Vad har man gjort för fel när skarvarna på en fototapet blivit så här bleka? Det ser ut lite som att själva färgen i trycket skadats, men jag tycker inte att jag gnuggat eller dragit i kanterna överdrivet mycket. Det enda jag spontant kan komma på är att jag kan ha tryckt för hårt med skarvrollern. Vad tror ni om detta? Vill gärna undvika att göra samma misstag igen…och är förstås väldigt intresserad av tips på hur jag kan rätta till detta, om det ens är möjligt.
 
  • Fototapet på en vägg med bleka skarvar i ett mönster av norrsken, skarvvals synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fototapet med blekta skarvar där färgen har skadats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Vad har man gjort för fel när skarvarna på en fototapet blivit så här bleka? Det ser ut lite som att själva färgen i trycket skadats, men jag tycker inte att jag gnuggat eller dragit i kanterna överdrivet mycket. Det enda jag spontant kan komma på är att jag kan ha tryckt för hårt med skarvrollern. Vad tror ni om detta? Vill gärna undvika att göra samma misstag igen…och är förstås väldigt intresserad av tips på hur jag kan rätta till detta, om det ens är möjligt.
Det är tyvärr inte bara fototapeter. Alla nya, lite tjockare tapeter, som sätts kant i kant är lika. Det hjälper inte att måla underlaget, då det är kanten på tapeten som är vit. För att det inte ska synas måste man alltså tapetsera nästan 100% kant i kant, vilket tar en fruktansvärd tid. Men även om man lyckas, händer det att även den typen av tapeter krymper något. Det bästa är om man innan kan färga kanten på tapetrullen.
I ditt fall kan jag inte råda till annat än att skaffa en mycket liten pensel och vattenfärg. Pennor/kritor glänser för mycket, och blir sällan lyckat.
 
A AG A skrev:
Det är tyvärr inte bara fototapeter. Alla nya, lite tjockare tapeter, som sätts kant i kant är lika. Det hjälper inte att måla underlaget, då det är kanten på tapeten som är vit. För att det inte ska synas måste man alltså tapetsera nästan 100% kant i kant, vilket tar en fruktansvärd tid. Men även om man lyckas, händer det att även den typen av tapeter krymper något. Det bästa är om man innan kan färga kanten på tapetrullen.
I ditt fall kan jag inte råda till annat än att skaffa en mycket liten pensel och vattenfärg. Pennor/kritor glänser för mycket, och blir sällan lyckat.
Men jag upplever det som att det inte bara är själva kanten på tapetvåden som syns - visst har jag inte lyckats sätta dem *exakt* kant i kant, men det tycks vara en bredd av ca. 1 cm, kanske lite drygt, som är matt/blekt längs med skarven, på själva tapetytan alltså 🤔
 
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Men jag upplever det som att det inte bara är själva kanten på tapetvåden som syns - visst har jag inte lyckats sätta dem *exakt* kant i kant, men det tycks vara en bredd av ca. 1 cm, kanske lite drygt, som är matt/blekt längs med skarven, på själva tapetytan alltså 🤔
Det var inte märkbart innan du satte upp våderna?
 
K Kane skrev:
Det var inte märkbart innan du satte upp våderna?
Nej, tapeten såg schysst ut. Det var först när den satt uppe, kanske en stund efteråt som jag lade märke till det. Det är därför jag misstänker någon form av handhavandefel…
 
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Men jag upplever det som att det inte bara är själva kanten på tapetvåden som syns - visst har jag inte lyckats sätta dem *exakt* kant i kant, men det tycks vara en bredd av ca. 1 cm, kanske lite drygt, som är matt/blekt längs med skarven, på själva tapetytan alltså 🤔
Det är inte så enkelt att det är lim som är uttorkat längs skarven.
 
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Nej, tapeten såg schysst ut. Det var först när den satt uppe, kanske en stund efteråt som jag lade märke till det. Det är därför jag misstänker någon form av handhavandefel…
Trycket kanske inte tål lim/vätska så bra? Har du någon bit kvar att testa på?
 
A AG A skrev:
Det är inte så enkelt att det är lim som är uttorkat längs skarven.
Jag tänkte att det skulle kunna vara så, men jag kan inte se något lim faktiskt. Har även testat torka försiktigt med vatten och ser ingen skillnad. Om det vore klister tänker jag att man skulle se det när man tittar mot ljuset.
 
  • Närbild av en vägg där ljuset reflekteras, visar inga tecken på lim eller klister, med en lampa och växt suddigt synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grön tygsöm. Ingen tydlig indikation på lim eller klister syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Trycket kanske inte tål lim/vätska så bra? Har du någon bit kvar att testa på?
Kan vara så…funderar på om kanske yttersta skiktet mattats lite när jag pressat, och att det är det som syns nu. Upplever att man ser randigheten olika mycket från olika vinklar, och tyvärr syns det allra mest på ett par meters avstånd 😞
 
Fick svar från återförsäljaren som säger att det kan vara så att skarvarna är lite ljusare tills limmet torkat helt. Har ingen aning om det är rimligt, men antar att man kan vänta och se…
 
  • Skärmdump av ett meddelande från Photowall som förklarar att ljusare tapetskarvar kan uppstå tills limmet har torkat, vilket kan ta upp till två veckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Jag tänkte att det skulle kunna vara så, men jag kan inte se något lim faktiskt. Har även testat torka försiktigt med vatten och ser ingen skillnad. Om det vore klister tänker jag att man skulle se det när man tittar mot ljuset.
Är det vävlim som du har använt? Det är iallafall nästan hopplöst svårt att få bort från vissa tapeter. Det är inte alltid det syns, utan brukar mest synas i vissa släpljus. Jag kan dock tänka mig att det skulle kunna ge en blekare färg på en fototapet. Du kan eventuellt prova att lägga lite klister i ett hörn där det inte syns, och se vad som händer. Om det visar sig vara lim, så får du prova med en svamp och ljummet vatten. Hoppas det ordnar sig.
 
  • Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Tänkte återkoppla om någon stöter på samma grej och hittar tråden i framtiden. Det verkar som att återförsäljaren hade rätt; nu när det gått ett par veckor ser det klart bättre ut. Den bleka randen längs skarvarna är i stort sett borta. (Skarvarna i sig syns lite, men det kan vi leva med, eller kanske fylla i med vattenfärg eller liknande.)
 
  • Tapet med bild av norrsken och berg, placerad i ett hörn med vita väggar och trägolv. Skarvar i tapeten är synliga men bleka ränder har försvunnit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.