Jo, med det är på "rådgivningsbasis". Om en kommun tycker att vissa detaljer eller en viss stil på ett område är viktigt, så ska det skrivas in i planen. Om du skulle föreslå ett mera extremt utseende på ditt hus, t ex målat polkagrisrandigt, så finns det möjlighet att med gällande regler hindra dig(estetiska aspekter) men det är ju inte det det är frågan om eller hur? Innan 60-talet var det så att varje enskild stadsarkitekt hade rätt att agera "tupp på sin egen skithög". För att stävja detta och för att få en rimlig likriktning i olika delar avv landet, vad beträffar hur och vad man fick bygga, så kom först BABS sen SBN och numera BBR. Tyvärr är det fortfarande så, som flera här bekräftat, att allt för många handläggare o dy vill bestämma över oss andra och har svårt att acceptera den roll de ska ha.
Priset som vi får betala för denna frihet, är ju att vi till vardags får dras med en del smaklösa byggen. Men dålig smak kan inte lagstiftas bort.
Därför är det tråkigt att så många händläggare lagt sig till med myndig pekpinnepedagogik som väcker ilska och som ofta är "olaglig" i st för att använda sin erfarenhet mm för att försöka övertala om man som handläggare tycker något saknar stil o finess
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Det här med 45 grader, antar att de ökat isoleringen i taket, och om man då fortfarande vill gå upprätt så har de väl ökat takvinkeln till 45 grader, hade säkert gått att ta förhöjt väggliv istället och behållit takvinkeln men det hade nog blivit ett dyrare hus då.
Det kanske inte gäller endast priset.
Med förhöjt väggliv blir kanske huset inte godkänt både här och där pga av detaljplanerna. Ä-hus och Smålandsvillan och liknande volymtillverkare ser nog upp med att ta fram husmodeller som inte passar "överallt".
 
Snailman
där jag troligen ska bygga är max takvinkel 35 grader, så där är det snarast 'krav' på förhöjt väggliv... om man inte bygger enplans
 
Jag tror det har att göra med att om du har 45 graders vinkel istället för 30 så blir huset "större". Du får fler kvm. Det nya kraven är att ett hus max får "dra" 110kWh/kvm och år(klimat zon söder). På detta sätt får du alltså fler kvm att dela med och och en bättre kvot. BBR styr alltså inte takvinkeln utan detta är ett sätt för hustllverkaren att klarar kraven. Ett alternativ hade varit att öka isolertjockleken i väggar, bättre fönster mm. Det är lättare att klara kraven med ett större hus. Om jag tex ökade ytan på vårt hus med 8kvm så drog det 5kWh mindre per kvadratmeter.
 
Se mitt svar den 31/1. Eftersom byggnadsnämnden fullt möjligt kan fatta beslut som är lagstridiga (dvs går utanför de krav som gällande plan o lagar stadgar) måste du vara på alerten o överklaga till länsstyrelsen om så sker. Kan bli tidsödande, MEN sannolikheten att du får rättelse är stor, eftersom de alltid blandar in sina jurister i denna typ av ärenden.
 
Mikael_L skrev:
Men stämmer det där verkligen?

Kan inte (och ska) bygglovshandläggarna väga in estetiska aspekter, förutom det som står i detaljplanen?
Två paragrafer ur tredje kapitlet Plan och Bygglagen;
1§ Byggnader skall placeras och utformas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Byggnader skall ha en yttre form och färg som är estetiskt tilltalande, lämplig för byggnaderna som sådana och som ger en god helhetsverkan.
12§ Byggnader, som är särskilt värdefulla från historisk, kultur- historisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller som ingår i ett bebyggelseområde av denna karaktär, får inte förvanskas
 
Mikael_L
Ja precis. Det fanns i mitt minne att det står skrivet något sånt där någonstans. tack.

Jag antar att det är bygglovshandläggarna som har tolkningsföreträde framför den bygglovssökande, vad det gäller estetiska värden osv ... Men det kanske inte ska vara så självklart ...
 
I slutändan är det ju politkerna i byggnadsnämnden som beslutar med stöd av tjänstemännen. Men bygglovshandläggarnas och politikernas mål tillika skyldighet är ju att följa lagen som den, i faktiska fall, tolkats av länsstyrelsen och som högsta instans regeringsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.