Hej alla! Tack för intressant och bra läsning i detta forumet. Nyligen börjat intressera mig allt mer för elen i hemmet och därför börjat fundera kring möjliga förbättringar.

I vårt badrum (rel nyrenoverat) har vi en elektrisk handdukstork. Denna är fast monterad och kopplad via anslutningsdosa som sitter över ur väggen inkommande ledare (igenom någon typ av gummi/plastpackning) och med plint inuti. Handdukstorken har ingen inbyggd timer och blir rejält varm, jag har därför börjat leka med tanken på att byta ut apparatdosan mot en timer i utanpåliggande dosa/ram.

Behöver hjälp att tolka reglerna: vi har i badrummet en dusch med fast monterade duschväggar (C-formade). Enl Elbasen figur 24 (s 57) verkar det som om allt utanför fasta duschväggar tillhör "oklassat område" och därför inte omfattas av krav på annat än IP2X? Det skulle underlätta monteringen att kunna byta anslutningsdosan till en förhöjningsram och inte en IP44+ dosa då det senare skulle medföra behov av att borra ytterligare hål i kaklet.

Tack för svar!
 
Det är ävl fortfarande 120cm från duschen som gäller. Men har du en fast vägg så får du räkna in avståndet "runt väggen".

OM avståndet inte hålls, så hjälper det inte att sätta ett uttag som håller högre kapslingsklass. Närmare så får det inte finnas vägguttag överhuvudtaget. Bara anslutningsdosa för fast anslutning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Reglerna skiljer sig mellan dusch med och utan kar. Jag tolkar det som att er dusch inte har någon karkant. Då är det 120 cm "slangvägen" runt kanten på väggen som gäller.

Man kan också beakta ifall det går att nå dosan stående i duschen. Man vill nog kunna nå handduken utan att gå alltför långt utanför duschen eller?

Jag finner det tveksamt att betrakta anslutningsdosan som placera i oklassat område. Det är inte där man brukar placera en handdukstork.

Dessutom innebär oklassat område inte att IP2X råder, utan IP-klassen styrs av om det det fuktigt eller vått på platsen.

Det låter mer som om ni bör byta tork. De ska inte bli överdrivet varma, de ska kunna gå dygnet runt. Det finns givetvis undantag så det är kanske en sån här tork ni har:
Elektrisk handdukstork med brännmärken och missfärgning mot en ljus vägg, tydlig brandskada synlig bakom och på handdukstorken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
 
H hempularen skrev:
OM avståndet inte hålls, så hjälper det inte att sätta ett uttag som håller högre kapslingsklass. Närmare så får det inte finnas vägguttag överhuvudtaget. Bara anslutningsdosa för fast anslutning.
Tack för era svar! Faller en timer infälld i dosa för utanpåliggande montage under "uttag"?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Reglerna skiljer sig mellan dusch med och utan kar. Jag tolkar det som att er dusch inte har någon karkant. Då är det 120 cm "slangvägen" runt kanten på väggen som gäller.
Det stämmer att vår dusch inte har någon karkant. Enl vad som anges i "Elbasen" (den enda SS-skrift jag har tillgång till) begränsas i duschars område 1 av (omskrivet och förkortat):
- Horisontellt plan 225cm över golv eller högsta punkt för fast monterat duschmunstycke/blandare
- Vertikal yta omkring 120cm från fast munstycke/blandare begränsad av mellanväggar
- Duschdörrar som är avsedda att vara stängda vid användning

Spontant känns det som om vårt område 0 & 1 borde begränsas i horisontalplanet av tredje punkten enligt ovan, eller är min tolkning tokig på något sätt?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan också beakta ifall det går att nå dosan stående i duschen. Man vill nog kunna nå handduken utan att gå alltför långt utanför duschen eller?

Jag finner det tveksamt att betrakta anslutningsdosan som placera i oklassat område. Det är inte där man brukar placera en handdukstork.
Torken är faktiskt monterad 'bredvid' duschen på samma vägg, med duschvägg däremellan och kan därför inte nås från inom duschområdet - något som absolut leder till viss irritation 😒

Sammanfattningsvis torde väl det vettigaste vara att montera timer i kapsling av minst klass IP44 om vi bestämmer oss för att genomföra ändringen.
 
