Hej,

Förra året köpte jag ett radhus i Sthlm. Vår gräsmatta är inte bra överhuvudet.

Om jag jämför med gräsmattan hos mina föräldrar, är det som dag och natt. Deras matta är mjuk och tjock. Medans vår matta är tunn och hård.

Jag har kollat på ett X-antal klipp på hur man ska sköta om sin gräsmatta men efter att min sambo grävde en rabatt så såg vi att det var väldigt hård lera som underlag.

Jag gissar på att det är en fd sjöbotten?

Eftersom jag är nybörjare inom att ta sköta om en gräsmatta, skulle jag gärna vilja veta vad/hur jag ska göra för att kunna få en ”normal” matta.

Om någon orkar skriva ner pedagogiskt, hur jag ska göra stegvis för att få en bättre gräsmatta skulle jag vara väldigt tacksam för.

P.s jag har googlat som bara den, men inte hittat något vettigt.

/Amtatör
 
Skala av grässvålen och så fräser du om leran med mullämnen, biokol och grov sand. Har du marginal på höjderna så toppar du med prima matjord innan du rullar eller sår in gräs.

Alternativt så hyr du en hålpipsluftare och hålar skiten ur gräsmattan och tar bort korvarna och dressar med blandning av sand och kompost typ 70/30 blandning för att avsluta med toppdress och stödsådd.

Lerjord är inga problem om man får bort värsta kompakteringen och får microlivet i jorden att fungera, då luftas den naturligt. Men är den ordentligt kompakterad så får man mekaniskt bryta upp leran.

Både jag och @trähandtag har utsökta gräsmattor på lerjord så det går om än den enas gräsmatta håller högre nivå än den andras.
 
En fråga om användningen. är ni många som leker o använder gräsmattan, har hund, kanin, är gräsmattan liten, samt att det är +2 m höga häckar o andra större träd, så finns det stora problem att odla gräsmatta. Kanske lite pessimistisk skrivet. Har du inte detta så är bara att följa Luttes råd och glöm inte att klippa ofta när väl gräsmattan har tagit sig.
 
Även om fräsningen kanske ger bäst resultat snabbast så finns ju varianten att kontinuerligt "toppdressa" med någon form av finsållad kompost, det ger dig mer mullämnen och jordlivet kommer på sikt luckra upp jorden åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.