Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
D Dilato skrev:
Man måste läsa tråden innan man kastar sig in...
#276
#282
#284
#286
#288

[länk]
Min fråga var om det finns någoT som säger att vattnet kommer att försvinna från atmosfären, inte någoN.

Man måste läsa frågan innan man kastar ur sig...

Att några användare på ett forum säger en sak är definitivt inte samma sak som att det är så. Det vet vi alla av erfarenhet på vilket forum som helst.
 
I Intet skrev:
Nejdå! Det var din övertygelse om att vi fixar detta, jag hade synpunkter på.
Jag tror alltså att du har fel.
Då förstod du inte mitt inlägg.
Det var ett god dag-yxa-svar.

Mitt inlägg handlade om att lösa problem genom att hitta lösningar, t ex nya energikällor, du svarade med geo-politik.

Du får gärna tro jag har fel.

Anser du att tekniken har stagnerat de senaste hundra åren och inget nytt har kommit?
Att folk för hundra år sedan inte ens kunde drömma om det vi ser idag?

Vad får dig i så fall att tro att det kommer att stanna nu? Om hundra år kommet det att finnas saker vi inte ens kan drömma om idag.

Men du tror att geopolitik plötsligt har fått allt att stanna? Hur var det med geopolitiken förr? Var den stabil?
 
G gaidin skrev:
Att några användare på ett forum säger en sak är definitivt inte samma sak som att det är så. Det vet vi alla av erfarenhet på vilket forum som helst.
Jo det är ett extremt polariserat jidder i världens sociala medier, worldwide.

Jag själv väljer nog "Disaster mode"..... mycket bra benämning för övrigt.
 
Det var en intressant undersökning som presenterade på CNN i går där man kommit fram till att vi inte kommer kunna ha sommar-OS i ett antal av världens städer på grund av att världens temperatur konstant ökar. Så ja, vi har en global uppvärmning och det är bevisat att människan påverkar den negativt.

Vad gör jag själv? Kör elbil, avstår att flyga i största möjliga mån, minskat min boyta med mycket mer. Vill minimera konsumtion, men det är svårt då vi lever i ett konsumtionssamhälle.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är ett extremt polariserat jidder i världens sociala medier, worldwide.

Jag själv väljer nog "Disaster mode"..... mycket bra benämning för övrigt.
Nu undrar jag igen om du verkligen svarar rätt person.

Är vi i samma diskussion?
Jag undrade om det finns något som styrker, visar på, indikerar, att vattnet skulle försvinna från jorden. D v s fakta

Du svarar med polarisering i sociala medier och disaster mode?

Tror du verkligen att sociala medier och individers åsikter skulle kunna påverka om vattnet försvinner från jorden?

Var vänlig att sluta svara mig på frågor jag inte ställt.
 
G gaidin skrev:
Nu undrar jag igen om du verkligen svarar rätt person.

Är vi i samma diskussion?
Jag undrade om det finns något som styrker, visar på, indikerar, att vattnet skulle försvinna från jorden. D v s fakta

Du svarar med polarisering i sociala medier och disaster mode?

Tror du verkligen att sociala medier och individers åsikter skulle kunna påverka om vattnet försvinner från jorden?

Var vänlig att sluta svara mig på frågor jag inte ställt.
Jo mycket surr om att vattnet försvinner ut i rymden....

Nu ÄR Topic global uppvärmning och där definierar jag oss som i "Disaster Mode".

Sen ser jag då en lösning med tredubbling av jordklotets kärnkraft så får vi stopp på eländet i likhet med många andra på jordklotet. (utom i gröna kretsar i Europa)
 
P paralun skrev:
Jo mycket surr om att vattnet försvinner ut i rymden....

Nu ÄR Topic global uppvärmning och där definierar jag oss som i "Disaster Mode".

Sen ser jag då en lösning med tredubbling av jordklotets kärnkraft så får vi stopp på eländet i likhet med många andra på jordklotet. (utom i gröna kretsar i Europa)
Helt ok.

Men varför svarar du mig med detta?
 
G gaidin skrev:
Helt ok.

Men varför svarar du mig med detta?
Jo du ifrågasätter under hela tråden och har ditt budskap.

Sen är det mycket intressant att de gröna nu helt plötsligt ifrågasätter att vi är i "Disaster Mode"? Till och med IPCC klarar inte av att bli eniga om nästa rapport. Allt för att slippa kärnkraft som lösning!
 
G gaidin skrev:
Min fråga var om det finns någoT som säger att vattnet kommer att försvinna från atmosfären, inte någoN.
Finns det någoT som säger något, det måste väl ändå vara någoN?

Om Illustrerad Vetenskap är något eller någon har jag dålig koll på...men:

i dag befinner vi oss i en epok under vilken jorden förlorar vatten.
Väteatomer lämnar jorden

Vattenförlusten beror på att partiklar emellanåt undslipper jordens gravitationskraft och försvinner ut i rymden. Det gäller framför allt de lätta väteatomerna, som ingår i vattenmolekyler tillsammans med syre.

Varje gång atmosfären förlorar väte, förlorar vi därmed en av byggstenarna till vatten.

Jordens vattenreserver försvinner långsamt i takt med att väte, som ingår i vatten, försvinner ut i rymden.
https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/ar-jordens-vattenmassor-konstanta
 
Unikt namn
trähandtag trähandtag skrev:
Och på medeltiden var häxorna ett stort problem. På 70 talet var det först vi förstod att (eller nådde ut till media) att vi lever i ett så kallad Glacialklimat, med alternerade värmeperioder och nedisningsperioder. Mediarubriker borde du väl vara så gammal att förstå att man måste sortera bland.
Om vi lärde alla moderna baktikhäxor att åka kvast skulle de kunna blockera mer solljus från att nå jorden och på så vis hänma växthuseffekten.
 
  • Haha
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om vi lärde alla moderna baktikhäxor att åka kvast skulle de kunna blockera mer solljus från att nå jorden och på så vis hänma växthuseffekten.
Eller om vi kunde styra hur kraftiga utbrott all världens vulkaner skall ha och även när de sker. Men jag kan lova att man föredrar att slippa utbrotten helt istället om man kunde göra så.

Även om man diskuterar att blockera solljus i atmosfären så ville inte IPCC ha med det i lösningsfloran.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om vi lärde alla moderna baktikhäxor att åka kvast skulle de kunna blockera mer solljus från att nå jorden och på så vis hänma växthuseffekten.
Fattar du inte att det är kränkande att skriva batikhäxa

Batikmagiker heter det
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller om vi kunde styra hur kraftiga utbrott all världens vulkaner skall ha och även när de sker. Men jag kan lova att man föredrar att slippa utbrotten helt istället om man kunde göra så.

Även om man diskuterar att blockera solljus i atmosfären så ville inte IPCC ha med det i lösningsfloran.
Jo men vulkanutbrott påverkar ju mest flygtrafiken i världen eftersom det inte är bra att få in skiten i jetmotorerna.

USA är vaken nu mot i morse.
https://www.flightradar24.com/38.18,23.84/2
 
Unikt namn
P Pin skrev:
Fattar du inte att det är kränkande att skriva batikhäxa

Batikmagiker heter det
Helt rätt, man vill ju inte belönad med rosa tisteln.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fattar du inte att det är kränkande att skriva batikhäxa

Batikmagiker heter det
Nähä. Batikillusionist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.