Hej! Jag har köpt ett fritidshus som ligger på en liten holme i en sjö. Tomten är ca 8000 kvm men större delen sträcker sig ut i vattnet där det är långgrunt och runt 2 små närliggande holmar. Holmen där stugan står är ca 1500 kvm och rund med 20-25m ner till vattnet åt alla håll. Det står en timrad bod på ca 15 kvm ca 3 m från vattnet och även ett utedass på ett annat ställe.

Det jag funderar på är om det är realistiskt att jag kan få bygglov för t ex en bastu eller gäststuga? Eller utbyggnad av stugan? Hur är det med strandskydd när ön är så pass liten? Tycker det är intressant att tomtgränsen inkluderar så pass stor del av vattnet runtom men antar att det inte har någon praktisk betydelse för mig?
 
S Sernando skrev:
Du får väl ringa kommunen och fråga. Helt omöjligt för oss att svara på.

Själv hade jag dock kollat upp det innan jag köpte.
Tänkte att det finns generella lagar och regler men varje kommun kanske bestämmer hejvilt som dom känner för. Jag är nöjd som det är och ev tillbyggnad vore mer en bonus än ett måste.
 
Nej, kommunen har inte egna regler. Samma lagar gäller i hela landet.

Däremot har kommunens handläggare koll på vad som gäller (tills motsatsen är bevisad, åtminstone) och kan ge vägledning i ditt specifika fall. Det är också de som skulle komma att besluta/föreslå beslut om du ansöker om dispens, vilket ytterligare poängterar nyttan med att fråga dem hur de bedömer.
 
S Sernando skrev:
Jo kommuner har definitivt olika regler i landet, så där har du 110% fel. Vissa generella för landet, precis som jag sa, men som du uppenbarligen missade.
Nämn en kommunspecifik regel om strandskydd.

Att en kommun kan upphäva strandskydd i en detaljplan är inte en lokal bestämmelse...
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt, om vi förutsätter att det inte finns en detaljplan (som ibland kan upphäva strandskyddet), så gäller strandskydd här. Reglerna för hur man kan få dispens från strandskyddsreglerna är snåriga, och lämnar en del utrymme för tolkning. Reglerna är desamma i hela landet, men tolkningen kan variera mellan handläggare. Ett slutligt beslut granskas sedan av länstyrelsen.

Såvitt jag förstår så är det starkaste kortet här att marken redan är ianspråkstagen, allmänhetens tillgång till stranden är redan begränsad. Man brukar i sådana lägen kunna få dispens för vissa nygyggnation förutsatt att det inte innebär en utökning av hemfridzonen mot vattnet. Med avstånden du nämner kan det vara gränsfall om du anses ha hemfridzon ända ned till vattnet i nuläget.
 
  • Gilla
Adrian Tepes
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, om vi förutsätter att det inte finns en detaljplan (som ibland kan upphäva strandskyddet), så gäller strandskydd här. Reglerna för hur man kan få dispens från strandskyddsreglerna är snåriga, och lämnar en del utrymme för tolkning. Reglerna är desamma i hela landet, men tolkningen kan variera mellan handläggare. Ett slutligt beslut granskas sedan av länstyrelsen.

Såvitt jag förstår så är det starkaste kortet här att marken redan är ianspråkstagen, allmänhetens tillgång till stranden är redan begränsad. Man brukar i sådana lägen kunna få dispens för vissa nygyggnation förutsatt att det inte innebär en utökning av hemfridzonen mot vattnet. Med avstånden du nämner kan det vara gränsfall om du anses ha hemfridzon ända ned till vattnet i nuläget.
Tack för ett inlägg med mycket information, precis vad jag var ute efter! Just hemfridzonen tycker jag bör sträcka sig ner i vattnet, det vore väldigt märkligt och obehagligt om någon skulle få för sig att lägga till och gå i land på den här lilla holmen, det är mindre än vad man kan tänka sig, men på pappret kanske det är annat. Många grannar har byggnader som står vid och sträcker sig ut i vattnet, bastu båthus osv. men jag vet inte hur det ser ut med bygglov för dom.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Många grannar har byggnader som står vid och sträcker sig ut i vattnet, bastu båthus osv. men jag vet inte hur det ser ut med bygglov för dom.
Är det byggt innan strandskyddslagen kom (1972 ??), så är de troligen OK.
 
