Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
 
Det enkla svaret är nej.
Tuja ska inte beskäras mer än de färska gröna kvistarna, kapar du hela vägen in till där du bara har gammal ved och inga blad kommer du skada eller i värsta fall döda den.
 
  • Gilla
Helena Petterson och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
När kommunen klippte fram en vägskylt ur grannens thuja blev ett parti brunt, fult och såg dött ut. Men den delen återfick sin grönska på något år.

Den häcken hade kvar sin andra sida grön precis som i ditt fall.
 
  • Gilla
pyamassnickaren och 7 till
  • Laddar…
Allt beror nog på hur länge era grannar kan tänka sig stirra in i något som ser helt miserabelt ut. De vi köpte vårt hus av hade innan visningen klippt häcken för första gången på längre tid än någon granne minns och det var massor av stora hål över allt där det tidigare varit så tätt att det bara var död kvistar. Dom klippte då alla sidor samtidigt men tror inte den var 3m tjock direkt. Tror det tog ca 4 år innan den kunde anses vara så tät överallt så man inte såg rakt igenom, 5 år efter förra ägarnas trimning är den tät och fin och det går inte att se något spår av den tidigare kapningen. Ska väl tilläggas att jag låtit en trädgårdsfirma klippa den varje höst senaste 4 åren.
 
  • Gilla
mlaf och 6 till
  • Laddar…
P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Tack. Ska informera grannarna Peter
 
  • Gilla
Byggroda
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det enkla svaret är nej.
Tuja ska inte beskäras mer än de färska gröna kvistarna, kapar du hela vägen in till där du bara har gammal ved och inga blad kommer du skada eller i värsta fall döda den.
Tack Ska informera grannarna. Peter
 
T TypRätt skrev:
Allt beror nog på hur länge era grannar kan tänka sig stirra in i något som ser helt miserabelt ut. De vi köpte vårt hus av hade innan visningen klippt häcken för första gången på längre tid än någon granne minns och det var massor av stora hål över allt där det tidigare varit så tätt att det bara var död kvistar. Dom klippte då alla sidor samtidigt men tror inte den var 3m tjock direkt. Tror det tog ca 4 år innan den kunde anses vara så tät överallt så man inte såg rakt igenom, 5 år efter förra ägarnas trimning är den tät och fin och det går inte att se något spår av den tidigare kapningen. Ska väl tilläggas att jag låtit en trädgårdsfirma klippa den varje höst senaste 4 åren.
Tack för inlägget. Peter
 
  • Gilla
puttep_
  • Laddar…
Den dör nog inte om den bara klipps på ena sidan men den kommer bli väldigt ful.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tål klippning mer än man kan tro. Tog ner en 8 m hög tuja till 4 m höjd, d.v.s. 50%, hösten 2021. Idag kanonfin med flera toppar.
 
  • Gilla
mlaf och 6 till
  • Laddar…
Hej. Kapade en tujahäck från ca2,5 meter till ca 80 cm. Den såg för bedrövlig ut med en bred rågång i mitten men efter ett år växte den ihop och blev fin. Kapade också in den ordentligt till ”torriset”. Var tvungen fick klagomål från kommunen
 
  • Gilla
mlaf och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det enkla svaret är nej.
Tuja ska inte beskäras mer än de färska gröna kvistarna, kapar du hela vägen in till där du bara har gammal ved och inga blad kommer du skada eller i värsta fall döda den.
P peter sterner skrev:
Har en tujahäck som jag klippt varje år medan grannen inte klippt den på 24år. Nu har vi nya grannar som vill klippa "in" häcken för dom tycker att den tar för mycket av tomten . Häcken är säkert 3meter bred och 4meter hög . Går det att klippa in den till 1 meters bredd utan att häcken dör eller blir skadad så att flera av tujurna dör .Tacksam för svar från någon som vet . Peter
Min erfarenhet är att du kan göra vad som helst. En Tuja är ju i princip omöjlig att ha ihjäl
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det enkla svaret är nej.
Tuja ska inte beskäras mer än de färska gröna kvistarna, kapar du hela vägen in till där du bara har gammal ved och inga blad kommer du skada eller i värsta fall döda den.
Det går visst, det kommer nya skott hela tiden .. tar tid men den återhämtar sig
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
Vår granne hade en tujahäck som förre ägaren inte klippt på många år. 5-6 meter hög och 3 meter bred. Nuvarande grannen kapade den till 2,5 meter på högsta stället och 1 meter vid vägkorsningen. Den såg väldigt trist ut i typ två, tre år innan den växt sig tät igen. De klarar hård klippning men kommer att se död ut ett tag framöver.
 
  • Gilla
mlaf och 6 till
  • Laddar…
Vi var dom nya grannarna för några år sedan, vi klippte in ordentligt och fick en tråkig häck några år, men nu är det grönt och fint igen, så det går! (Vi har turen att ha södersidan av häcken, det hjälpte säkert..)
 
  • Gilla
mlaf och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en sex meter hög och två meter bred tujahäck när jag flyttade in i mitt nuvarande häck. Nu är den runt 1,6 meter hög och 1 meter bred. Det går utmärkt att beskära hårt men häcken kommer att vara ful något år.
 
  • Gilla
mlaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.