Instrumentet kan visa fel också. Det är troligen inte en ren DC-ström här utan en högfrekvent fyrkantvåg som instrumentet inte kan läsa av riktigt. Det är därför du kunde mäta en spänning även i AC-läget på multimetern. Dessutom kan instrumentets höga impedans spöka. Men kanske tyder det på att drivdonet är helt.

Som nämnts så är en bra felsökning att bygla en lampa i taget. Du kanske kan använda testsladden från din multimeter så här?
Närbild av en elektrisk anslutning med blå trådklämma och flera anslutna kablar, inklusive en röd testsladd från en multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör det för varje lampa. Troligen är det den mittersta som är trasig och när du byglar den kanske de andra två börjar lysa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Märkdata för LED drivaren:

"MALMBERGS Constant Current
LED Driver
9974065
Model: LD018H-CU03560-15
Pri:100V-240Vac 0.3A 50/60Hz
Sec: 10-60Vdc 0.35A
Pout: 18W MAX
Short Circuit & Overload Protected

PRI CE [[]] F U SEC
220-240V~ V110 /\ O M IP67 350mA"

Importören Malmbergs har jag för mig importerar "billigt" från Kina med dito kvalitet.

För felsökningen är följande data viktiga:
Styrning: Konstantström, kortslutningsskydd, överbelastningsskydd
Utspänningsområde: 10 - 60 V DC
Utspänningseffekt: Max 18 W och därmed 0.35 A (vid 51 V)

LED materialens bandgapsspänning och min gissning är att det ligger på 3,6 volt i detta fall.

Mitt tips: Under förutsättning att båda de vita dosorna är av lågspänning. Öppna locket till båda dosorna. Koppla bort LED lamporna i båda dosorna. Anslut en resistans över utgången på cirka 100 ohm och mät vilken spänning som blir över denna. Samt en mätning i serie som visar vilken ström som går igenom. Upprepa proceduren för den andra dosan.

Spänningsmätning: "V= 20" (mellan VΩmA och COM)
Strömmätning: "A= 10" (mellan 10A och COM)

Multimeter UT33D manual och produktsida samt bild. (annan manual)

Vet man spänning och ström över en rent resistiv testlast så är det lätt att förstå var man skall gå vidare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den vänstra dosan är alltså 230 V matning till drivdonet, de 4 andra spottarna kommer någon annanstans ifrån, eller så är det 230V spottar. Skruva upp den högra dosan och mät om du har någon spänning där, om inte du kan öppna drivdonet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Instrumentet kan visa fel också. Det är troligen inte en ren DC-ström här utan en högfrekvent fyrkantvåg som instrumentet inte kan läsa av riktigt. Det är därför du kunde mäta en spänning även i AC-läget på multimetern. Dessutom kan instrumentets höga impedans spöka. Men kanske tyder det på att drivdonet är helt.

Som nämnts så är en bra felsökning att bygla en lampa i taget. Du kanske kan använda testsladden från din multimeter så här?
[bild]
Gör det för varje lampa. Troligen är det den mittersta som är trasig och när du byglar den kanske de andra två börjar lysa.
Du menar att testsladden kan fungera som bygling? Tar jag alltså bort den röda från multimetern och stoppar in den så som på bilden? Eller ska jag stänga av multimetern och stoppar in respektive sladd i kontakten?

Jag plockade bort mittenspotten (vita sladdarna) och försökte "bygla" med sax men inget hände. Inte helt säker på att jag fick till det rätt dock.

Drivern går inte att få upp. Möjligen med våld, men provar dosorna bredvid ikväll.
 
Jag har nog inga fler tips nu. Kanske har du en bekant som kan hjälpa dig på plats?
 
Ah, riktigt knäppt. Jag som tänkte skylla på hempul med dessa två fåniga dosor.
 
Attans. Jag försöker att mäta dosorna som går att mäta och bygla varje spot såsom ni tipsat om. Annars åker jag nog på att kontakta elektriker ändå.

Stort tack ändå för hjälpen!
 
Har försökt mäta lite nu. Detta är den högra dosan, se bild.

Går det att mäta i hålet på de röda plastbitarna, mot metallen där inne? I så fall ger det ingenting alls. Inget "pip" heller när man kör den inställningen. I den vänstra får jag däremot lite pip och lite spänning/volt som hoppar runt.

(Har också insett att drivern och den vänstra dosan troligen inte har nåt alls att göra med de fungerade spotsen så som någon nämnde här i tråden)

Men eftersom det piper i den vänstra, som sitter "innan drivern", men inte i den högra som sitter efter drivern, kan man dra slutsatsen att drivenheten helt enkelt är paj?
 
  • Närbild på en elektrisk dosa med blå och bruna kablar anslutna till röda kopplingshylsor. Dosan är monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pip funktionen ger nog inte efterfrågad kunskap.

Kontrollera först att spänningen i dosan med elmatningen påslagen med AC-V och DC-V mellan polerna att spänningen i dessa är ofarlig.

Om den högra dosan är till LED och därmed "ofarlig" så slå av elmatningen. Koppla loss en ledare och koppla något som har lite resistans mellan de två ledarna. Slå på elmatningen och mät spänningsfallet över resistansen. Slå av elmatningen och mät sedan resistansens värde i ohm.
Koppla sedan multimetern i serie med resistansen och slå på elmatningen samt mät strömmen.

Ett tips är att en kardel har rätt bra resistans om man inte har något annat att tillgå. Annars brukar gammal elektronik vara fulla av resistanser. Även en glödlampa från en ficklampa eller brödrost kan fungera. Kjell & Co har också elektronikkomponenter till salu.
 
Ja kommer du åt metallen inne i skarvdonen så kan du får ett mätvärde.
Ställ in instrumentet på likspänning (Volt) och se vad du får för värde.

Som andra har varit inne på, drivdonet justerar sin utspänning (Volt) för att driva en ström på 350 mA (0,35 A) genom slingan av seriekoppladelysdioder. En defekt spot slår ut hela kedjan, som då slocknar.
 
Svårt att mäta, spänningen hoppar lite fram och tillbaka men får oftast 0,00 men hoppar ibland upp till 0,19-0,20 V och lite däremellan.
 
Redigerat:
Vad är resistansen och strömmen?
 
H hypotek skrev:
Svårt att mäta, spänningen hoppar lite fram och tillbaka men får oftast 0,00 men hoppar ibland upp till 0,19-0,20 V och lite däremellan.
Om du har mätt DC-spänningen mellan två röda tomtehattarna till nära noll så tyder det på att drivdonet är trasigt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du har mätt DC-spänningen mellan två röda tomtehattarna till nära noll så tyder det på att drivdonet är trasigt.
Eller så använder drivdonet PWM eller liknande som ställer till det för multimetern. Alternativt så är den okända resistansen så låg att högre spänningsfall inte kan uppnås.

Därav viktigt att veta resistans och ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.