F
spikplanka spikplanka skrev:
Tänkte ett par tusen på en begagnad. Har funderat på att modifiera befintlig robotklippare som kanske är "omodern" med dåligt batteri. Sätter man in en ny kontroller och batteri så får man ju något häftigt.
RTK är inte oöverstigligt då trådgrävande av åskledare inte känns något vidare ;)

Tomten som behöver klippas är cirka 2000 m^2 där det finns "öar" som inte kan klippas och som behöver lite kantklippning.


Eftersom du inte specifierar märke så antar jag att tillgången generellt är god för de flesta tillverkarna?
Med din budget på ”ett par tusen” så är RTK extremt orealistiskt. Samma sak med en väl fungerande klippare av erkänt märke med slinga som har kapacitet på 2000kvm.

Ett tips är att överskjuta minst 30% men gärna 50% på kapacitet. Det blir orimliga gångtider om man inte gör det.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Den här funkar.
[länk]

Och den här:
[länk]
Karta över norra Europa som visar serviceområden för RTK-tjänst, med täckning markerad i lila och orange, inklusive Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte jätteimponerande idag.
Men verkar vara en extern tjänst?
Verkar ju spontant inte en helt dum idé att ha en fast RTK-nät som man kan köpa in sig på.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Inte jätteimponerande idag.
Men verkar vara en extern tjänst?
Verkar ju spontant inte en helt dum idé att ha en fast RTK-nät som man kan köpa in sig på.
Är väl bra men det hade inte varit så dumt att kunna köra ”lokalt” som HQ.
 
F fsn skrev:
Är väl bra men det hade inte varit så dumt att kunna köra ”lokalt” som HQ.
Vilken del av mitt inlägg svarar du på där?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilken del av mitt inlägg svarar du på där?
Om du läser ditt inlägg då är mitt svar applicerbart på både första och andra delen.
 
F fsn skrev:
Om du läser ditt inlägg då är mitt svar applicerbart på både första och andra delen.
Ja, det var därför jag frågade 🙄
Vilket av de tre påståendena är bra? Täckningen, att det är en tjänst, eller fast RTK-nät?

Jag personligen skulle i dagsläget välja ett eget RTK-nät, mest för att jag inte litar på att en sådan tjänst skulle fortsatt vara tillgänglig och klipparen är för dyr för att ha en tegelsten ståendes på trädgården om något skiter sig. Jag kanske hade resonerat annorlunda om det var HQ som gjorde det då de är etablerade och stora i branschen, eller om det hade funnit möjlighet att själv välja vilket externt RTK-nät man ansluter sig till.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det var därför jag frågade 🙄
Vilket av de tre påståendena är bra? Täckningen, att det är en tjänst, eller fast RTK-nät?

Jag personligen skulle i dagsläget välja ett eget RTK-nät, mest för att jag inte litar på att en sådan tjänst skulle fortsatt vara tillgänglig och klipparen är för dyr för att ha en tegelsten ståendes på trädgården om något skiter sig. Jag kanske hade resonerat annorlunda om det var HQ som gjorde det då de är etablerade och stora i branschen, eller om det hade funnit möjlighet att själv välja vilket externt RTK-nät man ansluter sig till.
Ok. Förtydligar vad jag menade.

Täckningen inte imponerande - då hade det varit bra om det funnits en hårdvara för ett lokalt RTK för att kunna erbjuda klipparen även där det inte är utbyggt.

Tjänsten och riskerna med ett externt RTK - då hade det varit bra om det funnits en hårdvara för ett lokalt RTK så man hade vågat satsa på en tjänst då det finns en ”väg ut” om det skiter sig.

Vet inte, men tror inte Kress är direkt oetablerade. Kanske nya på konsumentklippare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ok. Förtydligar vad jag menade.

Täckningen inte imponerande - då hade det varit bra om det funnits en hårdvara för ett lokalt RTK för att kunna erbjuda klipparen även där det inte är utbyggt.

Tjänsten och riskerna med ett externt RTK - då hade det varit bra om det funnits en hårdvara för ett lokalt RTK så man hade vågat satsa på en tjänst då det finns en ”väg ut” om det skiter sig.
Då är vi på samma spår! 👍

Men ett allmänt externt RTK-system kan ju vara intressant för andra användningsområdet, blir intressant att se om det hamnar i andra produkter än robotklippare. Vi får vänta och se vad som händer.

Ser att du lagt till om Kress, som sagt har jag aldrig hört om dem innan, åtminstone i robotklipparsammanhang. De verkar allmänt nya på svenska marknaden där Liljekvists tog in dem i Maj i år.
 
F fsn skrev:
Med din budget på ”ett par tusen” så är RTK extremt orealistiskt. Samma sak med en väl fungerande klippare av erkänt märke med slinga som har kapacitet på 2000kvm.

