En kompis till mig anlitade för några år sedan en snickare för att sätta upp en mellanvägg (för att göra två små rum av ett stort). Snickaren i sin tur sade sig ha en elektriker som underenteprenör och i samband med jobbet kom en "elektriker" och fixade det elektriska.

Men, det jag upptäckt är att "elektrikern" satt upp ett jordat vägguttag i samma rum som det redan finns ett ojordat.

Därav några frågor:

Är det sannolikt att "elektrikern" verkligen var elektriker eller är det en oseriös byggfirma som anlitar en "hempulare" och tar betalt för en elektriker?

Hur ska eländet enklast fixas till? Har en känsla av att det borde ha satts upp ojordat från början. Men kan man bara byta ut till ojordat nu?
 
If it ain't broken - don't fix it....

Har elektrikern dragit ny ledning med jord - suveränt.
Har han kopplat ett jordat uttag utan en jordanslutning, slå ihäl honom.
 
GustavW skrev:
If it ain't broken - don't fix it....

Har elektrikern dragit ny ledning med jord - suveränt.
Har han kopplat ett jordat uttag utan en jordanslutning, slå ihäl honom.
Jodå, jorden är ansluten. Har mätt. Men: Det ojordade sitter ju kvar och har spänning...
 
***************************************'

Redigerat av moderator

***************************************


OK, då sitter ju det ojordade infällt med ett gammalt rör till utan framdragen skyddsjord. Sedan är det sannolikt svårt att dra fram en gulgrön i dessa gamla rör. Men jag kan ju förståss byta ut vägguttaget mot ett doslock och sedan sätta ett utanpåliggande uttag bredvid och dra en matning från det jordade. Om dessa nu inte finns på olika grupper. I så fall kanske jag måste dra nytt från centralen på ett annat våningsplan. För jag får ju inte hämta bara skyddsjorden, ty den måste ju följa samma grupp, har jag lärt mig här på forumet.

Sedan får jag göra om motsvarande med belysningsuttaget i taket och med elradiatorn på väggen. Skulle förvåna mig mycket om allt detta ligger på samma grupp.

Och så anpassa alla gamla lösa lampor etc.

Och sedan sitter det ojordade uttag i angränsande rum, så det vill ju till att ingen drar skarvsladdar mellan rummen...
 
2 alternativ

1. dra i skyddsjord

2. byt till ojordat.

dessa 2 olika alternativ antar jag att du hade i bakhuvudet...
 
Ät blodpudding i 1 månad.

Dra om elkablarna, skyddsjorda allt.
 
**************************************

Redigerat av moderator

**************************************

Hopdiktad. -Nej, huruvida det är olika grupper vet jag ej. Ska kolla nästa gång jag kommer dit. Adressen ligger långt borta och jag är sällan där...

Vore dock märkligt(?) om värmeelement, två vägguttag och ljuspunkt ligger på samma grupp.

Det jag egentligen efterfrågar är om det är lagligt att byta ut det jordade till ett ojordat, under just dessa speciella omständigheter.

Och så var det ju detta med vad det kan ha varit för någon tomte som gjorde installationen. Förekommer det att riktiga elektriker gör så här eller har jag varit på en brottsplats för olovlig elinstallation?
 
305 skrev:
Hopdiktad. -Nej, huruvida det är olika grupper vet jag ej. Ska kolla nästa gång jag kommer dit. Adressen ligger långt borta och jag är sällan där...

Vore dock märkligt(?) om värmeelement, två vägguttag och ljuspunkt ligger på samma grupp.

Det jag egentligen efterfrågar är om det är lagligt att byta ut det jordade till ett ojordat, under just dessa speciella omständigheter.

Och så var det ju detta med vad det kan ha varit för någon tomte som gjorde installationen. Förekommer det att riktiga elektriker gör så här eller har jag varit på en brottsplats för olovlig elinstallation?
Har varit med om att Bravida gjort så i en lägenhet och dom är väl riktiga elektriker.
Men svaret är väl att det inte är tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum.
 
Vet inte om det är likadant idag, ...men jag har för mig att förut var det OK att sätta jordad och ojordad i samma kök om dom ojordade satt vid en matplats som var en bit ifrån dom jordade uttagen...mao. om rummet var uppdelat i en "köksdel" och en "matplatsdel"

FLKR
 
FLKR skrev:
Vet inte om det är likadant idag, ...men jag har för mig att förut var det OK att sätta jordad och ojordad i samma kök om dom ojordade satt vid en matplats som var en bit ifrån dom jordade uttagen...mao. om rummet var uppdelat i en "köksdel" och en "matplatsdel"

FLKR
Jo så var det nog men då räknades detta som två rum tror jag.
Man skulle väl inte kunna nå mellen diskbänk och uttaget vid matplatsen?
 
Då har jag rensat lite i denna tråd. Språket hade börjat driva iväg, lite omotiverade påhopp bortplockade etc.

Försök håll en sansad samtalston, har man inget att tillföra i frågan så är det bättre att inte skriva alls.
 
Du får INTE ha jordat och ojordat i samma rum!

/L
 
Loner skrev:
Du får INTE ha jordat och ojordat i samma rum!

/L
Nej, givetvis inte. Där är vi överens. Men det jag fortfarande efterfrågar är ju vad som är det enklaste LAGLIGA sättet att få bort denna olämpliga kombination, under de speciella omständigheter jag redogör för ovan, (utan att minska antalet vägguttag)...
 
Byta ut det jordade mot ett ojordat, eller bara byta ut "plastlocket", på de flesta standard uttag går det att montera en jordad insats, med ett ojordat lock.
Men det är ju inte helt rätt, för om man plockar bort locket, så kommer det fram jord. Fast sedan så kan man inte få allt här i världen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.