H hempularen skrev:
Är det byggt innan strandskyddslagen kom (1972 ??), så är de troligen OK.
Grannarna har nya byggnader vid vattenkanten som är byggda senaste 10 åren. Min stuga har funnits i någon form sen 1930 typ där marken arrenderades från SCA för att användas som ”sportstuga” eller vad det stog i gamla dokument jag hittade på lantmäteriet. Sen styckades den av nån gång på 50-talet. Kul att det fanns så historiska kartor och dokument att hitta där.
 
Bygga bastun på hjul? Då är den i princip flyttbar. En granne här i norra roslagen gjorde så när han inte kunde bygga pga strandskydd och annat.
 
Totem Totem skrev:
Bygga bastun på hjul? Då är den i princip flyttbar. En granne här i norra roslagen gjorde så när han inte kunde bygga pga strandskydd och annat.
Hehe ja det är en finurlig idé, har hört talas om andra som gjort på det sättet. Jag har precis byggt en flotte och tänkte att det vore kul att ha en bastu som gick att flytta över på den, då behövs hjul eller glidskenor av något slag.
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Som jag har uppfattat det (men jag har inte detaljerade kunskaper inom strandskydd), så är det lättare att få dispens om huvudbyggnaden ligger så nära vattnet att stranden redan tveklöst ingår i hemfridzonen. Då kan man bygga bastu och andra komplementbyggnader nära vattnet utan att hemfridzonen utökas mot vattnet.

De som byggt på senare år kan ha fått dispens, eller så chansar de, tror det är väldigt vanligt med svartbyggen i de här lägena. Risken att det beivras är högre om det är klockrena brott mot strandskyddet, typ ny bastu vid vattnet, men huvudbyggnaden ligger 90m från stranden.
 
H hempularen skrev:
Som jag har uppfattat det (men jag har inte detaljerade kunskaper inom strandskydd), så är det lättare att få dispens om huvudbyggnaden ligger så nära vattnet att stranden redan tveklöst ingår i hemfridzonen. Då kan man bygga bastu och andra komplementbyggnader nära vattnet utan att hemfridzonen utökas mot vattnet.

De som byggt på senare år kan ha fått dispens, eller så chansar de, tror det är väldigt vanligt med svartbyggen i de här lägena. Risken att det beivras är högre om det är klockrena brott mot strandskyddet, typ ny bastu vid vattnet, men huvudbyggnaden ligger 90m från stranden.
Att många av byggnaderna är svartbyggen? Absolut så är det så. Någon behöver ett redskskapsskjul eller en vedbod tex. Då bygger man den och struntar i om det krävs byggnadslov på grund av att det redan byggts för mycket enligt bestämmelserna tex. Grannarna struntar i det också. Så länge det inte byggs på en tomtgräns. Görs det diskret och snyggt så tänks det inte på saken. Under mina år i skärgården (sen mitten av 70 talet som barn) till i dag så är det inte många som fått har fått problem. Och har det hänt så har någon granne varit sur på den andre och anmält.
 
Tolkningarna på dessa regler tror jag är nästan lika många som det finns kommuner…
Finns det redan en utpekad hemfidszon eller är hela holmen detta?

I mitt fall fick jag veta att jag får bygga ut huvudbyggnaden med 30% utan bygglov, bara bygganmälan. Dock ska väl Länsstyrelsen tycka till men följer man kommunens regler är chanserna större att få OK även av dem.
Jag fick även bygga en bastu på 10 kvm bara den låg inom hemfridszon och inte närmare vattnet än huvudbyggnaden, tror jag det var. I ditt fall kan det kanske bli svårt att placera längre från vattnet men då råder väl sunt förnuft i dialog med kommun.

Ett tips: Ring och prata med kommunens handläggare vad man kan få göra alt. inte göra. Jag har bara positiva erfarenheter av att göra så. Bättre att i ett tidigt skede få veta vad som gäller.

Rekommenderar inte att bygga ett svartbygge. Om jag förstått rätt så granskar man flygfoton/satellitbilder och ser förändringar från förra fotograferingen. Har man en gång hamnat på minus tror jag att kommunens vilja att hjälpa till minskat rejält.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.