R
H Harald Blåtumme skrev:
En fråga till ang detta med kabelförläggning i (gult) kabelskyddsrör under mark: finns det någon mjuk mångtrådig dvs flexibel kabelkvalitet som är godkänd för denna typ av förläggning? Typ gummikabel man har i förlängningskablar utomhus.

Det jag är ute efter är att dra vatten i en vattenslang plus el till ett växthus, ca 15 meter. Tänkte att något typ en förlängningskabel borde funka, att man ansluter denna i ändarna via vanliga stickproppar/kontakter som vanligt bara att den är lagd i ett kabelskyddsrör under mark.

Vill helst inte behöva dra ut en elektriker ut på bygden för ett så här litet jobb, ansluta tex N1XV-kabel ordentligt via IP65 kopplingsdosor.
Gissar att hur du än gör så blir det en fast installation p.g.a. markröret. Så jag hade gjort det på "rätt" sätt oavsett om jag anlitat någon för jobbet eller gjort det själv.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det jag har ifrågasatt är rimligheten och motivationen bakom att man måste vara elektriker för att gräva ner ett tomt gult rör.
Vi har redan ca en miljon trådar som ältar det otidsenliga i dagens behörighetsmodell, vi behöver väl inte en till?
D Dilato skrev:
Det är lugnt, du har rätt att:
Tack
spikplanka spikplanka skrev:
Rimligtvis borde man gräva upp lämplig grop. Fylla den med ev stödmaterial som sand och singel efter behov. Sedan låter man elektrikern komma och lägga ner den gula slangen.
Oklart om reglerna kräver att elektrikern skyfflar ner jorden eller om man kan göra det sjäkv enligt regelverket.
Detta kommer du aldrig att få ett tydligt svar på ;)
Om du själv skulle godkänna en rörförläggning i mark, vad skulle du ställa för krav?
För vissa räcker det kanske med en beskrivning av hur det är gjort, andra kanske vill se det öppna diket och ESV vill kanske att en elektriker lägger ned röret i graven och fyller närmast över.
 
Revidering av formellt riktig förläggning av gul kanalisation för starkströmskabel utan formell behörighet på egen mark enligt uppgifter från Bo.Siltberg och SS 424 14 37:

Boka tid med elektriker först då regn och öppet schakt är en geggig historia.

Kringfyllningens djup och bredd är plockad från robustfiber.se så den kanske är annorlunda för starkströmstillämpning?

Gräv upp lämpligt schakt i marken 20 cm brett och med ett djup på 45 cm eller 65 cm där jordbearbetning förekommer. Fyll botten till 10 cm med föreskrivet stödmaterial i form av singel med maximal korn storlek av 8 mm utan skarpa kanter. Ring elektrikern som får komma och lägga ner den gula slangen (med kabel eller snöre innuti?).
Eftersom punkt 8 i standarden ställer krav på fyllnadsmaterialet ovanför kanalisationen måste elektrikern också fylla igen schaktet med 10 cm till av föreskrivet stödmaterial och sedan jord som är morän med en kornstorlek mindre än 10 cm så detta borde vara korrekt.

Se till att få skriftligt på att kanalisationen är utförd till den behörige elektrikerns belåtenhet. Så att om nollan eller skyddsjord går förlorad för att något sker så har du Cover-Your-Ass (CYA).

Troligtvis så vill elektrikern göra annat än att fylla igen schakt. Men det viktiga är att få papper på att jobbet är utfört under överinseende av behörig elektriker.


Glöm inte avlatsbrevet med vigvatten så att kabelvampyrerna avstår från att sätta tänderna i kabeln....
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta kommer du aldrig att få ett tydligt svar på ;)
Om du själv skulle godkänna en rörförläggning i mark, vad skulle du ställa för krav?
För vissa räcker det kanske med en beskrivning av hur det är gjort, andra kanske vill se det öppna diket och ESV vill kanske att en elektriker lägger ned röret i graven och fyller närmast över.
Om elektrikern vill få insyn men vill vara effektiv så lär denne vilja se det öppna schaktet men låta någon annan skyffla igen det.
 
J JSten skrev:
Utifall du redan inte har köpt det, har ca 230m av [länk] liggandes sedan jag byggde garaget för något år sedan. Bor några hundra meter från snickeriet uppe vid kyrkan.. kostar gratis
Det var verkligen schysst! Men har precis köpt!

