Är 15 liter tillräckligt mycket alltså? Hade gissat att det var rätt låg risk för skador med så lite vatten
... Men många mer kunniga än jag som skrivit i tråden så jag antecknar!👍👌
 
  • Gilla
  • Haha
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Börja med att läsa det du citerade och se mitt inlägg som en vidareutveckling av det och det har inte nämnts ett enda ord om att bryta upp något golv så varför du helt plötsligt ska dra in det förstår jag inte.
Läs inlägg 8, där står det om att öppna golvet.

Ska man lyckas förhindra skador på isolering och reglar så funkar det inte att bara ha en avfuktare i rummet som ska torka bort många liter vatten genom ett massivt furugolv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs inlägg 8, där står det om att öppna golvet.
Varför blandar du in mej i att bryta upp ett golv???
 
Tack för många bra och kloka svar! Kan meddela att jag fått kontakt med försäkringsbolaget samt att, hör och häpna, "Fixarbolaget AB" hört av sig och bokat in tid samt även underleverantören som ska mäta fukt. Fuktmätarkillen kommer redan på torsdag och vill borra lite i golvet och mäta. Ingen av dem tycker jag ska göra mer, men gillade att jag ställt in en byggfläkt för att torka ut det värsta. Inga synliga fuktfläckar iaf.
Men ja, ca 15L anses rätt mycket och inget som man bara moppar och ångar ut i en handvändning tydligen. Jag kanske fått ut 5L vatten i bästa fall bedömde någon 🤷

Gällande byggare och försäkringsbolag så har jag haft en positiv upplevelse så här långt alla gånger utom när jag var helt utan egen förskyllan, och allt har gått rätt bra. Men dammit och skräpigt blir det. Jag har själv lagt golvet den här gången och vet att allt är skruvat, så jag hoppas att de bara skruvar upp, lyfter, torkar och skruvar tillbaks.

Gällande gången det inte gick bra var på den tiden jag bodde i lägenhet i StorStan och det var ett 40-tals hus. Det hade blivit stopp i avloppet pga av ledningar i gatan som rostat sönder och marken kalvat in, pga försummelse av Stockholm vatten. Eftersom typ alla ytskikt var original så blev det ju 100% åldersavdrag och stora stygga vattenbolaget stod för jack shit och jag orkade inte dra det i process att jag skulle stå helt skadeslös. Hela lägenheten var påverkad och stod med fläktar en hel sommar, ca 3mån. Men på bottenvåningen får man ta all skit... 💩 Men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Hade också ett akvarium och gick läck. Vad väl ca 80liter som rann ut men brukar inte göra så stor skillnad om den är 10 eller 100. Blir lika omfattande ändå. 4 månader tog den renoveringen och vi bodde på hotell hela tiden.
 
  • Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggfläkt och avfuktare en vecka skulle jag köra. Tejpa all ventilation och eventuell spalt i dörren. Kör 30 grader C därinne.
Hmm... Funkar det? Tänker att man måste "bära ut" fukten också? Men det kanske var det du menar med avfuktare, att man tömmer den då och då så att fukten kommer ut?
"tejpa all ventilation" blir ett digert arbete dock i vårt extremt otäta 50-talshus med självdrag 😅 Varenda por i siporexen känns som den läcker vissa årstider!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är 15 liter tillräckligt mycket alltså? Hade gissat att det var rätt låg risk för skador med så lite vatten
... Men många mer kunniga än jag som skrivit i tråden så jag antecknar!👍👌
Om det rinner ner mellan brädorna så är det svårt att torka ur, man får köra flera avfuktare på max för att få fukten att vandra uppåt igen men om golvet är lackat eller oljat så är det svårare.
 
M maxmsm skrev:
Om det rinner ner mellan brädorna så är det svårt att torka ur, man får köra flera avfuktare på max för att få fukten att vandra uppåt igen men om golvet är lackat eller oljat så är det svårare.
Dalafloda borstat vaxoljat... Antar det är svårt då?
 
  • Gilla
Hoaj
  • Laddar…
JoLi81 JoLi81 skrev:
Dalafloda borstat vaxoljat... Antar det är svårt då?
Flera avfuktare och fläktar som flyttar runt luften och får fukten att komma upp igenom springorna, jag hade för några år sedan presenningar som blåste sönder på ett tak som jag skulle renovera och det regnade in rejält så jag satte in fläktar och 7-8st avfuktare som fick gå tills de bara fick ut mindre mängder vatten och när taket var helt och vi började röja inne så hade vi inga spår av fukt när vi öppnade väggar och golv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
om det runnit igenom så borde det stanna i isoleringen eller uppe på den platon du installerat, så smidigast är nog att skruva upp och se där
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och om TS river upp golvet för att det ska torka bättre så kanske det inte blir något nytt golv och läggning betalt av försäkringsbolaget heller.
På ett sätt har du absolut rätt. Man ska inte riva, sådant som inte är helt uppenbart, utan att ha pratat med Försäkringsbolaget. I nio fall av tio får man nog ändå ersättning. Men det kan absolut leda till tjafs om vad som var nödvändigt och inte, samt hur det sett ut innan etc.
Det är alltid viktigt att dokumentera allt man gör.
Jag fick själv vattenskada i min tvättstuga. Detta var i slutet på veckan så besiktning kunde ej ske förrän efter helgen. Men fastän den jag pratade med på FB inte alls var insatt i skadans storlek, blev jag rådd att riva så mycket som möjligt. Men, att jag skulle fotografera varje steg.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Läskig tråd att läsa.

Vi har strax över 1600 liter fördelat på tre akvarium i vardagsrummet.. 😳


Stort akvarium i vardagsrummet med olika fiskar och växter. En TV bredvid visar en man i kostym som pratar i en sändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.