Nu vet jag inte alls om det ska ligga här, men har ev lite med grunden att göra.. :)

Vi ska få fiber via Öppen Fiber och de var här och grävde. Dock kunde de inte dra hela vägen fram för de stötte på en betongplatta och skulle återkomma med lösning. Nu över en månad senare har de så klart inte löst det, för det måste vara första betongplattan i världshistorien de har stött på..

Jag tänkte nu höra här om jag själv kan fixa det. Vi har ett enplanshus i tegel byggt 1980 på betongplatta. Förra ägaren har gjort om/byggt in garaget så att det hör ihop med huset och det är i denna del som fibern ska dras in. Ca en decimeter ner under marknivån och så några decimeter utanför fasaden börjar då denna betong som är i vägen. De skriver att då de gräver ner fibern blir diket 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Jag kan tänka mig att vi behöver komma ner någon dm eller max två i betongen och så kanske någon dm brett. Har inte mätt än, men är nog ca 20-30 cm in till fasaden. Så mina frågor är då:

1. Kan jag som helt ny på allt som har med hus att göra fixa detta genom att hyra något roligt redskap?

2. Risk med att göra denna fåra/detta hål i betongen in mot huset? Alltså ev påverkan på hus/fasad?

/Jennie
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar! Förlåt för min otydlighet. När jag läser det jag har skrivit så inser jag att en bild hade nog inte skadat. Lägger med en bild, hoppas att den syns. Verkar inte kunna förhandsgranska. Har försökt rita hur jag menar. Det är inte in i huset som är bekymret utan då de ska gräva ner utanför och fram till huset så att säga. De behöver komma ner en bit i marken, men stöter på betongplattan några dm utanför fasaden (där de sen ska borra in och dra kabeln), så de kommer inte tillräckligt långt ner för att kunna lägga ner kabeln sista biten in till huset. I min okunniga värld borde det "bara" vara att bila sig ner och bort till väggen, men som sagt jag har noll koll.

Enkel skiss av ett hus med markerad betongplatta några decimeter utanför och marknivån.
 
Går det inte att lägga ett skyddsrör (tex 20mm Vp-rör) sista biten på betongplattan och borra ett hål som hamnar längst ned på ytterväggen?
 
Redigerat:
Det känns som att det borde räcka, men då borde "de" (schaktarna eller installatörerna) har löst det så. Kan tänka mig att 20 cm ner är deras minsta mått och att ett ev skyddsrör ovan på plattan skulle hamna för högt upp så att säga.
 
Men när de lägger fiber upp på en yttervägg, använder de ibland en U-formad metallskena, så ett Vp rör borde räcka, den korta biten. De lägger ju dukten ute i trädgårdar utan skydd, om inte kunden själv vill ha det. Lite överkurs är väl att lägga en kort stump Pem-slang på plattan.
 
Får kontakta deras projektledare igen och höra varför de inte kan lösa det så. Låter ju onekligen som att de borde kunna lösa det så. Tack för tipset! :)
 
Men om det nu är problem att gå upp på väggen utomhus så menar jag att man istället låter dukten komma in på insidan och göra inkopplingen där istället. Så gjorde man hos mig eftersom jag inte ville ha kabelskydd och låda på utsidan. Det var bara att prata med leverantören och sen gjorde jag själv hål etc. Då kan man ju borra med långhåls sds borr som kommer ut under marknivå och gå in via hålet med dukten.

Problemet är att det normalt är en entreprenör som gräver och lägger ev skyddsrör och ibland någon annan som drar i dukten och någon som kopplar. Entreprenören som gräver ska bara se till att dukten slutar invid väggen sen är deras ansvar slut därför blir det oklara svar och ingen slutför det hela. Men leverantören brukar ha en projektledare som håller ihop det hela och om dukten skall in i huset krävs det att dom vet om detta och har gett klartecken.

Grävaren har med största sannolikhet släppt ärendet nu så förvänta dig inte att dom löser det till dig.
 
Just nu slutar kabeln 1m innan väggen. Schakten/grävarna har jag ingen kontakt med utan det är någon projektledare från Eltel Networks, de som sen drar in i huset. Tror inte de även gräver utan har entreprenör som fixar den biten. Jag bryr mig eg inte hur det ser ut på fasaden, där får de göra som de vill, bara de löser det eller talar om för oss vad de inte kan göra. Tänkte föregå dem genom att få ner kabeln sista biten fram till huset själv, så kan installatören komma tillbaka.
 
Hur löste sig det här?
Jag har också en betongplatta som är ”i vägen” sista 1,5 metern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.