Hej!
Håller på med ett garagebygge och närmar mig eldragningen och behöver då landa i vart jag ska placera värmepumpen. Är helt ny på detta så hoppas ni kan ge mig en vettig vägledning :)

Garaget är välisolerat och består av en garagedel på ca 7x7m och en förrådsdel bakom en innervägg på ca 25kvm. VI kommer sikta på ungefär 12 grader under vinterhalvåret och viktigast är att det är varmt i förrådsdelen men vill även att garagedelen ska hålla värme.

Funderar på vad som är smartast, att placera den i garagedelen eller i förrådsdelen? I bifogade bilden har jag placering 1 i garaget och placering 2 i förrådet, men finns det någon bättre placering? På sidan med förrådsdörren är inte att föredra då det är en mindre gång där mellan hus/garage

Stor tack på förhand!
 
  • Ritning över garage med förråd, markerade platser för värmepump i garagedelen (1) och förrådsdelen (2).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, är precis i samma situation som du var. Hur löste ni det? Något tips att skicka med för god placering?
 
Om man prioriterar värmen i förrådet så är placering 2 bäst. Dörren till garaget måste givetvis vara helt öppen hela tiden man vill ha värmespridning. Bäst med en bra luftvärmepump med ställbar underhållsvärme eller steglös temperaturinställning 10-30 grader. Då kan man ha t.ex. 12 grader i förrådet och det blir kanske 10 grader i garaget. Parkerar man blöta och snöiga bilar i garaget är det även bra med en avfuktare där. Då klarar man sig med en ganska låg ventilation.
 
Redigerat:
  • Gilla
orionizer
  • Laddar…
O orionizer skrev:
Hej, är precis i samma situation som du var. Hur löste ni det? Något tips att skicka med för god placering?
Satte den på position 2. Har funkat kanon
 
F Filip Lindström skrev:
Satte den på position 2. Har funkat kanon
OK tack! Kör du olika temp, eller blir det ungefär samma temp i båda utrymmena? Har du alltid dörren öppen mellan förråd och garagedelen för att cirkulera luft?

Har planer på att göra ett arbetsrum i "Förrådsdelen" och skulle därför vilja ha närmare 21 grader där, medan det i garagedelen skulle räcka med underhållsvärme egentligen (10-12 grader). Men som jag förstått kan det vara för litet utrymme i förrådsdelen att sätta innedelen av pumpen där, eftersom den skulle slå av/på för ofta (hörde detta från firman som säljer pumparna). Därför intresserad att höra hur andra löst det, och du verkar ju fått en bra lösning som passar er.
 
Ska man ha kontor i förrådet med 21 grader är det förmodligen bäst att bara ha elradiatorer där fast det blir en högre driftskostnad. Blir nog för blåsigt med luftluftvärmepump men det beror ju också exakt på hur man ska sitta i förhållande till innerdelen. LLVP får man stället sätta i garage-delen.
 
Y
Har exakt samma utformning av garage/förråd som TS. Tidigare har vi bara kört avfuktare och ett litet 1000W element för att hålla det frostfritt men nu har vi börjat använda förrådsdelen som kontor/extrarum. Lutar åt att sätta LLVP i garagedelen med ett extra element kopplat till typ mill för smart uppvärmning i förrådsdelen.

Hur har ni som är i samma situation löst ventilationen? Idag har vi tilluft vid garageporten och frånluft i förrådsdelen, vilket inte är optimalt. Tänker att det får bli en ytterligare tilluft i förrådsdelen och en ytterligare frånluft i garagedelen, för att hålla de två ytorna separerade när det gäller ventilationen. Synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.