i alla fall. Har du en riktigt skålad tomt eller sådana partier kanske t.o.m. dräneringsrör behövs. Golfbanor har ett viktigt krav på sig att ha bra avrinning. Blir det vatten stående så kladdar de snabbt igen och måste i värsta fall stängas av för spel. Därför anses sandåsar vara mycket bra att bygga golfbanor på. Där blir avrinningen snabb men å andra sidan krävs en hel del bevattning i torrtider för att hålla gräset grönt och växande. Jag skulle i ditt läge dra på rätt mycket grus, fräsa ned det så det blir en synligt bra struktur på djupet 30-40 cm. Sedan ösa på grundgödsel , fullgödsel. Lägg sedan på bra matjord överst , ca 15 cm och du får säkert en riktigt bra gräsmatta. Men var noga med översta jordlagret. Jag har en gång beställt hem "gräsmattejord" från en respekterad leverantör men jag tyckte inte den var bra. För mycket lera och sand. Det växte inte bra i det partiet.

Det där med mull är väl bra om du har, men det är också en tidsfråga. Bakssidan av min tomt gav jag 6 år av förberedelser av underlaget i olika steg. Då hinner mycket grenavfall etc att förmultna. Men du har nog mer bråttom skulle jag tro.

Moderna golfbanor byggs med massor av grus, sand, jord och torv i olika dimensioner och lager. Googla på golfbanor och golfgreener så kan du finna mycket bra information, både svenska och utländska siter.

// Bagarn
 
Vår tomt är en utfylld skogsbacke, ytan idag ligger mao. mellan 30 och 320 cm ovanför omgivande mark. Från huset till tomtgräns är det ett litet fall idag.

Efter att ha varit ute på tomten i helgen så kan jag konstatera att jag inte har mycket stående vatten, bara några enstaka små pölar, däremot så är det väldigt kladdigt på stora delar av tomten. Speciellt på de områden som fylldes ut i höstas och ännu inte har fått några ogräsrötter i sig.

Efter att ha läst det du skrivit så är min tanke att lägga ut 2-3 cm grus och även mull. Fräsa ner detta så djupt som min fräs förmår. Plocka ur större sten. Dra ut jämnt och få det hela lite mer fast. Gödsla. Fördela ut 10-15cm matjord. Valsa. Vattna. Så. Är det en bra plan?
 
Robert_Maria skrev:
Efter att ha läst det du skrivit så är min tanke att lägga ut 2-3 cm grus och även mull. Fräsa ner detta så djupt som min fräs förmår. Plocka ur större sten. Dra ut jämnt och få det hela lite mer fast. Gödsla. Fördela ut 10-15cm matjord. Valsa. Vattna. Så. Är det en bra plan?
Blir säkert mycket bra och är klart mer ambitiöst än den genomsnittlige villaägarens arbete med gräsmatta. Men som sagt, det löpande underhållet icke att förglömma. Ser fram mot rapport av resultatet längre fram :).

// Bagarn
 
Ett annat gräsfrö som blir bra mycket mörkare grönt än någon av Weibulls sorter är Barenbrugs Dark Overseeding. En grässort med 90% rajgräs som etablerar sig mycket snabbt men som sedan inte växer lika tokfort som vissa andra. Kan klippas mycket lågt. Du hittar den på www.jordelit.se. De kan för övrigt ge dig många bra anläggningstips då de arbetar mycket med professionella grönytor som golfbanor och fotbollsplaner etc.

Lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.