Hej!

Jag är inne på att göra en liten urklippsbok med de olika tapeter jag hittade i vardagsrummet i vårt gamla hus som vi renoverar. Har lyckats rädda några "sjok" med tapeter och bårder i skapligt skick, frågan nu är hur man ska bete sig för att få isär alla lager (uppskattningsvis 4-5 st, vissa med tidningspapper emellan) utan att förstöra dem.

Någon som gjort samma sak med gott resultat och har lite tips? :surprised:
 
Det här är kanske inte den mest ortodoxa metoden, men den är säker åtminstone för att få isär lagren. Lägg ett sjok i badkaret i ljummet vatten så glider de isär. Man får bara hålla reda på ordningen. Om det är en skadlig metod, kanske ångtricket (hålla sjoket över kokande vatten) är mer skonsamt. Jag har bra provat den första metoden, och den har faktiskt fungerat bra så här långt, men det borde finnas något subtilare, kanske ångtricket som sagt.
 
Bägge låter som klassiska trick som också användes förr i tiden av frimärkssamlare, fast i mindre skala. :)
 
Jag har delat tapeter som ovan...genom att lägga dem i vatten. funkar utmärkt och jag tror inte det skadar dem om man bara är försiktig när man tar upp dem blöta för då är de väldigt sköra.

Annars ska man kunna lägga dem i en fuktig tidning och låta dem bli mjuka men det känns som om det tar betydligt längre tid och är krångligare...kanske att de fastnar ihop med tidningen istället. Har inte testat.
 
Tack för tipsen!

Har ni bara lagt dem på plant underlag att torka sen, eller mellan hushållspapper? De blir inte väldigt "bubbliga" efteråt?
 
Frimärkena lade man i press mellan läskpapper efter att man var säker på att inget lim fanns kvar. Men jag har ingen aning om var man får tag i läskpapper nu för tiden.
 
pinebar skrev:
Men jag har ingen aning om var man får tag i läskpapper nu för tiden.
Enligt rykten hos välsorterade pappershandlare. Vanliga kaffefilter fungerar utmärkt som substitut dock.

Kul idé med gamla tapeter-album förresten. Synd bara att alla "mina" gamla tapeter antingen är obegripligt väl borttagna eller sitter som berget. :(
 
Gammal tråd men här kommer ett tips. Om det finns limtryckstapeter med så vill nog inte dom bada. Fukta en tidning och lägg den i plastpåse/säck med tapeterna så går dom snart isär. Låt det ta lite tid. Färgtrappor och tapettavlor är jätteintressant. Hoppas att många bevarar en snutt här och där. skriv gärna årtal med blyerts och ta med det ni själva gör, glöm inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.