Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
P Pin skrev:
Som jag skrev har detta pågått sedan urminnes tider och processen tar 3 miljarder år till.
Minst..men det finns mer vatten att hämta.
Nu är väl det inte det här som kommer att utplåna mänskligheten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Så tvärsäkert har jag väl inte uttryckt mig, eller. Jag skrev ju att varken jag eller någon annan vet.

100 miljarder kändes inte som någon överdrift.
Ex Hybrit budgeten på 1000 miljarder SEK, vad får vi där? Är det rätt att ösa skattebetalarnas pengar på det. Samtidigt som vi stänger kärnkraft och ökar fosilbaserad energi.

[media]
Jag vet inte, herr Jönsson kanske har helt fel.
Självklart är kärnkraft bättre än kol, för människor. Frågan handlade ju om omställning för klimatet och att det skulle vara bättre och billigare att flytta folk än att hitta bättre energikällor.

Jag håller inte med. En del här i tråden verkar ju tycka att vi människor skall sluta tänka på oss själva och offra våra samhällen och civilisation för rätten att konsumera och köra fossila bränslen i stället för att hitta bättre lösningar.

En del verkar ju tro att det handlar om att vi skall åka häst och vagn och gå tillbaka några hundra år i utveckling medan mer upplysta människor tror på utveckling till det bättre.

Att leva som vi "alltid har gjort" har vi aldrig gjort. Vi utvecklas hela tiden och när vi ser att vi gör fel så hittar vi lösningar för att överleva. Survival of the fittest, de som kan anpassa sig.

En evolutionär konsekvens är t ex parasiter. Många ser ju oss människor som parasiter på jordens resurser och det är ju sant. Men en parasit som evolverat länge och kommit långt är de som skapar nytta för sitt värddjur. En lus som får oss att klia oss i huvudet försöker vi utrota medan de kvalster som lever på våra hudrester och städar efter oss låter vi vara kvar. Skulle de försvinna skulle det bli ett problem för oss.
Det finns fiskar som tar sig till platser där det är gott om andra fiskar som äter ur deras munnar, matrester och bakterier, men som samtidigt håller rent, äter havstulpaner från huden o s v
Det är utvecklade parasiter och vi som människor en ganska ung art som ännu inte hittat vår plats i kretsloppet.

Vi behöver utvecklas mer och en gissning är att vi som art utvecklats snabbare än någon annan art och vi utvecklas exponentiellt.

Vi kommer att lösa detta till slut. Men inte med fossila bränslen och att gräva upp kolet ur marken för att släppa det tillbaka i atmosfären så som det var för miljoner år sedan. Vi har kraften att göra annorlunda och det kommer vi att göra, annars dör vi ut och blir bara en kort klåda som ett myggbett i jordens historia.
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau är ganska säker på att man inte håller med på Seychellerna som fick hålla en huvudpresentation under COP28.
[länk]

Inte heller på skånes sydkust om vi tar vår lilla värld.
Nu är jag inte med alls, teorin att vattnet försvinner ut i rymden och torrlägger jorden på 3 miljarder år har vilken koppling till Seychellerna eller skånes sydkust?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är jag inte med alls, teorin att vattnet försvinner ut i rymden och torrlägger jorden på 3 miljarder år har vilken koppling till Seychellerna eller skånes sydkust?
Finns det något som säger att vattnet skulle försvinna ut i rymden?

Kanske plattjordare som inte tror på gravitation men vattnet kommer nog att stanna kvar i atmosfären.
Jag har inte riktigt förstått tanken om att vattnet kommer att försvinna. Omvandlas till ånga, visst. Kanske t o m omvandlas rill syre och väte men så länge de beståndsdelarna finns kvar kommer det att skapas vatten.

Syre är ju väldigt reaktivt och binder sig jättegärna till diverse andra grundämnen.
Kemins slampa typ... 😆
 
P Pin skrev:
Som jag skrev har detta pågått sedan urminnes tider och processen tar 3 miljarder år till.
Suck, säger jag bara, och många med mig.
VAD har pågått sen urminnes tider?
Att klimatet ändrar sig?
Absolut, vem har påstått något annat.?
Det är klimatförändringens takt som stressar livet och dess försök till anpassning.
På EON (inte elbolaget) finns en massa korta videos om världen och dess utveckling. Där presenteras en period då det var jädrigt varmt, varmare än nu och antagligen även med mer CO2, men den uppvärmningen var naturlig (vulkanutbrott) och tog flera miljoner år. Då hann livet anpassa sig. Idag snackar vi om att vi i storleksodningen släpper ut lika mycket CO2 per år som det gjorde under typ hundra tusentals år på den perioden (jag minns inte exakt, det kan ha varit ännu mer)
Ledsen att jag inte referenser till hands just nu.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är jag inte med alls, teorin att vattnet försvinner ut i rymden och torrlägger jorden på 3 miljarder år har vilken koppling till Seychellerna eller skånes sydkust?
Om isen smälter på berg som tex Grönland så blir det ju en större volym vatten som höjer havsvattennivån och Seychellerna blir nog de första som dränks. Sen är det svårare att se sambandet med problemet Skåne och erosion.

