Hej,

Mitt trappräcke börjar bli slitet och jag ska ta och behandla det. Är dock osäker på hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Otroligt tacksam om jag kan få lite vägledning kring behandlingsmetod.

Mvh
Fredrik
 
  • Utslitet trätrappräcke på en betongtrappa, med en blomkruka och en kvast bredvid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
En bild på räcket hade underlättat
 
  • Gilla
Fredrik Rutberg
  • Laddar…
F Fredrik Rutberg skrev:
Hej,

Mitt trappräcke börjar bli slitet och jag ska ta och behandla det. Är dock osäker på hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Otroligt tacksam om jag kan få lite vägledning kring behandlingsmetod.

Mvh
Fredrik
Linoljefärg fäster på det mesta och åldras med behag, har du ett fernissat eller oljat räcke är det dock kanske bättre att fortsätta med den behandlingen.
 
F fribygg skrev:
Linoljefärg fäster på det mesta och åldras med behag, har du ett fernissat eller oljat räcke är det dock kanske bättre att fortsätta med den behandlingen.
Hade missat att lägga upp bild på räcket. Nu ligger det i tråden. Vill köra samma som innan men är osäker på vad det är behandlat med.
 
Är det själva räcket eller trät du tänker behandla?
 
F fribygg skrev:
Är det själva räcket eller trät du tänker behandla?
Trät. Till vänster ser du hur det ser ut när det inte är liks slitet.
 
Jag skulle prova att stryka det med en blandning av 50% rå linolja och 50% balsamterpentin
 
F fribygg skrev:
Jag skulle prova att stryka det med en blandning av 50% rå linolja och 50% balsamterpentin
Fick tips på ren teakolja också. Vad tror du om det?
 
F fribygg skrev:
Jag skulle prova att stryka det med en blandning av 50% rå linolja och 50% balsamterpentin
Jag skulle normalt skriva under på detta. Jag använder denna mix, halvolja kallas det ibland, när det handlar om trä som ska målas med linoljefärg. Jag mättar det gråa dåliga virket innan jag målar med linoljefärg.

Men här handlar det om trä som inte ska målas.Därför är jag inte säker på att torkande olja är det bästa eftersom det blir en hård yta som antagligen behöver skrapas och slipas när man behöver bättra på.

Jag skulle nog kolla på oljor som inte torkar. Så att det "bara" är att stryka på senare när man behöver.

Vilka oljor/fabrikat som är lämpliga vågar jag inte ge råd om eftersom jag inte hållit på med omålat trä. Men allt som stelnar, vilket allt linoljebaserat gör skulle jag backa från i detta fall. Skrapa och slipa är tidsödande.
 
S sveaman skrev:
Men här handlar det om trä som inte ska målas.Därför är jag inte säker på att torkande olja är det bästa eftersom det blir en hård yta som antagligen behöver skrapas och slipas när man behöver bättra på.
Rå linolja i detta fall som jag tidigare skrev, det tränger in bra. Linolja torkar ju inte med avdunstning som annan färg utan oxiderar.

Off topic: Linoljefärg rätt målad och underhållen behöver ju normalt inte skrapas och slipas så om du behöver göra det på dina byggnader @sveaman skulle jag tro att du eller tidigare ägare strukit färgen i för tjocka lager eller med nån färg som inte är linoljebaserad, ( vanligt misstag som många gjort)
 
F Fredrik Rutberg skrev:
Fick tips på ren teakolja också. Vad tror du om det?
Testa! Jag har ingen erfarenhet men det kanske funkar jättebra hos dig, om det inte fungerar ser virket vara lätt att byta ut och du kan välja rå linolja på ek eller kärnfuru nästa gång.
 
F fribygg skrev:
Rå linolja i detta fall som jag tidigare skrev, det tränger in bra. Linolja torkar ju inte med avdunstning som annan färg utan oxiderar.

Off topic: Linoljefärg rätt målad och underhållen behöver ju normalt inte skrapas och slipas så om du behöver göra det på dina byggnader @sveaman skulle jag tro att du eller tidigare ägare strukit färgen i för tjocka lager eller med nån färg som inte är linoljebaserad, ( vanligt misstag som många gjort)
Precis, normalt behöver man inte skrapa och slipa linoljefärg. Men alla som renoverat gamla hus vet att man måste göra det.

Särskilt alla som har gamla träbåtar och använder fernissa vet att det inte är underhållsfritt.

Att linolja torkar är förhoppningsvis bekant för alla som befattar sig med linolja. Även rå linolja torkar, vilket en del inte tror den gör. Rå linolja torkar dock långsammare än kokt linolja. Men torkar gör den.

Därför rekomenderar jag inte att använda linolja i detta fall då träet ska synas. Jag skulle kolla oljor som inte torkar och därför bara är att pensla på och slippa skrapandet och slipandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.