Vilken köksö är bäst?

  • Antal röster
    5
Vi bygger kök. Och har 3 olika alternativ för hur köksön bör se ut! Vi tar gärna en omröstning från folket :) för att få hjälp med vad ni tycker är bäst. Se bild för alternativen.
 
  • Tre köksplaner visas bredvid varandra, märkta Alternativ 1, Alternativ 2 och Alternativ 3, med olika placeringar av köksön.
BirgitS
Jag tänker så här:
Man tar fram grönsakerna ur kylen och sköljer/skalar dem i diskhon.
Sen vill man på enklast sätt flytta över dem till köksön för att där stå och skära dem och då vill man bara kunna vända sig om och lägga dem där.
I alternativ 1 kan man inte det för där hamnar grönsakerna på hällen så det alternativet går bort.

Sen är det väl bra om ugnsluckan plus person som tar ut något inte blockerar gången, och därmed är alternativ 3 sämre än alternativ 2.

Sen skulle jag inte vilja ha något av dem eftersom jag inte kan tänka mig att ha en häll som kräver att man går över golvet för att hälla av kokande vatten. Av säkerhetsskäl alltså, det har inträffat alldeles för många svåra skållningsolyckor när folk har gjort det.
 
  • Gilla
Amin Zamanzadeh
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker så här:
Man tar fram grönsakerna ur kylen och sköljer/skalar dem i diskhon.
Sen vill man på enklast sätt flytta över dem till köksön för att där stå och skära dem och då vill man bara kunna vända sig om och lägga dem där.
I alternativ 1 kan man inte det för där hamnar grönsakerna på hällen så det alternativet går bort.

Sen är det väl bra om ugnsluckan plus person som tar ut något inte blockerar gången, och därmed är alternativ 3 sämre än alternativ 2.

Sen skulle jag inte vilja ha något av dem eftersom jag inte kan tänka mig att ha en häll som kräver att man går över golvet för att hälla av kokande vatten. Av säkerhetsskäl alltså, det har inträffat alldeles för många svåra skållningsolyckor när folk har gjort det.
Det framgår inte om det är om eller nybygge av hus som TS planerar. Om du TS ska söka bygglov/göra anmälan till kommunen är den sista punkten @BirgitS nämner (skållningsrisken) något kommuner kommer att ha synpunkter på.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.
Huset är byggt 1932, dagens kök är placerat i samma rum som orginalplaneringen. Med andra ord ett väldigt litet kök. Så vi ska flytta köket till ny placering i huset.
 
alt 1, det är bättre med sammanhängande ytor vid spisen än två mindre ytor på vardera sida.
 
Villa vista Villa vista skrev:
alt 1, det är bättre med sammanhängande ytor vid spisen än två mindre ytor på vardera sida.
Okej intressant perspektiv. Om du har tid får du gärna utveckla lite. Är det baserat på egen erfarenhet? Tack!
 
BirgitS
Inget bygglov inblandat då väl men det har hänt många skållningsolyckor när folk har burit kastruller från hällen till diskhon och snubblat på något eller tappat balansen när ett barn har kommit rusande för att kramas. Särskilt olyckligt när det har varit barn som har fått kokhett vatten över sig. Det finns ju smala hoar på 17-18 cm som man kan ha i köksön.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Amin Zamanzadeh Amin Zamanzadeh skrev:
Okej intressant perspektiv. Om du har tid får du gärna utveckla lite. Är det baserat på egen erfarenhet? Tack!
Jag upplever köksön mer praktisk och funktionsduglig om spisen är vid sidan, detta ger möjlighet till att en till person kan arbeta vid spisen utan det blir trångt. Det kan vara trevligt att arbeta bredvid varandra, om inte så är det praktiskt att ha en bra arbetsyta nära spisen, tex preppa mat som ska stekas. två små ytor blir två ytor med sämre funktion än en med god funktion
 
  • Gilla
Amin Zamanzadeh
  • Laddar…
Amin Zamanzadeh Amin Zamanzadeh skrev:
Vi bygger kök. Och har 3 olika alternativ för hur köksön bör se ut! Vi tar gärna en omröstning från folket :) för att få hjälp med vad ni tycker är bäst. Se bild för alternativen.
Eftersom jag inte vill ha eller behöver ett Teppanyakikök så hade jag satt spis/ugn på andra bänken. Och flyttat K/F till HS-raden.
 
Varför inte ett L-format kök utan köksö?
 
Att ha sittplatser precis framför (bakom) en spishäll är - enligt mig - helt värdelöst. När den används går det inte sitta framför pga os, skvätt, hetta, ånga etc. När den inte används är den då bara i vägen/död yta. Åtminstone jag vill dessutom ha en del övrig utrustning nära till hands - oljor, salt, peppar, slevar osv. Det kommer antingen äta upp en hel del plats på "bordsdelen" eller från tillredningsytan. Dessutom vill man ju gärna ställa av varma formar, kastruller, plåtar etc nånstans och då lyfta dessa 180 grader med söl- och bränn-risk känns som att skapa fler problem än det löser.
 
Men sen får du tänka på stekfettet inte stänker ner golvet så för nära kanten är inte bra ! O även bältrosen för kastrull ! Lätt att man stöter till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.