EDIT såg nonsensskrivningen om rymden, sorry
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vi kommer att lösa detta till slut. Men inte med fossila bränslen och att gräva upp kolet ur marken för att släppa det tillbaka i atmosfären så som det var för miljoner år sedan. Vi har kraften att göra annorlunda och det kommer vi att göra, annars dör vi ut och blir bara en kort klåda som ett myggbett i jordens historia.
Det tror jag inte alls. Vi kan ju inte ens komma överens om så basala saker som vilken gräsplätt som tillhör vem. Så hur i hela friden skall vi kunna komma överens om vem som skall göra vad, när och hur mycket? Det kommer bara att sluta med ett djävla sjäbblande blandat med möten dit alla världsledare flyger för att komma överens om något svulstigt som ingen ändå tror på, annat än att impa på hemmapubliken.
Tiden går och alla kör vidare i samma hjulspår i väntan på att någon annan skall börja. Nja. Nästan alla. Sverige och några andra med megalomani, som ständigt vill vara "Världsledande" och "visa vägen" samt "Ta på sig ledartröjan" kommer att investera i det ena vansinnesprojektet efter det andra. I vårt fall leder vår hybris till Hybrit 😁. När vi sedan slår oss för bröstet och väntar på massornas exstas möts vi istället av några bönder som skakar på huvudet, vänder på foten och går där ifrån.
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det tror jag inte alls. Vi kan ju inte ens komma överens om så basala saker som vilken gräsplätt som tillhör vem. Så hur i hela friden skall vi kunna komma överens om vem som skall göra vad, när och hur mycket? Det kommer bara att sluta med ett djävla sjäbblande blandat med möten dit alla världsledare flyger för att komma överens om något svulstigt som ingen ändå tror på, annat än att impa på hemmapubliken.
Tiden går och alla kör vidare i samma hjulspår i väntan på att någon annan skall börja. Nja. Nästan alla. Sverige och några andra med megalomani, som ständigt vill vara "Världsledande" och "visa vägen" samt "Ta på sig ledartröjan" kommer att investera i det ena vansinnesprojektet efter det andra. I vårt fall leder vår hybris till Hybrit 😁. När vi sedan slår oss för bröstet och väntar på massornas exstas möts vi istället av några bönder som skakar på huvudet, vänder på foten och går där ifrån.
Utmärkt inlägg... det är ju en usel polariserad debatt överallt inkl mellan många grannar.
Ingen vill ge sig trots solklara fakta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Suck, säger jag bara, och många med mig.
VAD har pågått sen urminnes tider?
Att klimatet ändrar sig?
Absolut, vem har påstått något annat.?
Det är klimatförändringens takt som stressar livet och dess försök till anpassning.
På EON (inte elbolaget) finns en massa korta videos om världen och dess utveckling. Där presenteras en period då det var jädrigt varmt, varmare än nu och antagligen även med mer CO2, men den uppvärmningen var naturlig (vulkanutbrott) och tog flera miljoner år. Då hann livet anpassa sig. Idag snackar vi om att vi i storleksodningen släpper ut lika mycket CO2 per år som det gjorde under typ hundra tusentals år på den perioden (jag minns inte exakt, det kan ha varit ännu mer)
Ledsen att jag inte referenser till hands just nu.
Det jag svarade på var inte klimatet utan ditt påstående att vattnet försvinner. En väldigt liten del försvinner från jorden men i övrigt är det ett kretslopp där vatten förångas och sedan faller som nederbörd igen.

Referenser finns många, duger SMHI?
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/vattnets-kretslopp/avdunstning-1.30720
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan ni inte i alla fall lite känna att det ska bli spännande att se vart skiten barkar hän? Se vad som händer när man snabbt ändrar globala förutsättningar? Kanske bara jag som tycker alla former av stads och världssimuleringsspel bara är kul med disaster mode på. Men huvudpoängen min är att det löser sig, de som förespråkar en drastiskt minskad mänsklig population som lösning får bara vända på ekvationen för vi får det som konsekvens istället. Nya arter framträder vissa som haft begränsade möjligheter kan blomma ut. Jorden har haft större katastrofer men den finns kvar och livet frodas än, om så i andra former än innan. Kom upp i makroperspektivet o släpp bekymren vet ja!
Jo kom av mig när vi hamnade i en debatt om bränder.

Men nog är vi i en "Disaster mode" med "high alert"....
 
Claes Sörmland
L Leihe skrev:
En hel del avfärdar naturvetenskaplig forskning när den utmanar den egna livsstilen att få köra stor bil, äta rött kött och flyga till varmt land. För övrigt accepterar man tyngdlagen, allmänna gaslagar mm som man anpassat sitt liv till.
Naturvetenskapen utmanar ingen livsstil, det gör andra människor som vill bestämma över dig. Det spelar alltså ingen roll om du accepterar tyngdlagen, allmänna gaslagar eller antropogen uppvärmning av jorden, de finns där i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaidin och 5 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det tror jag inte alls. Vi kan ju inte ens komma överens om så basala saker som vilken gräsplätt som tillhör vem. Så hur i hela friden skall vi kunna komma överens om vem som skall göra vad, när och hur mycket? Det kommer bara att sluta med ett djävla sjäbblande blandat med möten dit alla världsledare flyger för att komma överens om något svulstigt som ingen ändå tror på, annat än att impa på hemmapubliken.
Tiden går och alla kör vidare i samma hjulspår i väntan på att någon annan skall börja. Nja. Nästan alla. Sverige och några andra med megalomani, som ständigt vill vara "Världsledande" och "visa vägen" samt "Ta på sig ledartröjan" kommer att investera i det ena vansinnesprojektet efter det andra. I vårt fall leder vår hybris till Hybrit 😁. När vi sedan slår oss för bröstet och väntar på massornas exstas möts vi istället av några bönder som skakar på huvudet, vänder på foten och går där ifrån.
Du citerade mitt inlägg nu men du svarade nog någon annan?
 
G gaidin skrev:
Du citerade mitt inlägg nu men du svarade nog någon annan?
Nejdå! Det var din övertygelse om att vi fixar detta, jag hade synpunkter på.
Jag tror alltså att du har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.