Hej!

Har upplevt att varje vinter så har dörren in till garaget kärvat och behövt justeras samt att även har blivit mer och större sprickor längs den gjutna väggen för varje år, så nu denna vinter satte jag upp korslasern och gjorde markeringar på väggarna runt om. Nu sommartid mätte jag ut allt och upptäckte att hörnet vid dörren hade lyft hela 5 cm, vilket förklarar varför den kärvat. Jag tror denna vinter var extrem så vet inte om 5 cm är normen, men det känns som att all ofrivillig rörelse ändå är obra.

Byggnaden är ett häbre (?) i suttreäng, där man har gjutit med lecablockpå den östra och halva norra väggen (grå färg), resten är timmer direkt på backe/stenar. Övervåningen är timmer som är lagd på gjutningen.
Golvet är jord förutom vid garageporten där vi gjöt en tröskel förra sommaren. Vid gjutningen så upptäckte vi att den befintliga "plattan" under väggen bara var ca 20 cm tjock, i alla fall där vi gjöt.

Två orsaker till lyftet tror jag är att dels rinner stuprörer ut på backen vid hörnet, och dels så lutar vägen precis utanför så att allt vatten passerar vid hörnet, men skulle jag vända hängrännan skulle det ändå rinna tillbaka längs backen.

Vad kan jag göra för att minska eller åtgärda tjällyftet? Går det att göra på en befintlig byggnad?
 
  • Skiss av byggnadens markeringar med nivåskillnader i hörnet vid dörren. Hörnet visar +5 cm och +5,5 cm nivåskillnad, vilket antyder tjällyft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagedörren på en byggnad med sprucken träpanel på sidan och en gjuten betongtröskel. Grusig mark framför dörren och en grusväg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en röd byggnad med en dörr, en grusväg vid sidan och ett hörn av byggnaden som lyft sig synligt 5 cm upp från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör vid röd betongvägg nära en dörr med svart panel och sprickor, liten betongplatta på grusmark bredvid trappa av trästockar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Led bort vattnet från stupröret och isolera marken på utsidan
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Led bort vattnet från stupröret och isolera marken på utsidan
Inte värre än så? Så gräva rakt ner och lägga typ isolering vertikalt ner?

Vattnet blir lite värre, har inte så mycket till alternativ åt hängrännan, plus att hela vägen rinner förbi. Det är att vända på den men då får andra hörnet det blött istället.
En tanke är att gräva en bit och lägga typ platonmatta och sen lite mer material så att "rännan" hamnar en bit från väggen
 
Man kan gräva ner 110mm PVC-rör i marken och leda bort vattnet. Anslut alla stuprör och led bort det.
Lägg samtidigt ner dräneringsrör och led bort det vattnet också.
Avsluta i stenkista/dike/brunn
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
W WalleW skrev:
Inte värre än så? Så gräva rakt ner och lägga typ isolering vertikalt ner?

Vattnet blir lite värre, har inte så mycket till alternativ åt hängrännan, plus att hela vägen rinner förbi. Det är att vända på den men då får andra hörnet det blött istället.
En tanke är att gräva en bit och lägga typ platonmatta och sen lite mer material så att "rännan" hamnar en bit från väggen
Nä isoleringen ska monteras vågrätt 1200mm ut från grunden.
 
Planen finns på att leda bort vattnet på rätt sätt så småningom, det går ett rör från dike förbi precis under någonstans, men det känns som ett mer omfattande jobb. Sen har man gått från betong till ett mindre (!) plaströr och jag vet inte riktigt vart skarven är, och är det betong just under känns det lite svårare att ansluta till.

Isolering kan jag prova, lite oklart hur det hjälper eftersom det är berg eller en enorm sten ca 80 cm utanför dörren. Antar att det behöver läggas på insidan också eftersom det är oisolerat kallgarage?

Sen är marken är generellt väldigt blöt och har flera källor runtom. Jorden är till största del lera. Tänker mig att det finns risk att det lyfter ändå så länge det är lera under?
 
Ja är det kallt i garaget så blir det svårt att förhindra det.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja är det kallt i garaget så blir det svårt att förhindra det.
Så isolering in och utvändigt är lönlöst om det är kallgarage?
 
Om du isolerar marken på både in och utsida så kan ju inte marken frysa. Jag trodde du har betongplatta på insidan därav mitt förra svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.