Hej!
Ny husägare här!
Började med att rensa rören i badrummet med gott resultat. Nu försökte jag göra samma i köket där det rann undan dåligt men jag fattar inte vad jag missat. Har plockat ut rören, rengjort dem och satt tillbaka. Har även rengjort "avrinningsröret" (markerad 2 i bild). MEN! Blir fortfarande dåligt drag. Det lite intressanta tycker jag är att när jag lyfter på huvudröret ur avloppet (markerad 1 i bild) litegrann för att släppa in luft så bara rushar vattnet ner i avloppet. Behöver hjälp!
 
  • Vattenrörsystem under en diskbänk med markerade områden: huvudrör (1) vid avlopp och avrinningsrör (2) anslutet till diskhoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Låter som att du har ett partiellt stopp längre ner i röret, alltså en bit under #1
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar! Du har säkert rätt. Har bara lite svårt att förstå hur det plötligt rinner så bra bara jag öppnar upp litegrann.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Forumets vanligaste fråga (bortsett fårn dolt fel). Jag har gjort en grafisk förklaring till det som du observerar:

Diagram som jämför ett rent avlopp med ett nästan tilltäppt avlopp, visar vattnets och luftens flöde.vänster, rent och fint. höger, vatten rinner sakta, och bubblar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Forumets vanligaste fråga (bortsett fårn dolt fel). Jag har gjort en grafisk förklaring till det som du observerar:

[bild]
Stopp i avlopp är väl ett riktigt dolt fel 🤓😉
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Stopp i avlopp är väl ett riktigt dolt fel 🤓😉
Don't get them started...
 
  • Haha
namnbyte
  • Laddar…
Wow tack för pedagogisk bild! Aha, så i och med att luften kommer ut lyckas även vatten slinka igenom stoppet?
 
Claes Sörmland
ndn87 ndn87 skrev:
Wow tack för pedagogisk bild! Aha, så i och med att luften kommer ut lyckas även vatten slinka igenom stoppet?
Eller snarare i och med att luften i avloppsröret inte kommer genom nästan-stoppet för att vatten stiger över det så kan luften i röret inte bytas ut mot vatten och det därför rinner dåligt.
 
Jag fattar. Stort tack för hjälpen! <3
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.