Ett tips är att överskjuta minst 30% men gärna 50% på kapacitet. Det blir orimliga gångtider om man inte gör det.
Funderade på om man kunde modifera befintlig robotgräsklippare med "ny hjärna" helt enkelt. För nya klippare med RTK lär man ta bra betalt för RTK. Mätte upp klippytan mer precist och den verkar vara på runt ~600 m^2 som behöver klippas.

Om gräsklipparen får drälla runt ofta och länge är jag inte så störd av bara man slipper den manuella hanteringen med att köra runt gräsklippare själv.
 
F
spikplanka spikplanka skrev:
Funderade på om man kunde modifera befintlig robotgräsklippare med "ny hjärna" helt enkelt. För nya klippare med RTK lär man ta bra betalt för RTK. Mätte upp klippytan mer precist och den verkar vara på runt ~600 m^2 som behöver klippas.

Om gräsklipparen får drälla runt ofta och länge är jag inte så störd av bara man slipper den manuella hanteringen med att köra runt gräsklippare själv.
Det är rätt stor skillnad på 2000kvm och 600kvm…..

Ok. Hur exakt hade du tänkt dig att den uppdateringen av ”hjärnan” skulle gå till? Min egen erfarenhet, efter att ha börjat med en Kinesisk ”helt fantastiskt produkt” och jobbat som fan med den, varit i tät kontakt med generalagenten, till slut kommit i kantakt med tillverkaren som skickat mig uppdaterad mjukvara och hårdvara direkt från tillverkaren. Skickat dom långa mail med svar på vad som slutade fungera när dom löste det jag frågade efter mm…… köp nåt som fungerar out of the box. Jag hade hunnit klippa gräsmattan med handjagare i många år på den tiden jag la på den Kinesisk skiten.

Du säger att du inte har problem med att den går mycket nu innan du har en. Jag kör några timmar ca 4 dagar/ vecka. Då kan man välja att inte köra när det regnar eller när ungarna skall springa runt på gräsmattan. Batteriet och all mekanik håller längre med färre drifttimmar så att överskjuta behöver knappast bli dyrare.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ok. Hur exakt hade du tänkt dig att den uppdateringen av ”hjärnan” skulle gå till?
Plugga in sig direkt på framdrivningsmotorer, styrning, klippningsskiva och batteri.
Ingen hantering med tillverkaren.
 
Vill man bygga själv så finns ju ArduMower.
https://www.ardumower.de/en/
Kanske kan elektroniken användas till någon bef. maskin. Lär kräva ett antal timmars pyssel skulle jag tro ...
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Vill man bygga själv så finns ju ArduMower.
[länk]
Kanske kan elektroniken användas till någon bef. maskin. Lär kräva ett antal timmars pyssel skulle jag tro ...
Har du erfarenhet av att bygga sånt tidigare? Jag hade satsat på en trådad klippare för rätt pengar med en kapacitet på 1200-1500kvm till att börja med. Det är inte många timmar du hinner pilla på din Ardumower innan en fungerande grej out of the box har betalat sig med en faktor 5.

Jag la ner ungefär 5h på att lägga min kabel rätt för 6 år sen. Skar ner den 2-3 cm i gräsmattan och anvämde mot allas rekommendation FK1,5 som jag hade och har i överflöd. Inte antydan till kabelbrott på 6år. Däremot gick transformatorn till laddatationen, ett kort i laddatationen, en bilbatteriladdare samt ett styrkort till bergvärmepumpen när blixten slog ner i grannens hus. Jag har svårt att koppla nåt annat än eventuellt boosterkortet i laddstationen till slingan.
 
F fsn skrev:
Skar ner den 2-3 cm i gräsmattan och anvämde mot allas rekommendation FK1,5
Hur djupt kan begränsningstråden ligga egentligen?

2-3 cm känns optimistiskt ;)
 
F fsn skrev:
Har du erfarenhet av att bygga sånt tidigare? Jag hade satsat på en trådad klippare för rätt pengar med en kapacitet på 1200-1500kvm till att börja med. Det är inte många timmar du hinner pilla på din Ardumower innan en fungerande grej out of the box har betalat sig med en faktor 5.

Jag la ner ungefär 5h på att lägga min kabel rätt för 6 år sen. Skar ner den 2-3 cm i gräsmattan och anvämde mot allas rekommendation FK1,5 som jag hade och har i överflöd. Inte antydan till kabelbrott på 6år. Däremot gick transformatorn till laddatationen, ett kort i laddatationen, en bilbatteriladdare samt ett styrkort till bergvärmepumpen när blixten slog ner i grannens hus. Jag har svårt att koppla nåt annat än eventuellt boosterkortet i laddstationen till slingan.
Nix, har bara sett denna skymta förbi. Har även ett minne av att i en amerikansk elektroniktidning 70/80-talet så fanns det en ritning till en robotklippare.

Håller med, ner med kabeln i marken så håller den. Sedan kan det så klart finnas tomter som har besvärlig och stenig mark eller grävande djur som är på kabeln.

Vi la ner FK 1,5 mm2 till guiden för 10 år sedan, inga problem öht.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.