Min särbo äger ett hus som är belånat till ca 85%. Jag har nyligen fått lite pengar genom arv och funderar på att köpa in mig med 1/3. Han har bara ägt huset ett par år och har inte gjort några förbättringar så vi räknar isåfall på 1/3 av hans inköpspris. Det blir ca 500 000 kr.
Nu äntligen kommer min fråga 😊
Måste särbon använda alla pengarna till att lösa lån eller kan vi tex rusta huset för en del av summan?
 
Baserat på andra svar jag läst här på forumet så är det kart möjligt att använda en del av pengarna till att rusta upp huset, eller för all del åka på lyxkryssning.
Det ovanliga blir i så fall att din sambo har lån på 85% men bara äger 67%, men så länge totala belåningen är lägre än 85% så är det också möjligt. Jag skulle dock gissa att banken rekomenderar 50% ägande och nya lån med er båda som låntagare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Baserat på andra svar jag läst här på forumet så är det kart möjligt att använda en del av pengarna till att rusta upp huset, eller för all del åka på lyxkryssning.
Det ovanliga blir i så fall att din sambo har lån på 85% men bara äger 67%, men så länge totala belåningen är lägre än 85% så är det också möjligt. Jag skulle dock gissa att banken rekomenderar 50% ägande och nya lån med er båda som låntagare.
Tack för svar! Ja vi får kolla med banken men vi vill inte äga lika stor andel, pga att han bor där permanent och jag lite då och då. Jag har även en liten bostadsrätt så 67/33 känns mest rättvist. Och då behöver jag inget lån för min andel.
 
J Johansson1234 skrev:
Min särbo äger ett hus som är belånat till ca 85%. Jag har nyligen fått lite pengar genom arv och funderar på att köpa in mig med 1/3. Han har bara ägt huset ett par år och har inte gjort några förbättringar så vi räknar isåfall på 1/3 av hans inköpspris. Det blir ca 500 000 kr.
Nu äntligen kommer min fråga 😊
Måste särbon använda alla pengarna till att lösa lån eller kan vi tex rusta huset för en del av summan?
Hur mycket får du tillbaka av din insats om huset säljs om värdet är oförändrat om det är belånat till 85% och ni har bränt pengarna utan att ha ökat husets värde?
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
Jag ska väl få tillbaka 1/3 av husets värde vid försäljningen, och så får min sambo 2/3 av husets värde. Om det inte räcker till att lösa hans lån får han väl en skuld till banken som då måste göras om till ett privatlån?
Eller blir det så att jag måste betala restskulden?
 
J Johansson1234 skrev:
Jag ska väl få tillbaka 1/3 av husets värde vid försäljningen, och så får min sambo 2/3 av husets värde. Om det inte räcker till att lösa hans lån får han väl en skuld till banken som då måste göras om till ett privatlån?
Eller blir det så att jag måste betala restskulden?
Banken kommer ta pengar som täcker lånet först, du och din sambo får dela på resten.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Jag ska väl få tillbaka 1/3 av husets värde vid försäljningen, och så får min sambo 2/3 av husets värde. Om det inte räcker till att lösa hans lån får han väl en skuld till banken som då måste göras om till ett privatlån?
Eller blir det så att jag måste betala restskulden?
Nja, ska sambon stå för hela lånet så kan det vara bra om det speglar värdet av hans del av huset/fastigheten
 
M Mellanbarn skrev:
Banken kommer ta pengar som täcker lånet först, du och din sambo får dela på resten.
Det skulle inte vara så kul. Men jag tror att risken är liten. Vi planerar bla att bygga ett uterum och installera kamin så det borde höja värdet något.
 
M Mellanbarn skrev:
Banken kommer ta pengar som täcker lånet först, du och din sambo får dela på resten.
Banken kan inte ta några pengar utan vidare men utan säkerhet så ska lånet betalas av den som står som låntagare oavsett vart pengarna kommer ifrån.
 
S
I Inkan skrev:
Banken kan inte ta några pengar utan vidare men utan säkerhet så ska lånet betalas av den som står som låntagare oavsett vart pengarna kommer ifrån.
Banken kommer aldrig godkänna att deras säkerhet för lånet försämras. Inte direkt så att de är speciellt sugna på att stå med ett eventuellt blancolån till sambon.
 
Banken har ju redan säkerhet i inteckningar/pantbrev, och dom påverkas ju inte av eventuella ägarförändringar.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.

Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.

Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.

Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.

Skriv samboavtal!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.

Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.

Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.

Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.

Skriv samboavtal!
Banken bryr sig om antal ägare, de har sin pant oavsett.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.

Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.

Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.

Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.

Skriv samboavtal!
Tack för goda råd och input! Vi är inte sambor. Jag bor på en annan adress och är där ungefär halva tiden bara. Jag har min fasta punkt och folkbokföringsadress ett par mil bort med mitt tonårsbarn
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Banken bryr sig om antal ägare, de har sin pant oavsett.
Bryr sig inte ska det stå…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.