Har ett lustigt fenomen hemma.

Får ström i mig genom vattnet på toaletten när tvättmaskinen tömmer eller centrifugerar.
Inte jätte mycket men känns obehagligt i sår tex.

Känns bara på det tappstället.

Dålig jord har någon bekant sagt.
Hur kollar jag praktiskt upp vad som kan va felet?

Tack på förhand.
 
Är det bara när du tvättar ? Dålig jord är det och det kan vara varsom helst, börja med att kolla tvättmaskinen, det sitter en kondensator, trolligen i en tvärbalk i botten. den är kanske i metall och ger en viss överledning till jord/vattan. Hur är det med golvet, blött och barfota.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej och tack.

Det sker bara när jag tvättar.
Okej får slita ut maskinen imorgon och kolla på det. Upplever det både barafota och med strumpor på torrt klinkergolv och även badrumsmatta.
 
På vilket sätt upptäckte du det, tänker på det med toan. Har du elvärme i golvet och toan sitter med 4 skruv. Har du något instrument för att mäta spänning/ohm. Mät då mellan skruvarna på toan och ett vatten rör. Det ska inte vara kontakt där.
 
Min sambo upptäckte det en dag i år, har bott här i ca 7 år. Japp elvärme i golvet men inget som används.
Toan är silikonad, inga hål i foten.
 
K Krulle_100 skrev:
Min sambo upptäckte det en dag i år, har bott här i ca 7 år. Japp elvärme i golvet men inget som används.
Toan är silikonad, inga hål i foten.
Men på vilket sätt upptäcktes det, genom att fingrar/hand kom i konatakt med vattnet. Har ni slangen från TM hängande i toan eller vad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hon tvättade händerna i handfatet och fick ström i sig. Slangen från tvättmaskinen går på avloppet från handfatet innan vattenlåset.
 
A
Precis. Mellan vilka objekt tar ni när ni känner denna spänning?

Tvättmaskinen är ansluten till den elektriska skyddsjorden medan vattenrören kan ha kontakt med sann jord. Däremellan kan finnas en potentialskillnad på några volt som kan driva en liten ström.
 
Ett typiskt jordfel, när händerna sätts under kranen så killar/surrar det i nagelbanden, och en krets blir mellan vattnet och golvet, Om frugan tar på sig stövlarna, blir det samma sak då. Men som sagt det nog TM som boven i det här. Har du jordfelsbrytare i huset.
 
Vi har inte testat med stövlar på, får göra det om felet kvarstår efter att jag kollat maskinen :)

Jo det finns jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.