Hej!
Nyinflyttad i tegelhus från -55. Har en vägg på ovanplan där färgen börjat släppa i stora sjok och under finns någon form av puts som är väldigt porös och smular lätt när man tar på den, provade att dra med en borste över putsen och det dammade rejält. Någon som kan ge sig på en gissning vad det är för puts och hur man kan gå till väga för att måla på den?
 
  • Färg som flagnar från en vägg, avslöjande porös puts under ytan i ett tegelhus från 1955.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med lossnande färg i stora sjok och synlig porös puts, dammigt område på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg på vägg med porös och smulande puts under, fotograferad i ett äldre tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon idé om hur man kan/ska måla på sån här puts?
 
Låter inte som en puts som är som den ska..

Flagnande färg och smulande puts är vanligtvis tecken på fuktproblem som man ofta ser i källare målad med fel sorts färg.

Men detta var på ovanvåningen? Vad är på andra sidan väggen?
 
På andra sidan är en yttervägg av tegel och bredvid färgsläppet är en balkongdörr
 
Jag är nog inte rätt person att svara p.g.a. låg kunskapsnivå.
Men eftersom folk på forum mycket hellre rättar någon som har fel än svarar på raka frågor :) så kanske jag gör nytta ändå.

Men lossnade all färg över hela väggen? Eller mest i nederkant eller någon sida?

Även om det är målat med helt fel färg (tät plastfärg) så brukar det ju sitta så länge det är torrt under.
Jag hade nog övervägt att göra en fuktutredning för att kunna sova lite bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte helt olik gipsputs, eller möjligen kalkputs. Men som sagt ovan, det känns som det kommer in fukt i väggen.
 
Ok tack för tipsen då känns det ju inte som att det är aktuellt att måla över innan vi undersökt ev fuktproblem innan. Det har inte släppt på hela väggen utan på c:a 1/4 av väggen. Finns en del fogsläpp mellan teglet på den väggen så kan ju vara där det kommer in i så fall.

Men tror ni att man måste putsa om väggen eller kan det härda om det blir helt torrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.