Hej!

Nu har jag äntligen fått tid att montera mina garageportar, efter att oljat och målat först. Innan dess rev jag de gamla portarna.

Jag har försökt att få det i lod och våg överallt samt mätt diagonalerna. Trots det hänger portarna snett och den högra portens två övre gångjärn går inte ihop helt. Det diffar på drygt 1cm där portarna möts. Den högra porten (med handtag) Börjar lågt vid karmen och hänger ner mot den andra porten. Den vänstra porten börjar högre och hänger upp mot den andra porten och når nästan upp till horisontella karmen. Jag vet att portarna är sneda relativt garagets öppning, men det är för att garaget lutar.

Första bilden visa kontroll av våg med laserpass. Sista bilden visar glappet i de övre gångjärnen på högra porten.

Hur löser jag detta?

Två monterade garageportar med en synlig glipa mellan dem. Den högra porten har ett handtag och laserpass används för att kontrollera nivå. Arbetsbänk på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita dubbelgarageportar monterade på en gul träfasad. Den högra porten är något skev och hänger lägre än den vänstra, med synlig springa mellan övre gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glappet mellan de två nya garageportarna vid översta gångjärnen, där den högra porten hänger ner något mot den vänstra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De nya vita garageportarna som båda hänger snett vid övre karmen och inte möts korrekt i mitten, vilket skapar ett synligt glapp framtill. Närbild av gångjärn på en vit garageport, med gap mellan gångjärn och karm som visar ojämn montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild på en vit dörr med röda handskrivna anteckningar som visar två alternativ för att hantera dörrkarmen, inkluderas "ALT 1: KNÄCK R UT" och "ALT 2: SKRUVA IN KARM UT SKRUV".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I InsidersUnited skrev:
[bild]
Tack!

Menar du med ”knäck ut” att jag ska böja gångjärnet på något sätt? Tyvär kan jag inte skruva in övre karmen då den redan sitter dikt an regeln. Det syns nog inte så bra på bilden inifrån.

Jag börjar luta mot att jag behöver flytta en eller två av de vertikala reglarna, som karmen sitter i, utåt för att få rum att justera. Men om jag börjar skruva in karmarna så kommer de ju inte längre stå i lod. Är det något man får leva med?
 
I InsidersUnited skrev:
Japp, se till att riktarens käft är tillräckligt bred för ditt gångjärn, annars kan man öppna den lite med en vinkelslip.

[länk]
[bild]
OK, men om jag knäcker ut ena så behöver jag väll även knäcka in den andra porten, för att de inte ska ta i varandra? De tar redan i varandra lite. Hur stor påverkan kan man få med att knäcka? Dörrbladen, som är drygt 115cm, hänger fel 6mm. Går det verkligen att få upp det ena och ner det andra så mycket?
 
Det är jättesvårt att avgöra detta via internet. Ibland får man knäcka alla fyra gångjärnen för att få ihop det. Du kommer fundera ut det när du står där. Bästa är naturligtvis att justera allt med karmskruvarna, men går inte det så är knäckaren lösning nr 2.Då kan du troligtvis iallafall få portarna jämna, sedan får man ibland hyvla lite i kanterna...Men där är du inte än)
 
Jag ser ingen glipa att prata om i bakkant varken uppe eller nere på nån av dörrarna, och då finns inget att knäcka.
Det ser dessutom ut som hela dörren är låg, inte att den hänger.
Köp slitringar till gångjärnen så du får upp dörren, eller flytta upp gångjärnen, och börja där ifrån att knäcka eller justera karmen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.