Jag har utgåva 3 av elbasen och där stämmer inte figurnumren med de du anger. Inga figurer i närheten i min version visar det fall vi pratar om här. BH har problem med att ladda upp bilder just nu så jag försöker senare. Edit: Nu finns bilden.

Diagram över badrum med dusch, visar avstånd L1 och L2 (120 cm) från duschhuvud (S) runt en väggkant till tork (T). Märkta punkter: P (röd) och blå linje. Områden markerade 1 och oklassat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bilden kommer att visa är att avståndet 120 cm inte är rakt. Utan du ska ta ett flexibelt måttband och mäta från duschhuvud, runt kanten på väggen och mot torkens dosa. Det ska grovt motsvara vad man normalt kan nå med en arm stående i duschen.

Din tork sitter alltså vid rött streck, eller blått?

Om dosan hamnar i oklassat område så gäller i min mening också att det ska vara torrt på platsen. Man kan även gå med på att dosan hamnar i område 1, men fortfarande torrt.

Det finns visserligen timers som tål en IP44-miljö, t.ex
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol

Men som sagt, en handdukstork som blir "rejält varm" låter inte som en frisk tork!
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har utgåva 3 av elbasen och där stämmer inte figurnumren med de du anger. Inga figurer i närheten i min version visar det fall vi pratar om här. BH har problem med att ladda upp bilder just nu så jag försöker senare. Edit: Nu finns bilden.

[bild]

Vad bilden kommer att visa är att avståndet 120 cm inte är rakt. Utan du ska ta ett flexibelt måttband och mäta från duschhuvud, runt kanten på väggen och mot torkens dosa. Det ska grovt motsvara vad man normalt kan nå med en arm stående i duschen.

Din tork sitter alltså vid rött streck, eller blått?

Om dosan hamnar i oklassat område så gäller i min mening också att det ska vara torrt på platsen. Man kan även gå med på att dosan hamnar i område 1, men fortfarande torrt.

Det finns visserligen timers som tål en IP44-miljö, t.ex
[länk]

Men som sagt, en handdukstork som blir "rejält varm" låter inte som en frisk tork!
Hmm jag har följande bild i min utgåva 4. I din figur skulle handdukstorken sitta på det blåa sträcket (och mellanväggen torde ersatt av en duschkabin). Antar att bilden du bifogat är rörande punkt 2 i min omskrivna lista ovan och nedan bild gäller punkt 3.

Diagram över badrum där olika områden märkta med A, B, C och S visar placering av duschdörrar och fast duschhuvud enligt olika användningssituationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var just den tanken att använda sig av en sådan Timer från Schneider, och frågan blir ju om den ska sitta i förhöjningsram eller IP-klassad dosa (där vi ju lutar åt det senare).

Efter diskussion hemma kanske jag får backa på ordvalet i "rejält" varm, vi upplever tydligen inte frågan lika akut... hursomhelst vore det ett kul projekt.
 
B bofinkus skrev:
Hmm jag har följande bild i min utgåva 4. I din figur skulle handdukstorken sitta på det blåa sträcket (och mellanväggen torde ersatt av en duschkabin). Antar att bilden du bifogat är rörande punkt 2 i min omskrivna lista ovan och nedan bild gäller punkt 3.
Ja
B bofinkus skrev:
Det var just den tanken att använda sig av en sådan Timer från Schneider, och frågan blir ju om den ska sitta i förhöjningsram eller IP-klassad dosa (där vi ju lutar åt det senare).
Whatever, bara det är torrt. Även om man använder IP4X-materiel så är det bra om man ser till att det är torrt på platsen. Det är onödigt att fresta lyckan med en massa vatten,
B bofinkus skrev:
Efter diskussion hemma kanske jag får backa på ordvalet i "rejält" varm, vi upplever tydligen inte frågan lika akut... hursomhelst vore det ett kul projekt.
Bra
 
  • Gilla
bofinkus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.