Hej!
Jag ska bygga ett mindre sovloft i en friggebod och vill maximera avståndet till taket, dvs. minimera loftets golv men ändå få det hållbart och utan för mycket svikt. Loftet blir litet, ca 210x100cm.

Min tanke är att köra 45x45 reglar på 60cc (eller tätare?) och på det en 22 mm golvspånskiva som jag sen lägger en vanlig skummadrass på. Under reglarna blir det typ 6mm takpanel, den gör ju varken till eller från för hållfastheten men jag vill ju ha loftet tillräckligt stumt så att panelen inte spricker.

Håller detta? Om ja, går det att få golvet ännu tunnare än 67mm (ignorerar panelen) och fortfarande vara hållbart? Det kanske finns styvare/hållbarare skivor än spånskivor att använda tex? Eller skulle en 30mm regel funka med tätare cc-mått?
 
Jag skulle inte använda 45 utan i så fall köpa 125 och klyva på mitten sedan montera på högkant, ca 60mm alltså. Då en rektangulär regel på högkant är styvare än en liksidig regel. Sen bör du använda kortlingar mellan reglarna för att fördela vikten i sidled mellan reglarna. Klart att det kanske funkar med 45x30 men regeln behöver i alla fall läggas på högkant.
 
  • Gilla
oandersson
  • Laddar…

Bästa svaret

En resårbotten är självbärande så det är den enkla lösningen. Sätt reglar I väggen och skruva sängen i reglarna.

Annars klarsr de flesta 22 mm skivor det om man räknar på att de ligger på reglar skruvade i väggen och någon typ av bärande fallskydd. Vill du det stummare så lägg till ett extra lager skiva. Runt 30 mm plywood är svårt att böja med en spännvidden under en meter och 44 mm ör svårt att böja.
 
  • Gilla
oandersson och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En resårbotten är självbärande så det är den enkla lösningen. Sätt reglar I väggen och skruva sängen i reglarna.

Annars klarsr de flesta 22 mm skivor det om man räknar på att de ligger på reglar skruvade i väggen och någon typ av bärande fallskydd. Vill du det stummare så lägg till ett extra lager skiva. Runt 30 mm plywood är svårt att böja med en spännvidden under en meter och 44 mm ör svårt att böja.
Det kanske finns tunnare men de flesta resårbottnar är runt 20-25cm så det blir lite tjockare än jag tänkt. Men dubbla skivor, tex två hoplimmade 22mm, måste ju bli tillräckligt stumt för att sätta panel under och blir ju klart tunnare än att regla upp. Tack för tipset!
 
Sätt ett järn från 210 regeln upp i taket och fäst den där. Finns snyggare smidesjärn att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.