Jag vet inte vem du är, men kom förbi på en kaffe någon gång nästa vecka om du har tid, då har vi en stor grävmaskin på plats man kan kolla på:)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Gissar att hur du än gör så blir det en fast installation p.g.a. markröret. Så jag hade gjort det på "rätt" sätt oavsett om jag anlitat någon för jobbet eller gjort det själv.
Ja det är inte att jag skulle misslyckas göra rätt, tänkte mest att idén förlängningskabel borde vara mer regelmässigt bombsäker auktorisationsmässigt. Men det är kanske skit samma med det, det lär bli jag som gör jobbet oavsett.
__
PS. Som noterats tidigare, det är minst sagt anmärkningsvärt att man inte enkelt kan få tillgång till gällande regler - mer än att det krävs auktoriserade certifierade folk för att dra kabel i mark. Helt otroligt märkligt egentligen, hemliga regler? Vad jag gjort är helt enkelt att fixa generösa böjradier på slangen så det blir lätt att dra igenom, samt givetvis att det är lämpligt material runt kabelskyddsröret. Gissar att detta är exakt vad som står i de hemliga reglerna man kan få köpa på sig om man har lämplig auktorisation...
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
anmärkningsvärt att man inte enkelt kan få tillgång till gällande regler
Du får skyttelfråga elsäkerhetsverket om förläggningsdjup, singeldjup, singelbredd, fyllnadsmaterial osv. Till slut har du svaret utan att plocka ut standarden.

Fråga inte hur man gör utan extremt specifika frågor.
 
Några av de viktigaste punkterna:

hem.se: Förläggning av kabelskyddsrör:
"utföras av en behörig elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en behörig elinstallatör."
"Rören ska vara förlagda på minst 0,35 m djup och max 1,00 m djup mätt till rörets ovankant. "
"får inte vara förlagda i eller under byggnad eller genom kryputrymme (torpargrund/kulvert)."
"Röret skall ha gul färg, slät insida samt vara försedd med korrosionsbeständig dragtråd. Vid
normala markförhållanden används rör av SRN-typ. Rörändar ska tätas"
Kabelarea (Ytterdiameter på kabel) // Ytterdiameter på rör (min)
10 mm^2 (20 mm) 50 mm
50 (30 mm) och 95 mm^2 (40 mm) 110 mm
150 (50 mm) och 240 mm^2 (60 mm) 160 mm
"Draggropar vid husliv och tomtgräns behövs för att underlätta kabeldragning. Draggrop behövs även vid
eventuella riktningsändringar och var 30:e meter. För serviskabel med kabelarea 10 mm2 räcker det i
allmänhet med en draggrop med en storlek på 1 m i diameter. För kabelarea på 50 mm2 och större fordras
draggrop på 2 meter."
"Rörets innerdiameter bör vara minst 2 gånger kabelns ytterdiameter. Dock minst 50 millimeters ytterdiameter"
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det var verkligen schysst! Men har precis köpt!

Jag vet inte vem du är, men kom förbi på en kaffe någon gång nästa vecka om du har tid, då har vi en stor grävmaskin på plats man kan kolla på:)
Då får rullen vila ett tag till 😂
Ja, har inte varit i kontakt med er så mycket, ringde för en tid sedan angående hyvlad bok som jag tänkte limma ihop till en 25mm skiva, men blev tyvärr inte mer med det (har fått tag i bokstockar nu som jag tänkte såga i rätt tjocklek o låta torka).
Ska definitivt ta o cykla förbi nästa vecka för att se på bygget, ska bli intressant att se hur ni ska få in en så stor byggnad i byn 😊
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag (google) har hittat standarden som pdf, kan bli surt för det företaget (spännande nog hittade google den hos ett annat svenskt företag än det som köpt standarden) 🤓
Framsida av dokumentet 'Kabelförläggning i mark' som är en svensk standard (SS 424 14 37) med innehållsförteckning och detaljer om utgåva och version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag glömde den här:
[bild]
När vi ändå utforskar de juridiska irrvägarna:
"Copyright' har ingen juridisk effekt i Sverige. Men upphovsrätten gäller i stället.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Keld skrev:
När vi ändå utforskar de juridiska irrvägarna:
"Copyright' har ingen juridisk effekt i Sverige. Men upphovsrätten gäller i stället.
Upphovsrätten gäller inte privat bruk, så min kopia (som numera är konverterad till ett word-dokument där köparens namn raderats) är helt ok för mig att använda.

