Hej,

Igår morse kom katten och klättrade runt med blöta tassar i sonens rum. Märkligt tyckte vi och kollade runt lite och hittade vatten på golvet. Har katten kissat inne? Näe, ingen lukt... Var kommer det ifrån? Oh noes, akvariet!
Uppskattningsvis 15L vatten har läckt ut under natten, på en yta av ca 4kvm. Vi har massivt furugolv som är hyggligt tätt skruvat. Körde byggfläkt igår hela dagen och det _känns_ torrt på ytan och trät har inte rest sig nämnvärt. Tycker även de initiala "blötfärgerna" på golvet försvunnit.

Har anmält till försäkringsbolaget och fått en besiktning bokad i nästa vecka med bl a fuktmätning.

Men hur torrt är torrt? Borde jag göra något mer? Är det fortfarande väldigt blött under tror ni? Vi renoverade 2015 och satte då in oorganisk isolering, men golvet och bjälkarna är trä. Dock ingen risk för fukt i plattan då vi satte in en typ av platon för att skydda från fukt underifrån 🙄
 
  • Gilla
micke tällberg
  • Laddar…
Ca 15 liter är lika med 1 mm vatten på 15 m2, har ni torkat upp så mycket. Troligtvis inte, vattnet har sjunkit ner mellan bädorna och det är vått i bjälklaget. Kan bli ett större projekt än ni tänker.
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Men hur mycket koldioxid krävs det då för att torka upp furugolvet? Räcker det med ett par kilo?
M miks62gbg skrev:
Utan CO² så har vi ingen grönska och matproduktion. I takt med ökad CO² så har skördarna blivit större och detta har förhindrat många hungerkatastrofer de senaste decennierna.

CO² är livets gas. Det är inte många som vet detta utan det finns faktiskt rubbade människor som på allvar vill fånga in CO² och gräva ner och lagra gasen i urberget. Själva infångandet av CO² skulle kräva ytterligare 3-4 kärnkraftsreaktorer om detta skulle bli verklighet i Sverige. Endast MP (i samarbete med V,S,C) skulle driva igenom ett sådant trams.
 
  • Haha
  • Gilla
Filbert och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Byggfläkt och avfuktare en vecka skulle jag köra. Tejpa all ventilation och eventuell spalt i dörren. Kör 30 grader C därinne.
 
  • Gilla
AFredriksson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JoLi81 JoLi81 skrev:
Borde jag göra något mer?
Med tanke på att besiktningsmannen kommer nästa vecka bör du väl inte göra något alls förrän dess. Om du torkar nu så kommer hen att inte mäta någon fukt och du kan inte få någon ersättning för den extra elförbrukningen. Kanske svårt att mäta fukten en bit ner om översta cm är extra torr också.
 
  • Gilla
Anneli Törnros
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klockan tickar, att vänta är ingen klok idé.
 
  • Gilla
TSkoogh och 22 till
  • Laddar…
Nej, torka så mycket du kan. Men tala om för besiktningsmannen vad du gjort, så att han/hon inte nöjer sig med att mäta på ytan.
Ring annars Försäkringsbolaget. De kanske tycker det är okej om du river upp golvet där det var som blötast. Det brukar de ibland råda en till att göra. Men att man givetvis ska dokumentera. Öppnar du upp golvet kommer du slippa väldigt mycket problem. Isoleringen och reglarna kan då torka fort, utan att det blir några skador. Det bästa är även om du tar bort det mesta av isoleringen, och torkar den separat.
Du kommer få ett nytt golv iallafall. Men du slipper byggarbetare och massa annat krångel. Det är inte roligt.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klockan tickar, att vänta är ingen klok idé.
Efter att ha fått en vattenskada (uppifrån via tak och vägg) i vintras så kan jag bara säga att försäkringsbolaget inte har någon brådska alls och uppenbarligen tycker att det är helt okej att vänta 1-2 veckor med besiktning och sen vänta 3 veckor (jul och nyår) med att riva ytskikt för att sen börja med uttorkningen 1-2 veckor senare efter ytterligare en fuktmätning. Eftersom det var föreningens ansvar och deras försäkringsbolag kunde vi inte göra något själva.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Allman och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Efter att ha fått en vattenskada (uppifrån via tak och vägg) i vintras så kan jag bara säga att försäkringsbolaget inte har någon brådska alls och uppenbarligen tycker att det är helt okej att vänta 1-2 veckor med besiktning och sen vänta 3 veckor (jul och nyår) med att riva ytskikt för att sen börja med uttorkningen 1-2 veckor senare efter ytterligare en fuktmätning. Eftersom det var föreningens ansvar och deras försäkringsbolag kunde vi inte göra något själva.
Jag skulle vara orolig för mikrobiell tillväxt. Ännu värre nu i rötmånaden när temperaturen är högre.
 
  • Gilla
AFredriksson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle vara orolig för mikrobiell tillväxt. Ännu värre nu i rötmånaden när temperaturen är högre.
Det är absolut en risk, men man bör nog inte göra något utan att prata med försäkringsbolaget först.
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är absolut en risk, men man bör nog inte göra något utan att prata med försäkringsbolaget först.
I mitt eget hus skulle jag agera. I min bostadsrättslägenhet är det ju mer komplicerat med fler parter inblandade. Att hoppas på försäkringsbolaget skulle jag inte göra efter att ha sett den minimala hjälp mina grannar småhusägarna har fått därifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att besiktningsmannen kommer nästa vecka bör du väl inte göra något alls förrän dess. Om du torkar nu så kommer hen att inte mäta någon fukt och du kan inte få någon ersättning för den extra elförbrukningen. Kanske svårt att mäta fukten en bit ner om översta cm är extra torr också.
Att snåla och riskera skador av större dignitet för att få ut några ynka kronor i ersättning för elförbrukning är på ren svenska dumsnålhet!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Att snåla och riskera skador av större dignitet för att få ut några ynka kronor i ersättning för elförbrukning är på ren svenska dumsnålhet!
Och om TS river upp golvet för att det ska torka bättre så kanske det inte blir något nytt golv och läggning betalt av försäkringsbolaget heller.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och om TS river upp golvet för att det ska torka bättre så kanske det inte blir något nytt golv och läggning betalt av försäkringsbolaget heller.
Varför skulle det inte bli ersättning?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och om TS river upp golvet för att det ska torka bättre så kanske det inte blir något nytt golv och läggning betalt av försäkringsbolaget heller.
Börja med att läsa det du citerade och se mitt inlägg som en vidareutveckling av det och det har inte nämnts ett enda ord om att bryta upp något golv så varför du helt plötsligt ska dra in det förstår jag inte.
 
  • Gilla
Björne T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.