Hej,

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet i en brf, och då jag verkligen ogillar det nuvarande dörrlåset så har jag funderat på att byta, eventuellt till ett smart lås. Jag läser i föreningens stadgar att det är mitt ansvar att underhålla och reparera "till ytterdörr hörande låsanordningar inklusive nycklar", vilket är det enda som nämns om vem som ansvarar för dörrlås.

För att vara på den säkra sidan skrev jag till styrelsen för att höra, som var lite osäker på det, men som svarar att de inte tror att jag får byta lås, pga att det "finns krav på att det måste finnas en huvudnyckel som går till alla lägenheter."

Läser jag mer i stadgarna så hittar jag inte ett ord om att föreningen ska ha rätt, eller krav på huvudnyckel till lägenheterna, det enda som står under paragrafen "Tillträdesrätt" är det vanliga om att föreningen har rätt att få tillträde, och ger jag inte det så kan de ansöka om handräckning från Kronofogden.

Så vad tror ni, är det bara en styrelsemedlem som höftar lite med svaren, och säger vad de själva tycker är mest praktiskt, eller stämmer det att de ändå har rätt till huvudnyckel och att de ansvarar för att byta lås till lägenheterna?
 
L Lasergurka skrev:
till ytterdörr hörande låsanordningar inklusive nycklar
Ditt lås, dina nycklar.
Byt som du vill.
L Lasergurka skrev:
"finns krav på att det måste finnas en huvudnyckel som går till alla lägenheter."
Kan inte vara lagligt att någon annan måste ha nyckel till din bostad.

Just en sådan huvudnyckel är den ultimata attackvektorn för en tjuvliga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ditt lås, dina nycklar.
Byt som du vill.

Kan inte vara lagligt att någon annan måste ha nyckel till din bostad.

Just en sådan huvudnyckel är den ultimata attackvektorn för en tjuvliga.
Det är lite så jag tänker, men tycker ändå det är lite oklart vems låsen egentligen är, iom att det enda som nämns om lås/nycklar är vem som ansvarar för att reparera och underhålla dem, inte just vem som ska byta ut dem och äger dem.

Och ja, det känns ju absolut som en stor svaghet att en nyckel kan ge tillträde till 70 lägenheter, speciellt då vi inte har några uppgifter om hur dessa huvudnycklar i så fall förvaras.
 
Claes Sörmland
Det kan vara så enkelt att det har funnits ett centralt låssystem av historiska skäl. Kanske byggdes lägenheterna så eller kanske ombildades hyresrätter med detta system till en BRF. Sen har stadgar införts som inte harmoniserar med denna lösning.

Det är stadgarna som gäller även om det kanske är en miss i detta avseende att de har antagits/ändrats.
 
Claes Sörmland
L Lasergurka skrev:
Det är lite så jag tänker, men tycker ändå det är lite oklart vems låsen egentligen är, iom att det enda som nämns om lås/nycklar är vem som ansvarar för att reparera och underhålla dem, inte just vem som ska byta ut dem och äger dem.
Ditt tankesätt är egentligen lite fel. Det är ju så att hela huset inklusive hela din lägenhet ägs av föreningen. Du äger ingen del även om det känns så. Du har istället en exklusiv rätt att nyttja din lägenhet som kommer med att du äger bostadsrätten. Det bostadsrättslagen och stadgarna reglerar är således vem som har bestämmanderätt över lägenheten och delar av den som t ex dörrlåset. Och det är du i detta fall med låset eftersom stadgarna säger det. Med denna bestämmanderätt kommer också nöjet att få betala för vad du väljer att göra med låset.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så enkelt att det har funnits ett centralt låssystem av historiska skäl. Kanske byggdes lägenheterna så eller kanske ombildades hyresrätter med detta system till en BRF. Sen har stadgar införts som inte harmoniserar med denna lösning.

Det är stadgarna som gäller även om det kanske är en miss i detta avseende att de har antagits/ändrats.
Jo, det har ju varit en rimlig förklaring...men huset byggdes 2019 som Bostadsrätter.

Och ja, stadgarna gäller, det är jag med på. Men hur ska jag tolka dem? Att jag fritt kan byta lås då jag är den som ansvarar för reparation/underhåll och inget annat nämns om lås till lägenheter?
 
Claes Sörmland
L Lasergurka skrev:
Jo, det har ju varit en rimlig förklaring...men huset byggdes 2019 som Bostadsrätter.

Och ja, stadgarna gäller, det är jag med på. Men hur ska jag tolka dem? Att jag fritt kan byta lås då jag är den som ansvarar för reparation/underhåll och inget annat nämns om lås till lägenheter?
Ja precis.

Sen kan du ju fundera på om det är smart, praktiskt och så. Om du har ett lås med ett sånt där serviceläge så är väl det rätt skönt att ha. Föreningen ska ju ständigt in i lägenheterna och spola avlopp, göra OVKer och allt vad det nu är.

En annan aspekt är den sociala. Om hela föreningen är överens om att ha ett gemensamt nyckelsystem så kanske det inte är det socialt bästa draget att vara kärringen som går emot strömmen.
 
  • Gilla
Lasergurka
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis.

Sen kan du ju fundera på om det är smart, praktiskt och så. Om du har ett lås med ett sånt där serviceläge så är väl det rätt skönt att ha. Föreningen ska ju ständigt in i lägenheterna och spola avlopp, göra OVKer och allt vad det nu är.
Om det nu blir ett smartlås så blir det ändå lätt att släppa in folk när det behövs, och i min tidigare förening har jag behövt lämna ifrån mig nyckeln 3 gånger på 8 år, så tror inte det kommer ställa till några enorma problem ändå. Har hellre ett lås jag inte behöver pilla med nyckeln så att den hamnar helt rakt för att den ska gå in haha

edit: Köper dock helt att det är dumt att bråka med föreningen bara för sakens skull, så kommer nog inte byta lås för än jag fått ett godkännande från dem, vill mest veta vems sida lagen står på, och hoppas på att styrelsen då kommer fram till samma sak som ni berättat här; att det är mitt val om jag vill byta lås.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om inget annat anges i stadgarna anser jag att du är fri att utforma ditt eget skalskydd som du vill. Ingen vet vad du har för skäl att byta dörrlås, om du är på flykt från någon idiotisk fd sambo exempelvis. Det är inget som styrelsen har att göra med. Som styrelseledamot skulle jag aldrig ha synpunkter på det. Jag som har huvudnycklarna i min lägenhet skulle bara gå in i en annan lägenhet om det, 1 hade börjat brinna i lägenheten och det befann sig personer i lägenheten. 2 om det förekom ett akut medicinskt ärende och ambulans bankade på dörren. Om polisen bankade på dörren eller om det var ovk eller liknande hade jag inte öppnat utan jurist. Men ska tilläggas att vi är en väldigt bra förening, där det hade räckt med ett telefonsamtal om det var dags för ovk och ingen hade lagt ut nyckel. Med digitala lås kommer man ju dessutom runt hela problemet. Man kan ju t.o.m. lägga till en nfc tagg som styrelsen använder till alla smarta dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.