När ett verk har offentliggjorts med upphovspersonens samtycke börjar en rad olika inskränkningar i upphovspersonens ensamrätt att gälla. Inskränkningarna innebär att verket får användas på olika sätt utan att upphovspersonen eller annan rättighetshavare har gett tillstånd.
Att få kopiera skyddade verk för sitt privata bruk är en sådan inskränkning.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Enligt Svensk Standard SS 424 14 37 utgåva 6 fastställd 2008-11-17 på sidan 9:

Marknivå
Resterande fyllning - 45 cm
Kabelmarkering
- Gul för kraftkabel
Kringfyllning - 10 cm
Kanalisation
- 5 cm? (verkar vara något av standardmått)
Kabelbädd - 2,5 cm? (utgående från illustrationens proportioner)

Resterande fyllning - Kan sättas till 25 cm där jordbearbetning inte förekommer (enligt sida 8)

Resterande fyllning - Vanlig morän eller matjord utan stenar >10 cm fungerar?
Kringfyllning - Singel max 8 mm storlek utan skarpa kanter
Kabelbädd - Singel max 8 mm storlek utan skarpa kanter

Vid samförläggning anges minsta avstånd vara 5 cm mellan kanalisationsrör och om illustrationen sidan 9 figur 2 är proportionerlig så verkar det rimligt att anta att ett 9 cm brett schakt duger.

Kabelmarkering ska vara minst 12,5 cm bred (enligt sida 13)

Hittar ingen riktig specifikation för kringfyllning, kabelbädd

"Vid förläggning i kabelskyddsrör ska fyllningen uppfylla fordringarna på resterande fyllning. Vid kanalisation, som inte utgörs av kabelskyddsrör, ska fyllningen närmast röret uppfylla fordringen på kringfyllning." (sidan 13)

"Kabelmarkering ska användas för all kabel förlagd i mark. Särskild kabelmarkering erfordras dock inte när genomfärgade kabelskydd eller kanalisationsrör används." (sidan 13)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, men många är de väl inte? Det finns många fler krav som gäller vid allmänna vägar, korsning av järnvägar etc men för hushållsbruk är det inte många regler att tänka på.

[bild]

Varför vill du ifrågasätta naturliga och enkla krav kring färgmärkning, djup, fyllning etc? Vi har beskrivit vad som gäller. Har du inget bättre för dig på/efter semestern?

Ja, dom är dyra, men det ligger mycket arbete bakom dem också. Priset är nog högt också för att det är andra företag som är kunder, företag som kan fakturera flera andra kunder och därmed räkna hem kostnaden. Jag får inge betalt för att förmedla de standarder som jag surt förvärvat, bara en dj"#¤% massa gnäll...

Nej, jag bara förklarar torrt vad som gäller.

Ja, röret i mark eller vägg är en del av starkströmsledningen.

[bild]

Ja, fast då krävs kabelskydd (mekaniskt).
[bild]

Dessa djup föreskrivs inte för tele eller data i standarden, de är unika för kraftkabel.

[bild]

Se "samplöjning" i #33

Jag tror inte att jag har förmedlat några uppfattningar i tråden om hur en markkabel ska förläggas, jag har bara förmedlat fakta.
Tjo på dig,

Nu var det inte fråga om markering ovan förlagd kabel i mark utan vilken färg på RÖRET det ska vara.

Finns inga krav endast rekommendationer. Jag märkte med ditt svar att du undvek detta.

Sen vill jag nog också slå hål på ditt övriga påstående om flex slang och vp rör i vägg.
Det är ett otyg att det har blivit en trådsanning här på Bh.

Vem som börjat sprida detta har jag ingen aning om men enligt ELR:

Vad är inte elinstallationsarbete? Montage av kanalisation som kabelstegar, fönsterbänkskanaler. Installation av installationsrör om syftet är att dra kabel i röret. Installation av kabelrör i mark.

Gäller inte FK i rör.

Så nu tycker jag att vi går vidare och inte rör till det mer 😉.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.